Het juiste doen als niemand kijkt

12 november 2021, 10:00

Lessen uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap – Boekrecensie

Het juiste doen als niemand kijkt, lessen uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap. De titel van dit boek heeft iets stiekems in zich, met name de woorden; “als niemand kijkt”. Nu, ik kan u mededelen, in het boek staat niets stiekems. De zin stoelt op de idee dat gedrag altijd echt moet zijn en niet alleen wanneer de zogenaamde camera’s er op gericht staan.

De auteur, Frank Peters, legt verbanden tussen ethiek en leiderschap. Peters stelt dat leiderschap van nu en in de toekomst, steeds meer zal bestaan uit verbinden en uiteindelijk dat te doen wat goed is voor ons allemaal. Luisteren om te begrijpen in plaats van om te reageren en daarnaast ook het zich kwetsbaar opstellen. En actief de verbinding leggen met alle stakeholders.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Een mooie stellingname van de auteur is het advies om ervoor te zorgen dat de totale leiding divers in samenstelling is. Dat houdt in; jong en oud, ervaren en onervaren, mannen en vrouwen en dergelijke. En, om ook criticasters actief te betrekken bij je oordeelsvorming. Dit zijn enkele elementen die de auteur naar voren brengt. De adviezen in het boek komen niet alleen van de auteur zelf, er zijn diverse bijdragen van niet de minste filosofen en wetenschappers.

Het boek geeft goed weer waar het met het aansturen van onze organisaties naartoe gaat. Actuele voorbeelden van hoe het niet moet zijn er talrijk. Jammer genoeg komen er wekelijks nieuwe pijnlijke voorbeelden bij, is het niet uit de organisaties dan is het wel uit de politiek. De recente toeslagenaffaire is een sprekend voorbeeld van het ontbreken van ethiek in alle lagen van een organisatie/systeem.

Persoonlijk werd ik in dit boek geraakt door een, voor mij, nieuwe dimensie in luisteren. “Generatief luisteren”; dat is luisteren vanuit je intuïtie, vanuit een breder perspectief. Hierdoor verrijk je elkaars inbreng waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe invalshoeken. Het is de volgende stap na empathisch luisteren.

Het boek gaat verder dan het thema leiderschap, het is een vorm van omgaan met elkaar om te komen tot een betere samenwerking. Dit is niet alleen aan de leiders voorbehouden. Meer verantwoordelijkheid qua ethiek in de samenleving, zou mijns inziens de wereld positiever en verdraagzamer maken. Dat kunnen we alleen met elkaar. Dus een prima boek voor iedereen die zich af en toe ergert aan de omgangsvormen. Hierin lees je wat je er zelf aan kunt doen. Je gaat beter begrijpen en zult beter begrepen worden, om toch een beetje filosofisch af te sluiten.

Boekrecensie: Het juiste doen als niemand kijkt

Auteur: Frank Peters

ISBN: 9789024438327

Uitgever: Boom

Druk: 1e druk

Trefwoorden: ethiek, integriteit, luisteren, purpose, filosofie, leiderschap.

Recensent: Eric van Arendonk, Register Marketeer Nima

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Lucas

    Het zou zeker fijn zijn als iedereen dit zou doen.

    Ook in de zakenwereld.

    De meeste mensen zijn ook bereid dit te doen, alleen helaas een groot deel alleen als alle anderen (concurrenten etc) het ook doen.

    Dat is zelden het geval en dan doen automatisch de meeste het dus niet.


    12 november 2021 om 18:26
    LucasN

    Als de auteur daar ook oplossingen voor biedt, zouden we dit boek gratis aan moeten bieden.


    12 november 2021 om 18:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief