De laatste dagen wordt de een na de andere bewering gedaan over ontwikkelingen op het gebied van online media en advertising. Kort daarna volgt vaak een bericht dat het toch niet waar is.
Alleen al deze week hadden we achtereenvolgens het bericht dat Wikipedia advertenties accepteert (debunked), Google advertenties op haar homepage accepteert (debunked in hetzelfde artikel), Google komt met een goedkope PC (debunked) en dat Craigslist zoekmachine crawlers blokkeert (debunked) (via: clickzblog). Debunked is overigens een mooi Engels woord voor ontkrachten of ontluisteren.
En het frappante is dat al die marketing weblogs (ook Marketingfacts) achter al die berichten aan hobbelen. Je wilt niet weten hoeveel tijd dat kost van honderden (wellicht zelfs duizenden bloggers) terwijl het uiteindelijk allemaal om niets blijkt te gaan. Ben het eerlijk gezegd ook wel een beetje zat en verlang af en toe naar die degelijke ouderwetse journalistiek van Peter Olsthoorn waar iedere bewering dubbel is gechecked. Je hebt het nieuws dan wel een paar weken later, maar het is in de meeste gevallen dan ook wel nieuws dat op waarheid is berust.
Ik weet het, vanaf volgende week hobbel ik gewoon weer mee maar af en toe is het gewoon lekker om de frustratie even van je af te schrijven ;-)