Hoe populair zijn weblogs in Nederland?

21 juli 2005, 20:01

Hoe populair zijn weblogs in Nederland?

Eindelijk eens toegekomen om het gehele onderzoeksrapport van Netpanel en Eye over het gebruik van weblogs in Nederland te lezen. Het onderzoek is uitgevoerd in april van dit jaar onder 873 Nederlandse internetgebruikers (vragenlijst is door 778 respondenten volledig ingevuld).

Zoals eerder aangegeven, worden weblogs (nog) niet vaak bezocht. Ruim de helft van de respondenten is er nog nooit geweest. Meer dan een kwart kijkt er wel eens rond, maar reageert niet. De mensen die wel weblogs bezoeken, gaan vaak naar weblogs van familie, vrienden of kennissen. Dit geldt voornamelijk voor vrouwen. 3% van de respondenten houdt zelf wel een weblog bij. Weblogs met een humoristische kijk op onderwerpen worden het meest bezocht, gevolgd door weblogs over kunst, reizen, koken, uitgaan, muziek, lifestyle etc.

Vrouwen vinden weblogs over persoonlijke ervaringen over bijvoorbeeld opvoeding, gezondheid en ouderdom veel interessanter dan mannen. Mannen geven de voorkeur aan weblogs over actuele situaties in politiek en maatschappij. Vooral de respondenten tot 30 jaar vinden weblogs over persoonlijke ervaring op het gebied van liefde of erotiek aantrekkelijk. Over de afzender van de weblogs zijn de meningen verdeeld; 34% bezoekt het liefste weblogs van individuen, voor anderen maakt de afzender niets uit. Weblogs van organisaties of bedrijven bezoekt slechts een kleine groep het liefst (3%).

Respondenten die geen weblogs bezoeken/ gebruiken hebben hier geen interesse in of weten niet precies wat zij er aan hebben. Daarnaast zijn er respondenten die geen behoefte hebben om met vreemden te communiceren.

De cijfers op een rijtje:

Welke situatie met betrekking tot weblogs is op jou van toepassing?

  • Ruim de helft van de respondenten (58%) bezoekt geen weblogs;
  • Ruim een kwart (27%) kijkt soms op weblogs of heeft wel eens gekeken, maar reageert

    nooit;

  • 9% bezoekt regelmatig de weblog van iemand anders;
  • Slechts 3% van de respondenten (n=25) houdt zelf een weblog bij.

Deze cijfers komen min of meer overeen met de cijfers uit een recent onderzoek van RM Interactive. Verder moet hierbij worden opgemerkt dat uit onderzoek van Nielsen/Netratings blijkt dat de meeste lezers van een weblog niet weten dat ze een weblog lezen. Het werkelijke aantal webloglezers zal derhalve waarschijnlijk hoger liggen dan bovenstaande cijfers suggereren.

Wiens weblog bezoek je het meest?

  • Ruim de helft van de respondenten die hebben aangegeven minimaal weblogs te bezoeken (60%) bezoekt weblogs van familie, vrienden of kennissen het meest. Dit geldt meer voor vrouwen (75%) dan voor mannen (39%).
  • Ruim een kwart (28%) bezoekt het meest weblogs van onbekenden. Dit geldt meer

    voor mannen (45%) dan voor vrouwen (17%).

Wat voor weblogs trekken jou aan?

  • Ruim een derde (39%) vindt weblogs met een humoristische kijk op onderwerpen aantrekkelijk, gevolgd door weblogs die informatie bieden over hobbies, zoals kunst, reizen, koken, uitgaan, muziek, lifestyle et cetera (36%).
  • Bijna een kwart van de respondenten (23%) wordt aangetrokken door weblogs over actuele situaties in politiek en maatschappij. Dit geldt in grotere mate voor mannen (35%) dan voor vrouwen (15%).
  • Met name de vrouwelijke respondenten (28%) vinden weblogs over persoonlijke ervaringen over bijvoorbeeld opvoeding, gezondheidszorg en ouderdom aantrekkelijk (tegen 4% van de mannen).
  • Mannelijke respondenten vinden weblogs over technische weetjes en gebruikerservaringen over producten en diensten aantrekkelijk (27%, tegen 13% van de vrouwen).
  • Vooral de respondenten tot en met 29 jaar vinden weblogs over persoonlijke ervaringen over bijvoorbeeld liefde of erotiek aantrekkelijk (22% van de respondenten tot 20 jaar en 29% van de 20 tot 30 jarigen).
  • In de ‘Anders, namelijk ?’ antwoorden blijkt dat weblogs van vrienden of familie aantrekkelijk gevonden worden.

Wat zijn of kunnen voor jou beweegredenen zijn om zelf een weblog bij te houden?

  • Bijna de helft van de respondenten die minimaal wel eens een weblog bezoekt (47%)

    zal nooit zelf een weblog beginnen omdat het niets voor hen is. Daarnaast zijn de

    beweegredenen om een eigen weblog bij te houden divers.

  • Andere beweegredenen kunnen kinderen zijn: Het dagelijkse leven van ons zoontje of het plaatsen van interessante links of feiten: Bizarre links wereldkundig maken.

Welke soort weblogs bezoek jij het liefst?

  • De meningen zijn enigszins verdeeld over de afzender van een weblog: 34% bezoekt het liefste weblogs van individuen, voor 31% verschilt het per keer of onderwerp en 28% maakt het niets uit wie er achter een weblog zit.
  • Slechts 3% bezoekt het liefst weblogs die door organisaties of bedrijven zijn opgezet.

Waarom bezoek en/ of reageer je (bijna) nooit (op) weblogs?

  • De helft van de respondenten die geen weblogs bezoeken of niet op weblogs reageren (44%) is de reden dat het hen gewoon niet interesseert.
  • Voor bijna een derde (31%) is het niet duidelijk wat zij er aan hebben om een weblog te bezoeken of er op te reageren.
  • Ruim een kwart van de respondenten die geen weblogs bezoeken of niet op weblogs reageren (28%) heeft geen behoefte te communiceren met vreemden.

Bron:

Generatie C: Hoe interactief zijn we eigenlijk, Onderzoek uitgevoerd door NetPanel, in samenwerking met eYe, juni 2005.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!