Het Orakel van Laren

23 januari 2006, 14:48

John de Mol verdient m??r dan een titel, hij heeft mijns inziens nu al recht op een standbeeld! De man die ons ondermeer Big Brother, Fear Factor en Baantjer bracht heeft het in zich om met TalpaTV de TV markt in Nederland definitief te doen kantelen. De (resultaat) verantwoordelijken bij concurrenten SBS en RTL knijpen al wat met de billen, de publieke omroep is mede door de komst van Talpa TV aan grootscheepse renovatie toe.

Het beoogde en bijna gerealiseerde 10% marktaandeel van Talpa is ??n van de duurste in Europa en de zenderperformance van Talpa is grillig maar voor velen met mij staat buiten kijf dat Talpa met twee portalzenders binnen drie jaar een grote rol van betekenis zal spelen op de Nederlandse TV markt. Ook aan productiezijde want het is Talpa dat de hegemonie van traditionele leveranciers probeert te doorbreken door relatief kleine TV producenten, en subsidiair het Nederlands product, een kans te geven.

Stichtte de Mol al bij aanvang van zijn TV avontuur vorig jaar grote verwarring in markt met zijn debiet over ?het grotere geheel? waarin het TV initiatief zou opgaan, sinds enige tijd laat hij ook het hele metier van media- en reclamebureaus in grote vertwijfeling achter. Want wat wil het geval, de Mol heeft al een tijdje moeite met de overwaardering van de reclamemarkt op de leeftijdsgroep 20-49. Das even schrikken, want was men nog maar nauwelijks bekomen van de diverse berichten dat slechts 20% van de bestedingen op TV min of meer effectief is gaat die de Mol over tot de sloop van een jarenlang zorgvuldig geboetseerd doelgroep statuesk. Maar is hij nou zo dom of ?..

Een feit is dat bijna de helft van de bevolking nu al 40 jaar of ouder is en dat het besteedbaar inkomen bij die categorie ?by far? het grootst is, ergo 50+ is zelfs goed voor 43% van het bewegende geld in Nederland. Wist u trouwens dat de kerngroep 50+ ook goed is voor 75% van de aandelenmarkt, 80% van de luxe-automarkt en maar liefst 60% van de huizenmarkt? Op dit moment is bijna een derde van alle Nederlanders ouder dan vijftig jaar, dit percentage stijgt de komende vijftien jaar naar 40%. Kortom die de Mol is zo gek nog niet en de adverteerdersmarkt heeft met die opeenhoping van boodschappen bij RTL en SBS eigenlijk wel behoefte aan de nieuwe mogelijkheden die Talpa hen biedt. Alleen het kwartje is nog niet overal gevallen.

Dit onstuimige leerjaar voor John de Mol’s discipelen zal volgend jaar een goed vervolg krijgen. De twee zenders van Talpa zullen in 2007 met een licht masculien (voetbal en dergelijke) en een wat feminien (linda en zo) karakter doorgroeien naar een fair share dat ver boven de 15% zal komen te liggen. Steeds meer adverteerders zullen ontdekken dat ze niet om Talpa heen kunnen en grof bereik inruilen voor wat selectiever aankomst voor hun boodschappen via de portals van Talpa. Ik zeg geef dat orakel uit Laren een standbeeld?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Dennis

    Helemaal mee eens. Mensen lijken elkaar aan te steken met het anti-Talpa gevoel, maar uiteindelijke zullen beide zenders (indien duidelijk geprofileerd) flink marktaandeel winnen. Ze moeten gewoon even groeien. Wel is het noodzakelijk (mijn mening) meer mensen aan te trekken, ook vooral nieuwe gezicht, want eerlijk is eerlijk, het is nu wel een grote recycle zender. Talpa is meer dan Linda, Bridget en Gordon.


    23 januari 2006 om 15:03
    jeroenmirck

    “John de Mol verdient méér dan een titel, hij heeft mijns inziens nu al recht op een standbeeld!”

    Van zo’n openingszin ga ik dus over mijn nek. Waarom verdient iemand een standbeeld omdat hij zijn zakelijke besognes goed voor mekaar heeft? Dan kun je net zo goed ook meteen Nina Brink in brons gieten…


    23 januari 2006 om 16:25
    albert

    Jeroen, neem je alles serieus of is er in jow ogen wellicht ook ruimte voor een wat minder ‘adformatieachtige’ benadering. :)Maar goed meer oog voor de ’toon’ dan voor de inhoud zullen we maar zeggen. Ik bedoel niet zijn zakelijke besognes want die behoeven nog wel wat nadere beschouwing, het feit dat die onderneemt in een druk medialandschap en traditionele reclamemodellen op de schop neemt vind ik wel een standbeeld waard. RTL en SBS zeiden het. Talpa doet het.


    23 januari 2006 om 17:04
    albert

    “Jouw ogen”en “het feit dat hij onderneemt”natuurijk


    23 januari 2006 om 17:06
    Jonathan Marks

    why doesn’t marketing facts come up with “Risk Taker of the Year” award and give it to John de Mol? Holland needs some local heroes…


    23 januari 2006 om 17:48
    media

    Wij Nederlanders zijn beter in afzeiken Jonathan. De Loden Leeuw, Gouden Zwatelaar, Top EN Flop van het jaar. Snap af en toe ook niet waarom maar blijkbaar zitten wij zo in elkaar. En als er dan iemand eens met zijn kop boven het maaiveld steekt. Hoppa, direct neermaaien!

    Uiteraard chargeer ik een beetje en zijn er ook meer dan voldoende awards om mensen te waarderen. Het valt me de laatste tijd alleen op dat we vooral erg goed zijn in afzeiken. Niet echt iets om trots op te zijn.


    23 januari 2006 om 17:57
    vr

    @marco: ‘de laatste tijd’ is een relatief begrip. Volgens mij is Nederland al heel lang groot in de een ander niets/weinig gunnen als iemand succesvol is. Je zou juist moeten denken; dat wil ik ook, of wat een geweldige prestatie, etc.

    John de M. is vooral gedreven en ‘build to kill’ binnen het medialandschap. En 19/7 uren per week (er mag geslapen worden) werken door zijn werknemers verdient opzich geen standbeeld. Gelukkig weet hij de prijs aan hen op te dragen.


    23 januari 2006 om 18:42
    Anders

    Nou ja, een standbeeld…

    Ik vind het ondernemerschap van John de Mol lovenswaardig. Ik vind het geweldig dat iemand ondanks alle hoongelach, scepsis en verwijzingen naar vroegere mislukkingen, het toch gewoon doet. Getuigt van moed en lef, en dat mag beloond worden vind ik.

    Waar ik echter van geschrokken ben, is de manier waarop De Mol zijn publiek benadert. Als ik naar Talpa kijk, voel ik me als een soort demente randdebiel neergezet. Het is het ene niemendalletje na het andere, rijkelijk overgoten met zowel een commerciële als een melige saus. Zelden een zender gezien waar zoveel schaapachtig wordt gegiecheld en gegrinnikt. NSE, Thuis, Vijf tegen vijf, de hele Gordon en Joling-ellende. Zelden een zender gezien met zoveel programma’s waarvan de leegheid afdruipt. (Hotel) Big Brother, Superbal, Thuisvideo’s, Thuis etc. Het verrijkt de kijker niet. Dat voor een enkel programma niet erg maar je moet als zender oppassen dat je niet overbodig wordt.

    Zouden dit incidenten betreffen dan kan je nog zeggen dat die paar programma’s het aan mij niet besteed zijn maar aan andere wellicht wel. Ik ben echter bang dat het structureel is. Ik raak steeds meer onder de indruk dat John de Mol zijn kijkers werkelijk ziet als “dom volk”. Dat kun je dan wel vinden, maar als je dat zo ver doorvoert dat je kijkers dat gaan merken ben je te ver doorgeschoten en beschadig je je eigen imago. Ik zie het als een serieuze belemmering voor een eventueel succes van Talpa.

    Verder zouden een paar cursussen bescheidenheid zijn zender goed doen. Het voetbal zou veel beter en intenser in beeld gebracht worden dan bij de NOS, pochtte Talpa. Het enige dat in de praktijk intenser blijkt, zijn de reclames en de ellenlange terugblikken op sufkutwedstrijden als FC Monnikendam – Ameland ’87 voordat de interessante wedstrijden aan bod komen. Spijkerman verlaat de VARA voor Talpa, niet vanwege het geld maar omdat hij bij Talpa een “een aanzienlijke uitbreiding van mijn ontplooiingsmogelijkheden” zegt te vinden. Nadat ie tot ergernis van elke sportliefheber Café de Sport heeft verziekt met zijn melige nietsnuttigheden, start hij met een vrijwel exacte kopie van VARA’s Kopspijkers. Slechts twee van vele voorbeelden waarbij hoog van de toren is geblazen maar waarbij de meerwaarde in de praktijk onduidelijk is. Het zou een hoop gehoon schelen wanneer er minder hoge verwachtingen worden gewekt.

    Tot slot, wat betreft de doelgroep: De Mol mag zich dan wel meer gaan richten op de 40+/50+ -doelgroep, het is wel zo dat de beeldvorming in de media en op internet vrijwel geheel voor rekening komt van de groep 20-45. Als je die groep als “allround”-zender niet serieus neemt, gaat zich dat wreken.


    24 januari 2006 om 07:06
    jeroenmirck

    Mijn reactie heeft niks met afzeiken te maken, maar alles met aversie tegen het overdreven de hemel in prijzen van mensen. John de Mol heeft al tig prijzen gewonnen met zijn Talpa-avontuur, dus vond ik dit jubelende stukje gewoon too much. En die toon… die is gewoon niet scherp genoeg om leuk te zijn, Albert. Dat mag ik toch vinden?


    24 januari 2006 om 08:50
    venturo

    Uiteraard mag dat Jeroen, toch zegt dat meer over jou dan over mij of John de Mol 🙂

    Ik relativeer de successen op korte termijn, en ondanks zijn diepe zakken brengt hij meer te weeg dan dat we nu hier in één posting kunnen aftikken.


    24 januari 2006 om 11:55
    jeroenmirck

    Begrijp me goed: ik stoor me ook enorm aan het type VPRO-gidslezers en ander grachtengordelgepeupel dat suggereert dat Talpa nog eens vele malen erger is dan RTL en SBS samen. Dat is natuurlijk onzin. Commerciële tv is commerciële tv, niets meer en niets minder. De meerwaarde van De Mol is dat hij nieuwe businessmodellen heeft losgelaten in een oerconservatieve branche.

    In Broadcast Magazine heeft De Mol trouwens zijn antwoord paraat voor al die kritiek: “Het is zo Nederlands en ik herken het langzamerhand een beetje als je met iets nieuws komt. Eerst prijzen ze je de hemel in en dan weet je al dat de grote hamers naast het standbeeld (sic) liggen om dat net zo hard weer aan gruzelementen te slaan. Het valt me alleen op dat er zo weinig weerwoord is. Er worden zoveel feitelijke onjuistheden en aannames geschreven of gezegd. (…) Ik zie het meer als een algemene tendens in dit land, dat wie boven het maaiveld probeert uit te steken altijd op weerstand stuit. Hou het maar bij het oude, doe maar gewoon en doe eigenlijk liever vooral niks.”


    24 januari 2006 om 12:05
    venturo

    Vandaar ook het “standbeeld”.


    24 januari 2006 om 14:29
    jeroenmirck

    Als je die quote ook even had aangehaald, was dat misschien duidelijk geweest. Maar dan nog: als je De Mol goed leest, zegt hij juist dat er al een standbeeld voor hem was opgericht en dat dat vervolgens weer wordt afgebroken. Een nieuw standbeeld voor hem oprichten is dus niet echt nodig… tenzij je een baan wil bij Talpa. 😉


    24 januari 2006 om 14:34
    Mike

    Ff voor de duidelijkheid, wie heeft dat standbeeld nou precies stuk gemaakt? Ik snap het niet meer…


    5 februari 2006 om 20:58
    jeroenmirck

    Om met Hans Teeuwen te spreken: dat spreekwoordelijke standbeeld dan, he…


    6 februari 2006 om 06:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!