Je bekijkt een artikel van

Hoe word je een allround marketingmasterchef?

Hét Marketing Kookboek: Niet vernieuwend, toch een fijne leidraad. Een doeboek, niet voor de doorgewinterde marketeer.

17 april 2023, 14:55 1159 x gelezen

Hoe word je een allround marketingmasterchef? Een groep van zes ervaren marketeers die voor mooie merken en organisaties werken of gewerkt hebben, schreven een doeboek om je op weg te helpen. En het moet gezegd: vernieuwend is het niet en toch is in het woud van alle marketingliteratuur een boek met elf basisrecepten een fijne leidraad.

Dat de auteurs het merkkompas als een basisrecept beschouwen is best bijzonder. Niet dat ze het onderwerp overslaan, hoor. Nee, het merkkompas, de merkwaarden en klantbeloftes worden wel behandeld. Dat ze dit niet als hoofdgerecht betitelen heeft vermoedelijk meer te maken met het concept dat dit een gegeven is voor de organisatie waarin je werkt. Het ‘restaurant’ als het ware. Daarmee wellicht ook aangevend dat het boek minder geschikt is voor start-ups.

Loyale klanten en smeuïge superpromotors

Het ‘menu’ van het boek bestaat uit voorgerechten: merkimago en marketingplan. Gevolgd door de hoofdgerechten: proposities, campagnes, klantcontactstrategie, CRM en customer journey. Aan deze bekende thema’s zijn grappige woorden toegevoegd, zoals Krokante klantcontactstrategie en Hapklare CRM. Het is tenslotte wel een kookboek. De lekkerste nagerechten zijn loyale klanten en smeuïge superpromotors. Het einde van het boek gaat over privacy, oftewel Private dining. En zo is dit boek een heerlijke receptuur voor de totaalaanpak die marketing is. De koninginnen putten uit eigen kookervaringen en schreven een boek dat je uit de kast pakt als je een praktische opdracht op je neemt en even het recept ervan kwijt bent.

Wat wel opvalt is dat deze koninginnen vooral ervaring opdoen in grotere organisaties. Om in hun termen te blijven, daar waar de keukenbrigade bestaat uit een multidisciplinair projectteam, heb je het niet over een snackbar. Om een databasemarketeer, marktonderzoeker, productmarketeer, IT-developer, pricing expert, creatieve designer, salesteam en klantenservice te herbergen is een grote keuken nodig. Terwijl dit boek juist ook heel geschikt is voor de selfmade storyteller, social media specialist of content marketeer die zich zonder marketingopleiding nu weleens in marketingmodellen wil verdiepen. Daarvoor is het een fijn receptenboek met vergeten groenten.

Niet voor de doorgewinterde marketeer

De doorgewinterde marketeer of beter, Masterchef, leest niets nieuws. Het is bestaande theorie, die al veel en vaak verteld is in veel marketingliteratuur. Verwacht dus geen innovatie, maar wel helder geschreven herhaling. Het is een doeboek met praktische tips op een mooie manier vormgegeven. Net als in de haute cuisine het geval is; met goede ingrediënten is less more!

Auteur: Marketing Queens
ISBN: 9789493282094
Uitgever: S2 Uitgevers
Trefwoorden: basisrecepten, merkpositionering, campagnes, propositie, customer journey, CRM, communicatie, klantcontactstrategie
Recensent: Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer

 

 

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!