Het convergentiemodel van John de Mol (2)

John de Mol blijft intrigeren met zijn convergentiemodel. Afgelopen vrijdag was de Mol te zien in het tv-programma TweeVandaag waarin hij o.a. sprak over de toekomst van het medialandschap. Albert Treur en Michel van Helden gaven reeds hun commentaar waar ik weinig aan heb toe te voegen. Wel zou ik iedereen die zich op de een of andere manier bezig houdt met media willen adviseren zich eens te verdiepen in de visie van de Mol. Het is absoluut de moeite waard!
Albert, met alle respect maar wat is nu de toevoeging? Het feit dat de digitalisering zich de komende jaren zal manifesteren waardoor nieuwe marktpartijen (met lef) zullen opstaan?
Marco. De toevoeging is de duiding dat er sinds kort een marktomslag heeft plaatsgevonden waarbij met name UPC een belangrijke rol heeft gespeeld. De digitale cirkel lijkt nu doorbroken terwijl veel marktpartijen vorig november nog geen concrete plannen had. Iedereen kondigt nu DTV aan. Het nadeel van nieuwe marktpartijen met lef maar vooral geld geen portal zender hebben. Vandaar de moeite die met name de Mol doet voor een top 3 zender. Ook het succes van de VPRO is belangrijk gestoeld op de aanwezigheid in het publieke bestel. Sentimenten in deze markt zijn makkelijk beinvloedbaar.