Gooit AI het marketingvak op zijn kop? Ja, zeker weten!

De eerste live bijeenkomst van het Genootschap van Contentstrategen. Over AI, ditmaal. Voor mij als dino een avond vol 'WTF-momentjes'....

22 maart 2023, 11:00 4531 x gelezen

Live dus, voor het eerst in de geschiedenis van het Genootschap, waren we te gast bij DEPT® in Rotterdam. Bij DEPT®, een van de grotere digital agencies wereldwijd, speelt AI een heel belangrijke rol. Ruim 400 specialisten werken daar met en aan AI-oplossingen en genereren daarmee al 30% van de omzet. Geen spielerei dus. Twee van die specialisten, Marten Kuipers en Michelle den Elzen, namen de aanwezigen mee in hun wereld. Een bizarre wereld die niet alleen tot de verbeelding spreekt, maar de verbeelding ook visualiseert.

Van probleem oplossers naar generatieve AI

AI, kunstmatige intelligentie, bestaat al decennia. Eind jaren 80 (ja, ik ben een dino) leerde ik programmeren in Fortran. Een KI programmeertaal waarin je de computer een probleem als Torens van Hanoi kon laten oplossen. De computer leerde hier vooral van fouten totdat de oplossing was gevonden. Zoals het ook ging in de classic movie uit 1983, WarGames.

Totaal niet zo sexy als ChatGPT, MidJourney, DALL-E en andere generatieve AI toepassingen van nu. Onder generatieve AI verstaan we trouwens even voor de goede orde software die op basis van onze input (via prompts) intelligente output genereert. Tegenwoordig kun je de AI software complete marketingplannen, contentkalenders en ja, natuurlijk ook content laten uitpoepen in minuten of seconden. Op een niveau dat de beste stagiair nog overtreft. Serieuze ontwikkeling dus.

19.000 beelden in 10 maanden

Marten Kuipers, ‘eigenlijk ontwerp ik websites en apps’,  is gefascineerd door AI beelden. In de tien maanden dat hij met Midjourney bezig is creëerde hij al ruim 19.000 beelden. Uit interesse, fascinatie maar ook om in te zetten voor klanten. In ruim een uur nam hij ons mee in de ontwikkeling van MidJourney tot versie 5. Met zijn eigen verbluffende beelden als hoogtepunt.

Na Marten’s sessie zag ik bijna iedere aanwezige stuiteren. Stuiteren omdat we overweldigd waren, geprikkeld maar ook omdat we het niet allemaal aankunnen. We moeten het verwerken in ons hoofd, ons systeem. Met deze tools kun je, als je het onder de knie hebt, alles visualiseren. Van realistische scenario’s die je bij Stock-foto’s altijd ziet, naar onrealistische fantasieën die realiteit worden. Ik heb er vannacht niet van geslapen. Stuiterend, ja dat is het goede woord.

Afbeelding: Marten Kuipers – DEPT

ChatGPT – een les in opvoeden

Michelle den Elzen, Team Lead Copywriting bij DEPT®, nam ons mee in de praktische toepassing van ChatGPT. Een copywriter die AI inzet? Dat is toch zelfmoord? Welnee. Het wordt al vaker gezegd en Michelle is er het goede voorbeeld van. AI neemt je baan niet over, professionals die AI goed inzetten zijn de bedreiging voor jou als professional. Zie ook dit artikel van Jeroen Gunter: “Maakt de komst van ChatGPT tekstschrijvers overbodig?

Ze noemde al meteen de voordelen als ‘Helpt bij Writers block’,  ‘Genereert ideeën, outlines en eerste versies van copy’ en nam ons vervolgens mee in het proces van brainstorm tot creëren van assets en hoe zij daar ChatGPT bij inzetten. Michelle vertelde ook hoe je AI tools (dus ook MidJourney) moet opvoeden over inclusiviteit en vooroordelen. Bekijk ook eens MissJourney. Ze sloot af met de beste prompt voor ChatGPT. Fantastisch, zo goed dat ik hem hier niet durf te delen.

Snelheid

De ontwikkelingen gaan snel. Midjourney bestaat net een jaar en is al met versie 5 op weg naar hyper realistische beelden. Beelden die niet van echt zijn te onderscheiden. Fakenews Galore, zie ook de artikelen van Sander Duivestein, hier op Marketingfacts. ChatGPT wordt met versie 4 een kwalitatieve Sparringspartner die zeer bruikbare content kan genereren. De aankondiging dat ChatGPT, na de implementatie binnen Bing, geïntegreerd wordt in Microsoft Office en LinkedIn is een bevestiging dat het ‘here to stay’ is.

Over een jaar is de wereld anders. Kunnen we elk beeld maken. Video, foto, kunst. Of dat goed of slecht is wil ik nog niet eens benoemen. Ik sta er gefascineerd naar te kijken. We gebruiken het zelf ook al voor het maken van copy voor LinkedIn Advertenties. We gaan ons verder verdiepen in MidJourney en houden onze ogen en oren open voor de ontwikkelingen. Zou je ook moeten doen.

WTF happened?

Of je nu een voor- of tegenstander bent. Of je nu je kop of je hakken in het zand zet. Het gebeurt. Nu. En je kunt er beter voor zorgen dat je het volgt, daar ben ik echt 150% van overtuigd. Zodat je niet over een half jaar, volledig verdwaasd, zegt: ‘WTF happened, ik zag het niet aankomen’. Ik hoor graag in de comments of jij AI als marketeer al omarmt, nog zoekende bent of een persistente weigeraar bent.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!