Het Grote Viral Friday Jaaroverzicht 2016
Met het einde van het jaar in zicht, is het tijd om te reflecteren. We kijken terug op een mooi jaar voor onze rubriek Viral Friday, met vermakelijke, ontroerende en inspirerende video’s. In dit overzicht hebben we een top-10 samengesteld van onze miljoenklappers. Dit zijn de video’s van merken die meer dan 10 miljoen views wisten te genereren op YouTube. Namens de Viral Friday-redactie wensen we hierbij alle kijkers een feestelijk uiteinde van 2016 en een voorspoedig 2017. Tot volgend jaar!
1. Nike – Unlimited You
4 augustus 2016, 37.862.215 views
Het is geen verrassing dat een wereldwijd beroemd sportmerk als Nike de eerste plaats in dit overzicht met virale video’s scoort. In augustus plaatste het Amerikaanse merk de inspirationele film ‘Unlimited You‘ op YouTube en deze productie scoorde meer dan 37 miljoen views in 2016.
2. Emirates – The $21,000 first class airplane seat
19 september 2016, 28.671.264 views
Wie heeft hem niet gezien? Deze briljante stut van vlogger Casey Neistat en Emirates ging de wereld over in september en scoorde meer dan 28 miljoen views! In de video zien we het reisverslag van Neistat die ’s werelds duurste vliegreis maakte. Enjoy!
3. Ford – Ken Block’s GYMKHANA NINE, Raw Industrial Playground
13 september 2016, 17.272.323 views
De capriolen die raceheld Ken Block uithaalt met zijn Fords behoeven eigenlijk geen introductie meer. GYMKHANA is een begrip op YouTube. Dit jaar verscheen in september alweer de negende editie van deze serie stuntvideo’s op het internet. De sublieme productie, gepaard met het meesterlijke stuurwerk van Block en de fenomenale raceauto’s uit de keuken van de performance-afdeling van Ford vormen samen de sleutel tot het succes, namelijk meer dan 17 miljoen views in 2016.
4. Evian – Baby Bay
19 april 2016, 14.999.728 views
Een van de opvallendste miljoenklappers is dit jaar afkomstig van bronwaterexploitant Evian. Wie had gedacht dat een surfende baby goed zou zijn voor meer dan 14 miljoen views? Er rest ons niets meer dan de makers van deze viral hit uit april te feliciteren met dit succes.
5. Burberry – The Tale of Thomas Burberry
1 november 2016, 14.799.439 views
Modehuis Burberry scoorde in november met een prachtige film waarin we door de historie van het merk reizen. Met de meer dan 14 miljoen views die de video heeft behaald, scoort Burberry de vijfde plaats in dit jaaroverzicht.
6. Dove – Love Your Hair
21 april 2016, 14.567.934 views
Op de zesde plaats in dit ‘miljoenklapper-jaaroverzicht’ schittert cosmetica- en verzorgingsproductenproducent Dove. De video, die meer dan 14 miljoen views scoorde, werd in april op YouTube gepubliceerd en gaat over een onderwerp dat menig vrouw dicht aan het hart ligt, namelijk het verzorgen van je haar. Het moraal van dit verhaal is dat relevantie scoort.
7. GEICO – Raccoons, C’mon Try It! – It’s What You Do
23 oktober 2016, 12.323.699 views
Weer een opvallende miljoenklapper: de Amerikaanse verzekeringsfirma GEICO siert de zevende plaats. In de video die in oktober verscheen, spelen wasberen de hoofdrol. Wij hadden dit succes niet kunnen voorspellen, omdat de humor in deze video wat ons betreft wat ver te zoeken is. Desalniettemin feliciteren we natuurlijk wel de makers.
8. Apple – iPhone 6s – Timer
16 maart 2016, 12.735.678 views
In maart kwam Apple met hun video ‘Timer‘. Deze commercial voor de iPhone 6s scoorde sindsdien meer dan 12 miljoen views. Het succes van deze video schuilt vooral in de sublieme productie, samen met de hype die sowieso rond Apple-producten heerst.
9. Under Armour – Rule Yourself, Michael Phelps
8 maart 2016, 11.702.570 views
Celebrities mogen niet ontbreken in een goed overzicht met viral hits. Daarom zijn we blij dat de sportondergoedfabrikant Under Armour het jaaroverzicht heeft weten te bereiken met niemand minder dan Olympisch zwemkampioen Michael Phelps. Sinds dat de video in maart op YouTube verscheen scoorde Phelps meer dan 11 miljoen views voor het sportkledingmerk.
10. AXE – Find Your Magic
12 januari 2016, 10.366.997 views
Met de toepasselijke video van de mannendeodorantfabrikant AXE sluiten we dit ‘Viral Friday Miljoenklapper-jaaroverzicht’ af. De titel van de video, die sinds januari meer dan 10 miljoen views scoorde, vat onze nieuwjaarsboodschap voor onze lezers samen: find your magic!
Maak er een grenzeloos feest van. Tot volgend jaar!