Harald Dunnink (Momkai, Correspondent): “Verander het verhaal, maar ook de pen”

17 augustus 2018, 06:00

Interview over ‘Verwondering’, design-podcast van De Correspondent

Twee kopstukken van De Correspondent zijn een podcast gestart over design. Harald Dunnink is de expert, als oprichter van ontwerpbureau Momkai en creative director van De Correspondent. Hij wordt bijgestaan door uitgever Ernst-Jan Pfauth. Een gesprek met Dunnink over design en podcasts.

De podcastserie getiteld ‘Verwondering’ is volgens de twee makers “niet alleen bedoeld voor andere ontwerpers, maar voor iedereen die wil begrijpen welke invloed design op onze levens en de maatschappij heeft”.

Het is een visie die past bij Harald Dunnink (1981), die op 19-jarige leeftijd ontwerpbureau Momkai op. Als autodidact helpt hij vanaf dat moment ‘dromers en denkers om samen ideeën vorm te geven en zoekt daarbij de grenzen van het ontwerpvak op’. Dat vertaalde zich enkele jaren geleden in de oprichting van De Correspondent, samen met Pfauth en voormalig NRC.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg. Recent volgde het platform Oncode Institute.

“Deze podcast richt zich op iedereen die wil begrijpen welke invloed design heeft op onze levens en de maatschappij”

Dunnink ziet design als cruciaal onderdeel voor merken om conversie te realiseren. Het gaat al lang niet meer over een logo of site, maar over het ontwerpen van een platform, een gebruikservaring, een brand identity of real-life event. De Correspondent zelf is daar een voorbeeld van, maar ook door Momkai aangepakte merken als Bugaboo, Red Bull en New York University.

Waarom een podcast? Het medium is hot, maar bereikt toch slechts een beperkt aantal mensen?

Harald Dunnink: “Het mooie aan een podcast is dat het intiem is. Het is spreektaal, waar mensen ook mogen denken, lachen, zoeken en twijfelen. Als luisteraar heb je het gevoel dat je bij ons in de Momkai ontwerpstudio aan tafel zit. Tegelijk kan je het juist op heel andere manier tot je nemen. Zo wordt de was ophangen ineens een verrijking voor de geest. Er mogen dan wellicht minder mensen zijn ingeschakeld, zij die luisteren zijn veel meer betrokken en ervaren een band met de makers. Het komt veel meer binnen.”

Jullie hamvraag in deze podcast-serie luidt: welke invloed heeft design op onze levens en de maatschappij? Kun je alvast een algemeen antwoord geven op die vraag?

“We willen door onze gesprekken luisteraars beter leren kijken. Er schuilt een wereld van keuzes achter de zaken om je heen. Van de verpakking van het pakje boter tot het ontwerp van de route die je de door de supermarkt (of online!) loopt om het te vinden. Als je je daar meer bewust van bent, kun je schoonheid ervaren die je eerder voor lief nam. Plus: je kan er lessen uit trekken hoe je dit binnen je eigen werk of thuis anders kan vormgeven.”

Je beschouwt design als cruciaal onderdeel voor merken om conversie te realiseren. Wat vergt dit van een designer en een marketeer?

“Het belangrijkst is om designers en marketeers vanaf de start te betrekken. Het Nederlandse woord vormgevers is daarvoor nog het meest toepasselijk. Als we strategie beschouwen als goed doordacht te werk gaan om een doel te bereiken, dan kan je dit niet los zien van de vorm die aan het idee wordt gegeven. Welk verhaal vertel je, hoe presenteer je dit het best en hoe draag je dit consistent naar buiten toe uit.”

“Als je de journalistiek wil innoveren, is verandering van de verhalen niet genoeg”

Ernst-Jan Pfauth is niet alleen jouw co-host, maar jullie staan ook samen aan het roer van De Correspondent. Hoe is jullie interactie, zowel bij De Correspondent als in dit podcats-format?

“Het is inspirerend en heel leuk om met iemand als Ernst-Jan te sparren. Hij kijkt altijd naar bereik. Of het nu gaat over je doelen bereiken, zoals hoe je die ene grote ambassadeur kan binnen halen voor The Correspondent, tot aan hoe platformen die Momkai ontwerpt een zo groot mogelijk bereik weten te genereren. We werken nu vijf jaar samen, sinds we samen met Rob Wijnberg en Sebastian Kersten De Correspondent in 2013 oprichtten, en vullen elkaar steeds aan op het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat trekken we gezellig door naar ons privé-leven. Steeds weet één van ons twee de leukste restaurants of musea op te sporen.”

Welke rol heeft design gespeeld bij het succes van De Correspondent en waar gaat dit jullie nog brengen?

“Vanaf de start hebben we als journalisten, designers en developers samengewerkt. Als je de journalistiek wil innoveren, is het veranderen van de verhalen zelf niet genoeg. Dan moet je ook de pen en het papier waarmee ze geschreven worden opnieuw ontwerpen. We zijn nu veel in New York, om te werken aan onze internationale campagne. Zodat diezelfde pen straks ook in het Engels kan schrijven.”

De podcast-serie Verwondering is te downloaden via Momkai.com.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!