Het curriculum vitae van Michiel Buitelaar

11 februari 2009, 05:00

Een van de best bewaarde geheimen van onze branche vind ik Blueshots.tv. De internet-televisiezender van Ronnie Overgoor ging vorig jaar met relatief weinig kabaal van start, maar laat tot op de dag van vandaag zien heel consequent en op gedegen wijze prima televisieprogramma’s te maken voor de online professional. Hoogtepunt tot nu toe is voor mij het interview met Michiel Buitelaar (COO digital Sanoma).

Hij wordt geïnterviewd door Joris van Heukelom die in zijn programma Curriculum Vitae alles uit de kast haalt om vooral “de mens achter” de geïnterviewde te laten zien. Zo is zijn openingsvraag aan Buitelaar bijvoorbeeld: “Hoe komt iemand met jouw kwaliteiten alsnog in de media terecht?”

Ironie is deze beide media-iconen niet vreemd en het gaat dan ook over onder meer Endemol, netwerken, woedende aantijgingen, intellectuelen, Rotterdam, verandering, ergernis, het Groene Hart, ingewikkeld koken, boekenwurmen, uitzichtloosheid, hallucinante bedragen, bezwijken op het toilet, BEN en de toekomst van het toerisme.

Dus neem even de tijd voor jezelf, plug je hoofdtelefoontje in en kijk die ca. 25 minuten. Overigens kunnen kijkers van Ziggo binnenkort de afleveringen van Curriculum Vitae ook op (echte) televisiezender Het Gesprek zien. Zelf heb ik me sinds kort geabonneerd op de podcast, want -hoe mooi ook gefilmd- de gesprekken zijn nog prima te doen als radio. Dat maakt het filerijden in ieder geval een stuk aangenamer.

Jim Stolze is een pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie. Hij werd vooral bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Bij RTLZ is hij wekelijks te zien als innovatie-deskundige in het televisieprogramma Toekomstmakers. Sinds 2017 staat Jim Stolze aan het hoofd van Aigency, een platform voor artificial intelligence. Met een jong team op het Amsterdam Science Park opereert Aigency als een 'broker' tussen vragen van multinationals (data) en studenten / startups (algoritmes).

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    @Jim: blueshots.tv is zeer professioneel maar zoals ik al eerder heb aangegeven geloof ik niet in dit soort lange uitzendingen via het web. Je suggestie om het als podcast te beluisteren geloof ik zeker wel in. Goede tip, ga ik ook doen!


    11 februari 2009 om 06:05
    Jochem

    Veel respect voor dhr Overgoor.. Maar Curriculum Vitae is echt niet een hoogstandje. Programma duurt inderdaad te lang en word hierdoor erg saai. Misschien tip om naast de volledige uitzending een samenvatting te plaatsen van 5 min.

    Daarbij Joris die zijn baas Michiel interviewt.. hoe objectief moet ik dat zien?


    11 februari 2009 om 08:28
    mgvandenbroek

    “Daarbij Joris die zijn baas Michiel interviewt.. hoe objectief moet ik dat zien?”

    @Jochem: Tja…. Goeie. Denk je dat Van Heukelom zich geremd voelt?


    11 februari 2009 om 08:50
    Jochem

    @Matthijs Ja absoluut. In dit gebruikt Joris de cv als leidraad voor het gesprek. Maar blijft in het verleden hangen. Men heeft het over de tijd van Michiel bij Endemol, Ben, KPN maar Sanoma wordt niet behandeld. In een cv gesprek behandel je het verleden van iemand maar ook wie hij nu is en wat hij nu doet. Waarom wordt er over Sanoma niet gesproken. Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is. En juist Sanoma en de veranderingen zijn interessant.

    Daarnaast gaat Joris niet vaak genoeg in op antwoorden van Michiel en gebruikt hij een in mijn ogen Harry Mens bruggetje.

    Voorbeeld1: Michiel praat over Endemol (2.20 min) en dat hij dit om verschillende redenen niet zo leuk vind. Mooie vraag zou geweest.. waarom niet.. Nee Joris maakt een sprong naar KPN?

    Voorbeeld2: Michiel heeft het over zijn rode draad in zijn cv (1.58min) Dit zijn volgens hem netwerken en communicatie.. slechts 3 min later vraagt Joris (5.40) Wat is de rode draad in je cv? Hij praat er na het stellen van die vraag er snel overheen. Maar dit is duidelijk geen goed interview.

    Michiel Buitelaar.. zeer interessant persoon. Interview is dat niet.

    Vraag me dan ook af wie de hele 27 min heeft uitgezeten 😉

    Jochem


    11 februari 2009 om 10:27
    media

    @Jochem: je gaat wel erg in detail in op een uitzending die je eigenlijk te lang vindt. Toch niet stiekum alles gekeken he? 😉

    Ik vind het format overigens wel aardig en zoals gezegd, als podcast lijkt het me heerlijk om naar dit soort gesprekken te luisteren.

    @mathijs: binnenkort Maarten of mij maar eens interviewen? 😉


    11 februari 2009 om 16:09
    mgvandenbroek

    @Marco: Lijkt me leuk. Misschien in duo?

    @Jochem: Bekijk je ook mijn interviews zo in detail? Dit soort feedback wil ik ook wel…


    11 februari 2009 om 16:28
    mf@jimstolze.nl

    @Marco en Matthijs: 😉

    @Jochem:

    Och, misschien heb je wel gelijk. Tenminste als we het handboek interviewtechniek erbij halen.

    Maar ik ben juist blij dat Van Heukelom op zijn eigenwijze manier vragen stelt (of eigenlijk: onverwacht, zoals ik het ook in mijn eerste comment omschreef). Hij is nu eenmaal geen Pauw of Witteman.

    Dat Buitelaar eigenlijk de baas is van Van Heukelom geeft het gesprek juist een extra dimensie. Een heel gesprek over Sanoma in een “ons-kent-ons”-setting had ik waarschijnlijk niet uitgekeken, deze wel.


    11 februari 2009 om 16:38
    Erwin van Asselt

    Ik mis de scherpte in het hier bedoelde interview: Michiel heeft een comfortabel gesprek zonder dat het hem echt ergens lastig wordt gemaakt. Lastige vragen kunnen zo behendig ontwijkt worden, terwijl mij na het bekijken van het interview niet duidelijk wordt wat Michiel Buitelaar nu drijft in zijn vak. Ik kende de site overigens niet; maar ik vind de interviews zeker niet te lang. Fraai opgezet, hier kom ik zeker regelmatig terug!


    11 februari 2009 om 19:07
    Erwin van Asselt

    @Ronnie: Humor? Dat is me niet opgevallen. Toch nog maar eens kijken 😉


    11 februari 2009 om 19:09
    media

    Wat vinden (of vonden) Joris en Michiel zelf eigenlijk van het resultaat? Joris, kom op, laat je eens verleiden tot het plaatsen van een reactie op een blog 😉


    11 februari 2009 om 21:07
    L.Miesenpol

    Erg leuk om Buitelaar te zien spreken. Heb genoten maar vind de vraagstelling erg jammer. Oppervlakkig en van weinig niveau.

    Kan vele malen beter. Zeker een interessant persoon als Buitelaar zou erg geschikt zijn voor een goed interview.

    Misschien een tip om eens een ander persoon hiervoor te nemen? Deze meneer van Heukelom komt ook erg zenuwachtig over in het gesprek wat ik ook als zeer storend ervaar.

    Verder nog een compliment voor jullie site!


    12 februari 2009 om 08:36
    Jochem

    @marco Ja 2x keer zelf nadat matthijs vroeg of ik Joris geremd vond. Maar normaal was ik na 8 min afgehaakt.

    @Matthijs.. ik zal je interviews in de gaten houden 😉

    @Jim Het ons kent ons is wel aanwezig maar dan bij het KPN stukje. Had dat liever gezien bij het Sanoma stukje wat ontbrak

    Ik heb het eens met Erwin dat de scherpte in het interview ontbrak. Juist die drijfveer vind ik interessant van Michiel en die miste ik ook in het gesprek. Joris is misschien geen Pauw en Witteman. Maar hij zal de eerste CEO zijn die geen scherpe vragen kan stellen 🙂

    De site blueshots.tv is een leuk concept maar kan Ronnie niet Michiel nog eens interviewen. Verheug me er nu al op aangezien ik zijn manier van interviewen prettiger en scherper vind.


    13 februari 2009 om 12:40
    David Huijzer

    @Jochem

    Je wens gaat in vervulling: Ronnie Overgoor zal Michiel Buitelaar gaan interviewen op InCTformatie 2009 op 22 april a.s. (www.inctformatie.nl): hoort zegt het voort 😉


    13 februari 2009 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!