Harvard-onderzoeker ontleedt Gator

22 mei 2003, 16:54

Een net afgerond onderzoek van een Harvard-onderzoeker naar advertentiedienst Gator biedt duidelijk zicht op hoe doordacht internetters met pop-upadvertenties worden belaagd. Een bedrijf kan zijn concurrent via Gator rechtstreeks pop-upadvertenties sturen.

Gator is een klein pc-programma dat aan een centrale Gator-server doorseint welke sites de gebruiker bezoekt. Gator stuurt vervolgens op bestelling van adverteerders de zogeheten pop-ups of ?pop-unders? naar de internetter. Volgens het Harvard-onderzoek zijn pop-ups met advertenties voor de nieuwe V880-server van Sun bijvoorbeeld direct gericht aan internetters die net de IBM-site hebben bezocht. Ook de onlinereisbureaus, zoals Travelocity, Priceline en Expedia belagen elkaars bezoekers met aanbiedingen.

Door de gegevenspakketjes van Gator – doorgaans aangeduid met de term ‘spyware’ – te achterhalen, heeft de onderzoeker kunnen achterhalen dat Gator advertenties soms met minuten of zelfs uren vertraagt, zodat niet meteen de indruk wordt gevestigd dat een advertentie automatisch het gevolg is van het bezoek aan een bepaalde (concurrerende) site. Ook blijkt Gator te letten op zeer specifieke zoektermen die in de Google-zoekmachine worden ingetikt.

Gator zegt inmiddels dat adverteerders zich niet specifiek op bezoekers van de site van ??n concurrent kunnen richten, maar alleen op groepen bedrijven. Verder zegt het bedrijf dat al zijn activiteiten, hoe omstreden ook, legaal zijn. Gebruikers hebben immers ooit toegelaten dat de software op hun pc werd ge?nstalleerd. Gator wordt doorgaans meeverpakt in gratis verspreide software.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!