Het eerste Snapchat-bureau van Nederland

27 november 2018, 14:00

Tim van der Wiel (GoSpooky en Speaky): “De verhalen van brands zijn al honderd jaar hetzelfde”

De twintigjarige Tim van der Wiel is oprichter van GoSpooky, het eerste Snapchat-bureau van Nederland. De jonge ondernemer richtte onlangs ook Speaky op, een nieuw bureau in voice-technologie. Het is bijna een jongensboek, met als eerste hoofdstuk ‘Ik startte een twitteraccount op mijn zolderkamer.’ Bij welk hoofdstuk zijn we nu en hoe dik wordt het boek?

Tim van der Wiel is mede-oprichter en creatief directeur van GoSpooky, gespecialiseerd in het creëren van passende Snapchatcampagnes en -strategieën voor adverteerders. GoSpooky doet dingen met social media die de grote merken nog niet begrijpen. Het bureau heeft gewerkt met grote bedrijven als Albert Heijn, Randstad, RTL Nederland, Lowlands en Zoomin.tv.

Jong geleerd

Het is dé uitdaging voor adverteerders: hoe bereik je jongeren? Want tieners schakelen slimme adblockers in, verlaten massaal Facebook en hebben geen oog meer voor de televisie. Waar bereik je ze dan wel en wat moet je daarvoor doen? Samen met Liam Tjoa heeft Tim het succesvolle bedrijf GoSpooky opgezet. De mannen helpen merken en bureaus met Snapchat-marketing en andere social campagnes en hebben een eigen Snapchat-dashboard en analytics-tool ontwikkeld.

“Alles is gericht op aandacht”

Al op jonge leeftijd runden deze twee eindbazen kleine internetbedrijfjes. “Ik had op mijn dertiende een Twitteraccount met 250.000 volgers. Daar heb ik een aantal accounts bijgekocht om zo een bereik van één miljoen Nederlandse jongeren te creëren. Toen begonnen grote merken als Red Bull te bellen. Ik kreeg een pallet Red Bull thuisgestuurd als ik weer iets over hun merk had getweet. Bedrijven kochten bij mij advertenties in. Voor ongeveer een miljoen bereik kreeg ik 50 euro. Ik werkte daarom, in tegenstelling tot leeftijdsgenoten, niet bij de Appie.”

Speaky

“Voice helpt ons bij onze smartphone-verslaving, waarbij veel functionaliteiten van telefoons spraakgestuurd gaat worden. Hoe gaan bedrijven van een tekst- en beeldgestuurde wereld naar een voicegestuurde wereld? Wij willen met Speaky bedrijven helpen met de omslag naar deze nieuwe interface. Overigens draait het, net als bij GoSpooky, om het vertellen van verhalen,” aldus van der Wiel. “Alles is gericht op aandacht. Wij geloven dat reclame en het vertellen van verhalen precies hetzelfde zijn als honderd jaar geleden. Alleen verandert aandacht supersnel. Vroeger vroeg je aan een marketeer: ‘wat doe je over vijf jaar?’ Dat kan hij in deze tijd niet meer beantwoorden.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief