Hoe Google groeit

23 juni 2003, 16:01

Zoekmachine Google is h?t voorbeeld van slim management: een organisatie barstensvol baanbrekende idee?n en bezeten werknemers, met een hoge betrouwbaarheidsgraad en veel aandacht voor details. Wat valt er van deze succesvolle club te leren?

Google, nog maar vijf jaar geleden opgericht door twee Californische studenten, is met zo?n 150 miljoen hits per dag verreweg de populairste zoekmachine op het worldwide web. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie van 650 werknemers, allemaal gegrepen door ??n idee: een product maken dat het beste ter wereld is en dat de gebruiker altijd precies datgene biedt wat hij zoekt. En dat ook nog binnen minder dan ??n seconde.

Hoe doen ze dat toch? Simpelweg: door uit te gaan van vijf principes. De gebruiker is de baas. Dus geldt voor alle medewerkers het motto: als er ook maar iets is dat je kunt doen om de klanttevredenheid te vergroten, doe het dan.

De hele wereld is ons laboratorium. Google heeft er geen enkele moeite mee om zijn bedrijfsgeheimen te delen met de klant, zodat die ermee kan experimenteren en wellicht tot nieuwe ontdekkingen kan komen.

Fouten maken is goed, goede fouten maken is nog beter. Goeie werknemers managen zichzelf. Google neemt graag mensen in dienst die risico?s durven te nemen, maar ook briljante types die in staat zijn om gaten te schieten in vaststaande idee?n. ?Wij hebben vertrouwen in het vermogen van slimme, goed opgeleide mensen om datgene te doen wat goed is voor het bedrijf?, aldus hoofd Engineering Wayne Rosing.

Als de gebruikers toestromen, volgt het geld vanzelf. De eerste anderhalf jaar verdiende het bedrijf geen cent met zijn diensten. Maar door de enorme toestroom van gebruikers kon men gemakkelijk adverteerders lokken.

Bron:

Fast Company

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!