Hoogtepunten van Social Media Week Rotterdam

9 september 2015, 20:38

Wrap up met initiatiefnemer Maarten Reijgersberg, RauwCC

Afgelopen september deed Social Media Week voor de tweede keer Rotterdam aan. De rode draad van het vijfdaagse inspiratiecongres over social media en innovatie was dit jaar Upwardly Mobile, the rise of the connected class. Net zoals dat ik van de eerste editie van SMWRdam had genoten, kan ik ook dit jaar zeggen dat het evenement een mooie aanwinst is voor de havenstad. Afgelopen week sprak ik initiatiefnemer Maarten Reijgersberg over het festival en met veel plezier zetten we nog even de highlights voor je op een rij.

Social Media Week Rotterdam

Van 14 tot en met 18 september 2015 stond Rotterdam volledig in het teken van social media en innovatie. Social Media Week is een internationaal inspiratiecongres en vindt vier keer per jaar plaats in wereldsteden zoals New York, Jakarta, Mexico City en Mumbai. Afgelopen maand vond Social Media Week tegelijkertijd in Londen, Miami, São Paulo en Rotterdam plaats. Met het hosten van Social Media Week profileert Rotterdam zich als dé stad op het gebied van innovatie en social media.

Fijn om te zien dat Maarten met de tijd meegaat. Bumblebee heeft plaatsgemaakt voor de energiezuinigere MINI Cooper. Alhoewel, met Maarten’s zware voet zal het niet veel schelen.

Social en innovatie

Volgens organisator, Maarten Reijgersberg van socialmediabureau RauwCC is er grote behoefte aan de formule van Social Media Week.

“Veel socialmedia-events zijn enkel gericht op marketeers en gaan vooral over hoe zij social media kunnen gebruiken voor marketing en communicatie. Wij spreken een bredere groep aan. Social media en innovatie gaan hand in hand en brengen een enorme cultuurverandering teweeg, dáár besteden wij dus ook aandacht aan.” – Maarten Reijgersberg, RauwCC

Een aantal highlights op een rij

Philips Hue Wireless

Voor Maarten was de sessie van Philips Hue echt een typische #SMWRdam-sessie. Met de internet of things technologie laat Philips heel goed zien hoe social en innovatie mooi bij elkaar komen. De case van Hue en Convo Lights app zelf was niet nieuw voor mij omdat ik ook al bij de Philips Innovation Experience was. Maar ik moet toegeven dat het prachtig blijft om te zien hoe Philips een community om een product weet te bouwen.

The 10 Content Fundamentals

Naast de sessie van Philips vond Maarten de sessie van Chris Klapwijk van YouTube over ‘The 10 Content Fundamentals’ erg interessant. Vooral hoe YouTube haar jonge creators ondersteunt vindt hij gers.

Wij raden je dus aan om even de livestream terug te kijken:

Doe het voor de burger!

Een socialmediacampagne die Denemarken redt van de vergrijzing? Door het geboortecijfer op te krikken? Hilarisch, maar waar. Peter Svejgaard vertelde samen met Lisbeth Chawes van Komfo over het vergroten van de ROI door de juiste doelgroep te bewerken en hoe social media succesvol een complete multi-channelcampagne kan aanjagen.

Met veel liefde verwijs ik naar de blogpost van Sander Martijn, die al een uitgebreider stuk over de Do it for Denmark campagne had geschreven.

#YOLO en social

Tijdens het dagelijkse #YOLO on Social konden bezoekers vragen stellen aan een jongerenpanel. Dit panel bood interessante inzichten in hun dagelijks gebruik van social media. Bezoekers werden bovendien dagelijks bijgepraat over de laatste features van de belangrijkste socialmediakanalen tijdens de Daily Social Update. Een leuke intermezzo tijdens de lunch dat volgend jaar zeker een vervolg krijgt!

Zij die er niet bij waren hadden ongelijk! – Maarten Reijgersberg, RauwCC

Het wereldwijde thema voor Social Media Week 2016 is nog niet officieel bekend gemaakt. Wel kan ik vast verklappen dat het met de verborgen kracht van technologie op onze samenleving te maken heeft. En, zoals elders eerder aangekondigd, vindt #SMWRdam volgend jaar niet in september, maar van 14 t/m 18 november plaats.

Gelukkig hebben we de livestream nog

Had je er graag bij willen zijn of was je erbij en heb je nog een sessie gemist die je toch graag had willen zien? Kijk dan even in het archief van SMWRdam. Grote kans dat de sessie is opgenomen.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!