Hoe manage je het controversiële merk Lil’ Kleine?

7 Ditches interviewt artiestenmanager Nathan Moszkowicz (Namam)

Hoe manage je het controversiële merk Lil’ Kleine?

De ster van Lil' Kleine blijft maar stijgen. Menig oudere marketeer zal totaal zijn verrast door het succes van de jonge controversiële Nederlandse rapper. Ook zijn manager is een blufkikker: Nathan Moszkowicz startte ooit zonder enige ervaring zijn eigen artiestenbureau Namam en is nu een drijvende kracht achter het succes van Kleine. Hoe houdt hij deze knul met al zijn grillen in het gareel? Hoe manage je het merk Lil' Kleine?

Nathan Moszkowicz richtte in 2013 zijn eigen bedrijf Namam op, met nog weinig ervaring, maar met een flinke portie bluf. De bekendste artiest uit zijn stal is rapper Lil' Kleine. Andere namen uit de artiestenkoker van Namam zijn onder andere Penoza-actrice Sigrid ten Napel en de jonge muzikanten van Equals. "Maar met name Lil Kleine is, vooral door zijn appearance, degene die de meesten zullen kennen", aldus Moszkowicz. 

"We hypen Lil' Kleine door exclusiviteit"

Het gaat hard met de bekendheid van Lil' Kleine. "De afgelopen twee jaar heeft hij zo’n beetje overal gestaan. We kiezen er nu voor het aantal shows te verminderen om exclusiviteit te creëren en op deze manier de kracht te waarborgen hem nog meer te hypen. Dat betekent dat hij nu op grotere evenementen staat met een betere gage." Het succes van Lil' Kleine is vooral aan de artiest zelf te danken, vindt Moszkowicz. "Hij is zo ver gekomen door een combinatie van wilskracht, talent en goed team om hem heen."

Controlfreak 

Naar eigen zeggen is Moskowicz de grootste controlfreak van Amsterdam. "Ik heb als controlfreak misschien niet het handigste beroep gekozen, aan de andere kant ben ik door mijn OCD-trekjes juist goed in staat het leven achter de muzikant of artiest te managen. De karakters van artiesten staan haaks op die van mij, zij zijn vaak juist heel creatief en hoog sensitief."

Als broekie op een feestje heeft hij zijn eerste artiest (Géza Weisz) binnen gehengeld. Hierna is het hard gegaan, en heeft hij door een grote bek, hard rennen en veel bluffen snel meerdere artiesten binnen gehengeld. "De ervaringen in de afgelopen jaren zijn de beste opleiding geweest."

Feest-elite 

Door de minder positieve berichten over zijn vader Bram Moszkowicz kwam hij al heel jong in aanraking met media. "Deze ervaringen hebben erg bijgedragen aan mijn sterkte kanten, zoals het formeel naar zaken kijken, goed kunnen anticiperen en relativeren. Dit is natuurlijk fijn om te kunnen uitstralen wanneer artiesten in rep en roer zijn van iets negatiefs wat is gebeurd." Ondanks de stoomcursus omgaan met negatieve publiciteit heeft hij een mooie jeugd gehad. 

"Door alle media-aandacht voor mijn vader kan ik goed relativeren"

In 2013 startte Nathan Moszkowicz, die op dat moment nog bezig was met zijn studie Business Administration aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, zijn eerste managementbureau Namam. Inmiddels is Namam onderdeel geworden van Performer Matters BV, gespecialiseerd in personality-management. Géza Weisz, Manuel Broekman, Lil' Kleine; zowat de hele Amsterdamse feest-elite zit in de stal van manager Nathan Moszkowicz. Hij is momenteel artist manager bij Namam en Pitch Artists.

 


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Één van Nederlands sterkste personality-managementbureaus.... Géza Weisz, Manuel Broekman, Lil' Kleine (de grote namen). Van Manuel en Geza hebben we sinds een jaar of twee niks meer gehoord. Bij Manuel staat dat hij DJ maatjes is met Geza, bij Geza staat dat hij al een jaar solo is. Lil' Klein was voor twee jaar terug al lekker bezig met PR. Leuk dat Mosco lekker bezig is maar sterkste personality-managementbureaus in die categorie is hij nog niet aangekomen.

    geplaatst op
  • Terecht punt, Olivier. Het is altijd lastig om bureaus met elkaar te vergelijken en er eentje als beste uit te roepen. Daarom hebben we als redactie deze zin even iets algemener geformuleerd. Ook de intro is trouwens aangepast omdat daar een vergelijking stond met hoe snel Bruno Mars zijn concert uitverkocht. Dat was een verwijzing naar een citaat van Moszkowicz uit Het Parool, maar ik hoorde net van Mojo dat 'Mosco' twee zalen met elkaar heeft verward.

    https://www.parool.nl/kunst-en-media/nathan-moszkowicz-ik-ga-mijn-coca-colarecept-niet-prijsgeven~a4581324/

    geplaatst op
  • Klinkt dus als een bericht met veel grootspraak, om het zacht uit te drukken

    geplaatst op
  • Wellicht is grootspraak typerend voor de hiphop-scene. ;-)

    geplaatst op
  • @Jeroen Mirck: Dit is rap, geen hiphop.

    geplaatst op
  • Hiphop is breder dan rap, dus welbeschouwd is rap in principe altijd hiphop, Duiveneter.
    Of zie jij dat anders? Anyway: laten we het over de marketing van Lil' Kleine hebben.

    http://www.iamhiphopmagazine.com/rap-vs-hip-hop-difference/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.