Het bouwen van een succesvol marketingteam

Een route met stappen om te komen tot een succesvol en schaalbaar marketingteam

22 september 2023, 12:30 1173 x gelezen

Ongeacht je missie, targets, purpose, visie, strategie, or whatever: Als marketingmanager met ervaring ben je in feite elke dag bezig met de vraag hoe je het maximale uit je team kunt halen. Tegelijkertijd is het vinden van de tijd om samen vooruit te kijken geen eenvoudige opgave. Er zijn talloze factoren om rekening mee te houden. Tijd is kostbaar. Het opvallende is dat er weinig bronnen beschikbaar zijn, waar je terecht kunt om zicht te krijgen op, en kennis bij te schaven over, de vraag hoe je uitdagingen zou kunnen aangaan. En welke ontwikkelingen relevant zijn.

Leiding geven (geven!) in marketing

Als ervaren manager besef je des te meer dat de start van een nieuw jaar een cruciaal moment is om helderheid te scheppen over de koers die je met je team wilt varen en waarin je wilt investeren om je team te versterken. Hoewel dit misschien niet als urgent op je agenda staat, is het zonder twijfel van groot belang. Wat nu niet urgent lijkt, kan binnenkort vanzelf een dringende kwestie worden.

Op 11 oktober geeft Leon Jansen een masterclass over dit onderwerp. Leon is Marketingfacts-blogger, verbonden aan het Nederlands Intituut voor Marketing, docent en adviseur en schrijft al vier jaar mee aan het NIMA Marketingfacts Jaarboek.

Voor onze eigen redactie is hij de manager van marketingmanagers. Hij specialiseerde zich in marketingmanagement, het marketingteam (de ‘afdeling’; van 2 tot 200 mensen) en helpt leidinggevende professionals in het vak om een volgende stap te maken. Als mens, als afdeling en als bedrijf: ‘leiding géven, is iets anders dan leiding némen’. Check it out:

NIMA biedt in samenwerking met Leon, een workshop aan die specifiek is ontworpen voor marketingmanagers, van zéér ervaren tot ‘een beetje ervaren’. De workshop gebruikt het marketinggroei-model als leidraad.

Hierdoor kun je een concreet groeiplan ontwikkelen dat niet alleen jouw koers als manager bepaalt, maar ook richting geeft aan je organisatie en je team. Het is een kans om je ervaring te verdiepen, nieuwe inzichten te vergaren en te ontdekken hoe je de uitdagingen van het complexe marketingmanagement op een hoger niveau kunt benaderen. Het is een investering in de voortdurende groei en prestaties van jouw marketingteam en jouw organisatie.

 

Programma van de workshop

De workshop geeft via het Marketing-groeimodel inzicht in de samenhang van zeven elementen om tot een succesvol, schaalbaar marketingteam te komen. Het model geeft invulling aan de toekomstige route van een marketingteam.

Hoe ziet die eruit? Wat heb je nodig om een succesvol marketingteam te bouwen? Waar kun je  het best starten? Omdat deze workshop is bedoeld voor eindverantwoordelijken in marketing, hoor je ook hoe collega’s te werk gaan, waarmee er ruimte wordt gecreëerd voor uitwisseling van ideeën. Je leert er dus ook van elkaar.

Aan het einde van de workshop stap je weg met een duidelijk idee over de samenhang binnen je team en de mogelijkheden tot verbetering. En hoe je de route voor je marketingteam bepaalt. Daarnaast heb je inzichten gedeeld en gekregen van collega’s en je netwerk aangevuld met dezelfde mensen in een geheel andere situatie, maar misschien dezelfde vragen.

‘Spreker heeft veel kennis van zaken, brengt het enthousiast, kan op een leuke manier vertellen en is heel toegankelijk. Fijne praktische handvaten’ – Sandra van den Broek SMP, Zandvoort Marketing.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!