Hoe basic is jouw fitness?

De vakantie is weer voorbij, dus dan is er weer een excuus minder om naar de sportschool te gaan.

27 september 2023, 14:30 1670 x gelezen

De gewone dagelijkse structuur is weer terug en Basic-Fit wil mensen inspireren om fitness daarin een vaste plek te geven.

Credits

Muziek: Global Music Branding

Doelstelling

Mensen inspireren om fitness in hun leven te integreren.

Uitwerking

Uit het persbericht: In line with its mission to make fitness accessible for everyone, Basic-Fit, the largest fitness chain in Europe, introduces its new ‘Make Fitness Your Basic’ campaign, promoting fitness as an inclusive and welcoming activity. This campaign seeks to inspire and motivate people in a positive way to incorporate fitness into their lives and overcome barriers to start exercising.

The fitness company envisions that positive thoughts are the first step to introduce people to the fitness world and keep fitness lovers motivated. As positive thoughts can be stimulated through audio cues, amongst other, Basic-Fit launches a new sonic identity accompanying the ‘Make Fitness Your Basic’ campaign. The new sonic anthem was developed by Global Music Branding. Using music science and research conducted by Neurensics, a neuroscience research company, Global Music Branding helped Basic-Fit creating an anthem and tune that empower percipients and makes them want to get moving. These empowering cues collectively form an energetic and inspiring experience with which individuals can connect, motivating them to take action and keeping them moving.

Erica van Vonderen – Hahn, Chief Commercial Officer of Basic-Fit, said: “Our ‘Make Fitness Your Basic‘ campaign aims to encourage individuals to get off the couch and experience the energizing afterglow. We recognize that we don’t just need our muscles and bodies to get going, we need our minds too. Sometimes the mind is the hardest one to convince to take action. But when we have positive and focused thoughts, that’s when great things happen. With this campaign and our new sonic identity, we strive to further encourage people to work out as we strongly believe that working out, positively impacts their lives.”

Oordeel

De doelstelling van deze campagne is goed, daar is niks mis mee. Het lijkt me ook bijna wel een maatschappelijke plicht van sportschoolketens om mensen te inspireren om meer te bewegen. En daar hebben zij als commerciële bedrijven nog baat bij ook. Daarom snap ik de insteek van de commercial wel.

Maar de manier waarop het wordt gevisualiseerd is weer precies hetzelfde als elke sportschoolcommercial uit het verleden. Je ziet mensen in de sportschool fitnessen. Daar kun je dan wel ‘Make fitness your basic!’ bij roepen, maar dat wil nog niet zeggen dat die twee zaken in het hoofd van de doelgroep direct aan elkaar gekoppeld worden. Als je oppervlakkig kijkt of maar een deel van de commercial voorbij ziet komen associeer je het door de kleurstelling en het logo in beeld aan Basic-Fit, maar ontgaat je de boodschap die ze zeggen te willen verkondigen.

En dat terwijl er ontzettend veel mogelijkheden zijn om juist de integratie van fitness te laten zien in het dagelijkse leven. Denk aan kantoormedewerkers die de trap nemen in plaats van de lift. Of aan een pakketbezorger die een zware doos vanuit een goede houding optilt. Er zijn allerlei manieren waarop Basic-Fit deze boodschap had kunnen communiceren, maar ze kozen ervoor om wederom de oranje toestellen in hun gyms een prominente plek te geven voor de herkenbaarheid. En dat terwijl het logo continu bovenin staat, dus de scènes hadden ook best ‘buiten’ kunnen plaatsvinden. Voor mijn gevoel had hier veel meer in gezeten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!