Heineken site maar beter niet klonen?

Heineken site maar beter niet klonen?
,

Heineken site maar beter niet klonenVia molblog kwam ik op het spoor van de nieuwe Heineken website. En nu houd ik persoonlijk niet van merken-bashing, en zeker niet van een sympathiek merk als Heineken. Maar toch even wat opbouwende kritiek, zodat u niet dezelfde (ogenschijnlijke?) fouten maakt.

Het begint met een onmogelijke leeftijdscheck. Voordat je de heineken site binnen mag, moet je niet alleen invullen of je boven of onder de 16/18 bent. Nee, je moet je complete datum invullen. Als je echter eerst je geboortejaar invult, dan kAn je met je muis niet meer bij de maand, en moet je opnieuw beginnen. Is het nou echt nodig om tot op de komma nauwkeurig te weten hoe oud de bezoekers (liegen te) zijn?

Toen het me eindelijk gelukt was, kreeg ik in mijn feeddemon browser de aanwijzing dat ik weer eens een nieuwe flashplug nodig had. In Hemelsnaam, waarom moet er nou telkens de nieuwste flash-plug gebruikt worden. Het gaat toch om de gebruiker, niet om de designer?

Vervolgens heb ik op alle manieren vergeefs geprobeerd te klikken op ‘video-footage’, links in beeld. Nu reken ik mezelf tot ervaren internetgebruikers. Hoogopgeleid. En positief. Maar hier WORDT IK DUS WEL GEK van. Alle energie om vrolijk de site te exploreren is in een paar kliks verdwenen. Doen ze dit nou expres, bij de lancering van het nieuwe initiatief; zodat er tenminste over ze gepraat wordt? Of ben ik toch niet zo slim als ik denk dat ik ben?

 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Hoogopgeleid <--> WORDT IK

    Mooie tegenspraak ;-)

    geplaatst op
  • Je bent me voor Ewald om iets over deze nieuwe campagne van Heineken te schrijven. Ik had de tv-commercial al wel gezien en was wel benieuwd naar de extra lange versie op de site. Ook was ik wel benieuwd naar die webcammogelijkheden die ze aankondigden in het persbericht. Al met al toch aardig bedacht allemaal en dus stuurde ik Qi een mailtje met een aantal vragen mbt hoe ze nu traffic gingen genereren of dat ze zich alleen richten op seeding via blogs. Wil toch nog even de van Mitch Roedoe met jullie delen:

    Deze campagne past in de online strategie van Heineken om Heineken.nl elke 6 tot 8 weken te verversen met een nieuwe, entertainende feature. Deze verversing zorgt ervoor dat bezoekers regelmatig een kijkje nemen (rond de 200.000 per maand).

    De ondersteuning verschilt per feature. Zo werd de WK actie zeeeer uitgebreid ondersteund met allerlei middelen, waaronder het doorplaatsen van videocontent op andere sites. Deze Klonen-campagne wordt vooral ondersteund door de eigen nieuwsbrief en -inderdaad- door het seeden van de actie. Behalve de vakpers, doen we dit ook richting de bredere blogs. Er gaat ook een persbericht naar de meer gevestigde media.

    We kijken eerst aan wat dit de komende week oplevert. We denken dat we met deze vernieuwende inzet van webcam en object herkenning een zeer aantrekkelijke campagne hebben opgezet. En dan hopen we later in de looptijd een toevoeging te doen op de campagne, die mensen terug laat keren naar de site.

    geplaatst op
  • @ wdekreij: zo gek ben ik er dus van geworden. Hoogopgelijt was ik al. ;-)

    @marco: ik zie dat ik, ge-emotioeerd als ik was, helemaal niets over de actie zelf hebt geschreven. behalve in de titel.

    maar enfin, voor degenen die net als ik moeite hebben om de site op te komen:
    het nieuwe entertainende feature is deze keer: klonen.

    geplaatst op
  • Ik had er al eens een melding van gemaakt dat ze een geweldige flash plugin vereiste hadden: http://www.ditisgaaf.nl/2006/09/14/leuke-heinekennl-campagne/

    Ik vindt dit dus wel gaaf...rest ben ik wel met je eens Ewald, echt usable is hij dus niet.

    geplaatst op
  • @ gerben: wel humor inderdaad, 'gefeliciteerd, je bent de laatste nederlander die nog geen Flash plug in heeft'.
    Gek genoeg heb ik het probleem van de Flash plug in bij het bekijken via de feeddemon rss reader. ze vragen om nummer 7.0.19 of hoger.
    PS: let een beetje op je d/t foutjes. anders pakt w.de kreij je ;-)

    geplaatst op
  • zet melding van javascript errors aan en je ziet dat er de boel in deze ook buggy is. Ik zou zeggen: ontwikkelaar en testers (!) terug naar je wekbank!

    geplaatst op
  • Het geheel is inderdaad niet bullet-proof. Ook start de site 2x tegelijkertijd: zowel in de pop-up als in het actieve browservenster. Zouden ze dan ook voor mij 2 hits tellen? :)
    Dan zullen de bezoekersaantallen lekker hoog zijn.

    Ik zou me als webdesign/reclamebureau wel met de handjes in elkaar wrijven als er gegarandeerd elke 6 weken een nieuw project van de werkbank rolt...

    Ik ben geen fan van Nielsen, maar deze site is compleet niet usable.
    Of misschien WORD ik gewoon te oud?

    geplaatst op
  • In de categorie onmogelijke leeftijdchecks deze van Chivas Regal: http://www.chivas.daxx.com/

    Chivas organiseert een op zich leuk event (vrijmibo) op steeds een andere 'geheime' locatie. O.a. via mail kan je op de hoogte worden gehouden van deze locatie. Daar zat dus ook de link in, maar juist omdat ik een lokatie verwachtte, moest ik heel eerlijk gezegd toch ff kijken waar ik nu terecht was gekomen...

    geplaatst op
  • Ik ben al te oud ben ik bang...

    En ook erg benieuwd hoe lang deze online blijft. Wat kan mij het schelen hoeveel 'meisjes' en te vaag en herrie makend ding kan klonen? Of moet ik de reclame gezien hebben om het te snappen (en vooral: willen)?

    De schermgrootte van 1028x802 (bij de eerste keer openen kreeg ik dat) vind ik ook erg typisch gekozen (los van het compleet onnodige pop-uppen op zich; wat is er mis met je browser window?).

    En wat is dit ding ook weer lelijk...

    geplaatst op
  • wordt ik?? feeddemon?? jaartal ingeven onmogelijk?? gast.. hoe dronken was je toen je achter je pc kroop.. zowel met m'n firefox als IE geen enkel probleem erop te komen.. videofootage te bekijken etc etc.. rest me te zeggen dat ik het er erg mooi uit vind zien (concept is matig volgens mij) en een gelikte uitvoering..

    geplaatst op
  • Wat bedoelen jullie met de nieuwste flash versie nodig? Ze zijn al bij Flash versie 9. Volgens mij bekijken jullie de sites nog onder Windows95. Voor de banners op deze site is ook een Flash player nodig en wordt er zelfs om versie 8 gevraagd dus raar dat jullie iets tegen Flash hebben.

    geplaatst op
  • Jullie? Wel even scherp blijven, bij Ewald werkt het niet en die leest blogs via zijn RSS-reader ;-)

    Bij mij werkt het allemaal prima en ik heb me er heel eventjes prima vermaakt. Commercial is briljant; de online uitwerking is aardig maar er had wat mij betreft wat meer variatie in mogen zitten. Na een paar handelingen had ik het wel gezien. Prima campagne dus maar gezien de reacties hierboven is het wellicht toch slim om eens te kijken naar de vereiste systeemeisen.

    geplaatst op
  • Die agecheck is een beetje lastig, maar aan de bright side, je hoeft je toetsenbord niet aan te raken/je muis los te laten.

    Voor de rest geen gekke dingen tegen gekomen. Grappige site, niet wereldschokkend.

    geplaatst op
  • @Marco: "deze vernieuwende inzet van webcam en object herkenning "

    Object herkenning? Enig idee, wat ik me moet voorstellen bij objectherkenning in dit geval? Een heinekenflesje voor je webcam en 't is jackpot? Moet ik denken aan wat starbucks deed?

    geplaatst op
  • Ik weet het allemaal ook niet, maar ik heb het idee dat Heineken domweg zo veel mogelijk voorop wil lopen in het toepassen van allerlei relatief nieuwe online techniek. Deels zinvol, deels ook alleen om de pr die het geeft, puur vanwege de nieuwigheidjes.

    Denk aan de skypecast van een paar weken terug: klein bereik tijdens het 'event', haperende techniek, maar wel mooi gescoord op 'heineken organiseert eerste skypecast' (en met dat bericht wél bereik).

    Dat experimenteren met nieuwe techniek betekent dat je computer 'bij' moet zijn, dat er soms eens iets mislukt of dat de bakkebaarden van Nielsen niet vrolijk flapperen vanwege de blauw onderstreepte links, is volgens mij dan helemaal niet zo erg. Al helemaal niet als de doelgroep overwegend mannelijk en eerder 18 dan 28 is (type 'gamer', elke 3 maanden een nieuwe videokaart enzo). Heb ik geen solide onderbouwing voor, maar zoiets zou je kunnen afleiden.

    Ik vraag me trouwens sowieso af in hoeverre je usability-regels moet toepassen op een site die elke paar weken totaal anders is, waar een vaardige doelgroep komt (niet per se slim of hoogopgeleid, maar wel 'handig') en waar je hooguit een handvol dingen kunt doen.

    Ik kan me haast niet voorstellen dat bezoekers naar heineken.nl gaan om een hoger doel te bereiken dan 'eens kijken wat ze nu weer bedacht hebben'.

    geplaatst op
  • Volledig eens met Laurens - de impact van internet word handig uitvergroot met PR.

    Ik vond het overigens grappig dat Qi / Heineken de befaamde Mitsubishi Carisma actie proberen te herhalen op het internet. Ik ben zeer benieuwd of dit werkt (of mensen die gekloonde Heineken banners op hun websites gaan plaatsen om een prijs te winnen).

    geplaatst op
  • Goede analyse Laurens, ook helemaal mee eens!

    geplaatst op
  • Qua functionaliteit is de website niet echt (heerlijk) helder. Maar de uitvoering ziet er gelikt uit maar ik moet eerlijk zijn dat het na een paar minuten wel gaat vervelen. En wat als ik nou geen website heb (overgrote deel van de bezoekers) wat moet ik dan met deze boodschap. En wat als ik nu als doel had om bijvoorbeeld naar de vacatures te kijken bij Heineken of ik ben een horeca ondernemer en overweeg om een contract met Heineken aan te gaan? Al deze "persona's" moeten ook eerst "langs" dit spel terwijl ze een heel "ander probleem" hebben en geen tijd hebben voor deze 'game'. Zou het niet een optie zijn voor heineken om op de homepage 2 ingangen maken: 1 een goed uitziende maar functionele website en de actiematige sites?

    geplaatst op
  • Bij mij werkt die website ook prima, Firefox draait als een tiet. Flash 9 moet je gewoon ff installen, dat is echt de makkelijkste plugin die je kunt krijgen. Wees nou maar blij dat er eens een keer met een nieuwe techniek gewerkt wordt en alles tenminste met 1 techniek wordt gedaan. De melding van die flashplayer vind ik briljant en lekker brutaal. Gewoon doen, lef tonen.
    Analyse van Laurens is denk ik ook terecht, mensen komen daar niet met een levensgrote behoefte voor heineken, dan lopen ze wel naar de koelkast.
    Een onderbouwing voor je publiek (belangrijk voor heineken geweest met dit soort dingen denk ik) haal je gewoon uit de instellingen van 3 kwart van de bezoekers. vragen over resolutie, javascript, flash, java, cookies, etc, etc heb je zo beantwoord na een paar maandjes testen. Daar op inspringen vind ik ook alleen maar goed, als je bezoekers alleen maar nieuw spul hebben moet je ze er ook mee laten spelen.

    geplaatst op
  • De eerste fout, de browser word fullscreen! In de wereld van hoge resoluties en widescreens werkt niemand meer fullscreen en daardoor is het dus erg hinderlijk. Mijn eerste idee om weg te klikken.
    Eerst heb je inderdaad de leeftijdcheck, de dagen gaan van laag nar hoog en het jaar weer van hoog naar laag! Big mistake want nu wil ik weer wegklikken.
    En dan krijg je flash, waarom flash, nu heb ik het maar wecht weggeklikt. Ik dacht dat ik een website ging bezoeken.

    geplaatst op
  • Goed om te zien dat veel van de reageerders wel goede ervaringen hebben gehad met het bezoek aan de site. Dat is ook net wat Heineken haar publiek wil bieden ... een boeiende online ervaring met het merk.

    En daarvoor creeert Heineken online entertainment dat bijna altijd door het overgrote deel van het publiek beleefd kan worden. De site vereist niet hoger dan flash versie 7, dat in juni van dit jaar -volgens Adobe- in West Europa een penetratie had van 95,8%.

    Maar Heineken experimenteert ook met technologie die nog niet iedereen in huis heeft. Zoals bij de SkypeCast of -in deze campagne- de webcam. (Inderdaad Erik, de campagne maakt gebruik van "image recognition", maar dan met een webcam).

    Over de age check; Ewald heeft gelijk als hij concludeert dat deze ook van beneden naar boven moet functioneren. Daar wordt aan gewerkt. En Heineken vraagt inderdaad bewust naar geboortedag, -maand en -jaar. Heineken hecht zeer grote waarde aan de gedragslijnen zoals deze zijn opgesteld door STIVA. Daarom volgt Heineken de richtlijn, dat minderjarigen ontmoedigt wordt om toegang tot de site te krijgen. Heineken acht het invullen van dag/maand/jaar een duidelijkere filter dan een simpel "ja/nee". Volgens mij is dat juist een zeer respectabele houding.

    geplaatst op
  • @ mitch. Dank voor je uitleg over hetr doel van de site. En een aantal inhoudelijke zaken.
    Ik vind de site er persoonlijk erg mooi uitzien. En, ook voor mij was het een boeiende ervaring ;-)
    Erg gaaf dat jullie nu inspelen op de trend van de webcampenetratie. ik zal vanavond eens proberen. Jammer dat de mooiste foto's (top 3) nog niet zichtbaar zijn. dan zou het wat meer leven, en zorgen voor return visits.

    Qua Flash geef ik jullie helemaal gelijk. Ik begrijp dat ik mijn beklag eerder bij feedemon moet doen dan bij jullie. Ik heb me zelf ook nog nooit laten tegenhouden om een actie te lanceren als 96% er de juiste software voor heeft.

    Verder respecteer ik de respectabele houding van je opdrachtgever, ook al weten we allemaal dat het niet echt helpt om minderjarigen op deze manier tegen te houden.

    Blijft overeind dat ik de site niet lekker vind klikken. niet alleen bij de age check, maar op meerdere punten. Als je het mij zou vragen, zou ik je o.m. eyetracking aanraden.

    geplaatst op
  • @Ewald
    Eyetracking brengt het kijkgedrag gecombineert met het gebruikersgedrag in beeld. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de bezoekers van de Heineken site naar kijken.
    Het is mij in ieder geval duidelijk dat de vormgeving, die wel mooi is, de meeste aandacht heeft gekregen.

    geplaatst op
  • Een simpeler en goedkope oplossing is misschien dit: http://www.crazyegg.com
    weet niet of dat met flash werkt, maar vooruit, het is maar een suggestie.

    geplaatst op
  • Vind je age check wel ok. Drie simpele clicks. Geen lange pulldowns.
    Kloon actie is conceptueel zeer magere doorvertaling. Zeker geen 'boeiende online ervaring'.
    Kan en moet stukken beter kunnen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.