Helft van de Nederlandse bedrijven is aanwezig op Facebook

Overgrote deel nog in pilot & beginfase

Helft van de Nederlandse bedrijven is aanwezig op Facebook

53% van de Nederlandse bedrijven met 20 FTE of meer maakt gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Dat blijkt uit onderzoek van InSites Consulting onder 1.222 managers van bedrijven (+20fte) in de Verenigde Staten, Groot- Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In vergelijking met onze buurlanden loopt Nederland voorop. Amerikaanse bedrijven staan nog verder in hun gebruik van sociale media.

Hoog gebruik, lage integratie

Aanwezig zijn op social media betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets op sociale media. Ook op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden.

33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media

Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.

"Digitale kloof in de bedrijfswereld"

Op basis van het onderzoek stelt managing partner Steven van Belleghem van InSites dat de kans reëel is dat er een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. "Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen."

Voor alle uitkomsten van het onderzoek, bekijk de presentatie op SlideShare.

Afbeelding: JD Hancock (cc)


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • En 1% gebruikt het op de juiste manier

    geplaatst op
  • Wel een hele belangrijke nuance dat het om 20+ bedrijven gaat, misschien goed om in de titel te vermelden.

    Dan nog steeds zijn dit erg hoge cijfers en proeft het enigszins naar social wenselijk gedrag. Dat ligt niet aan het onderzoek van Insites / SSI maar aan de senior manager die weten dat ze hier actief mee bezig horen te zijn.

    "69% admits its mistakes and apologies to customers", nou die ervaring heb ik persoonlijk niet, jullie wel?

    geplaatst op
  • Eens. Heb de 20+ fte nog even wat duidelijker vermeld. Sociale wenselijkheid of sampling bias is helaas iets wat zoveel voorkomt. The other day kreeg ik een onderzoek over Big Data onder m'n ogen, waar ±70% van de Nederlandse bedrijven al omzet had gehaald uit Big Data...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.