Hoe gebruikt de gemiddelde Amerikaan een zoekmachine?

14 juli 2005, 10:55

Een recentelijk onderzoek naar het zoekgedrag van “de Amerikaan” uitgevoerd door Harris Interactive komt met enkele opvallende resultaten. Zo bleek men zoekmachine Google het meest te gebruiken voor het zoeken naar nieuws en actuele informatie, waar gebruikers van MSN en Ask Jeeves voornamelijk medische en andere gezondheidgerelateerde informatie zoeken.

Waar zoekt men naar

Het grootste deel van de onderzoekspopulatie van ruim 2100 mensen gaf aan te zoeken naar specifieke, gerichte informatie, vaak gerelateerd aan hobbies (88%). Vrouwen (61%) bleken meer geinteresseerd in webpagina?s over “de gezondheid” en medische informatie dan mannen (35%). Opvallend weinig mensen bleken te zoeken naar vacatures en andere werkgerelateerde informatie (28%).

Andere veel gezochte onderwerpen bleken te zijn:

– Routebeschrijvingen en plattegronden – 75%

– Nieuws – 64%

– Online winkelen – 51%

– Entertainment – 47%

Andere opvallende onderzoekresultaten

Het onderzoek toonde tevens aan dat mensen geneigd zijn zoeken via zoekmachines te prefereren boven telefoongidsen en gouden gidsen. Zo gaf 54% een sterke voorkeur voor zoekmachines aan waar het ging om het zoeken naar mensen en bedrijven. De meesten, ruim 63%, zochten naar adressen en telefoonnnummers van mensen en bijna 58% zocht naar informatie over lokale bedrijven. Voor het onlangs gelanceerde Nederlandse iLocal goed nieuws, al zou ik persoonlijk graag zien dat de categorie-indeling sterk verbetert wordt.

Bron: SearchEngineWatch.com

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!