I DO wint Grand Prix in Cannes Lions Direct


Het Belgische reclamebureau I DO heeft vandaag de Grand Prix gewonnen in de Cannes Lions Direct competitie. I DO heeft bewezen dat een Direct Marketing actie opvallend en dus zeer effectief kan zijn. De winnende DM campagne was gericht op HR managers die in de Belgische krant De Tijd personeelsadvertenties plaatsen. Het doel was om deze HR managers bijlagen “Wegwijs in pensioen” van De Tijd te laten bestellen voor hun werknemers.
I DO stuurde een handgeschreven sollicitatiebrief op naar de doelgroep. Deze brief viel op tussen honderden andere brieven, omdat die werd geschreven door Cyril van Steenbergen (84). Cyril, in 1986 gepensioneerd, was op zoek naar werk. Bij de brief zat een leaflet met de volgende boodschap: “Wilt u vermijden dat uw medewerkers, net als Cyril, na hun pensioen nog moeten bijverdienen? Geef hen bijlage van De Tijd”. Het resultaat: 2.800 bijlagen waren verkocht, 24% meer dan normaal.
Overigens vond ik de hoeveelheid verkochte bijlagen tamelijk laag – 2.800. Nog een bewijs dat het niet goed gaat met de print?
Even een snelle reactie uit Cannes. De Radio, Outdoor en Media Lions zijn gisteren uitgereikt in het Palais des Festivals in Cannes. Nederland heeft een keer Zilver in Radio en een keer Brons in Outdoor, zoals op onze blog te lezen valt. Voor de volledigheid: in Outdoor hadden we vijf nominaties en in Radio 2 en in Media ook 2. De Lions Direct zijn niet gisteren uitgereikt zoals allereerste bericht suggereert, maar maandagavond. Vanavond worden de Cyber en Print Leeuwen uitgereikt. Ik geef toe, het is wel een beetje veel allemaal, maar we houden iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.
Dank je wel, Susanne. Wij hopen op nog meer NL winnaars!
Typisch een geval van inflatie.
In 2002 wonnen Rapp Collins en Centraal Beheer Achmea een Zilveren Lion Direct voor exact hetzelfde idee in dezelfde uitvoering. Ook over pensioengaten, trouwens. Oude man stuurt handgeschreven open sollicitatie ( ‘Het is met een zekere schroom dat ik mij tot U wend…’, nu schrijft hij in vertaling ‘Most humbly I beg to present myself…’). Ook toen stuurde hij al z’n ellenlange CV mee dat teruggaat tot 1930. Alleen Harry van den Tweel, toen 75 jaar, heet nu Cyriel van Steenbergen en is 84 geworden. Wordt snel oud, die Harry.
2002 Silver, 2006 Grand Prix… Ben benieuwd wat ie over een paar jaar oplevert…
Peep van der Molen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!