Google Zeitgeist Europe 2006

24 mei 2006, 13:08

Gisteravond (laat) terug gekomen vanuit Londen van een interessante en zeer goed (door Google) georganiseerde Zeitgeist. Dit was de tweede keer dat Google een dergelijk congres organiseerde. Eind vorig jaar was de eerste in San Franciso, nu de Europese versie in Londen. Traffic4u was een van de gelukkigen die op uitnodiging van Google naar dit congres mocht. Helaas mag ik niet teveel over de inhoud bloggen, vandaar dat ik het vooral bij een sfeer impressie hou.

Zeitgeist gaat over “the spirit (Geist) of the time (Zeit)”, en in dit kader zijn er vele interessante onderwerpen besproken. Onderwerpen die mij vooral aanspraken waren “The Shrinking World of Communication” met als sprekers onder andere de CEO van BT en de CEO van T-Mobile. Ook de oprichter van FON, Martin Varsavksy, was hier een van de sprekers. FON is een (deels gratis) netwerk van wifi gebruikers. Iedereen die zijn of haar router openstelt met via dit netwerk mag gratis gebruik maken van anderen in dit netwerk. De niet “Fon’ers” kunnen gebruik maken van het netwerk voor 2 euro per dag. Een simpel maar geweldig concept. Binnen enkele weken al het grootste WIFI netwerk ter wereld. Google en Skype hebben hier recent geld in gestoken.

Het hoogtepunt van het congres vond ik dat naast dat Eric Schmidt (aangekondigd) kwam spreken, Larry Page hierbij aanschoof. Was erg gaaf om hun te zien. Niet veel nieuwe dingen gehoord, alleen dat ze nogal geheimzinnig deden over een groot project in China. Daarnaast zijn ze erg druk bezig met via een wiskundig algoritme alle documenten van de hele wereld in elke taal beschikbaar maken. Eric dacht dat dit nog wel 3 jaar ging duren, volgens Larry kon het veel sneller ;-).

Het gehele congres was goed een professioneel opgezet. Er waren ongeveer 300 deelnemers, voornamelijk CEO’s en VP’s van grote bedrijven (b.v. AOL, Wanadoo, Tiscali, BT, PCM, Bookings en Traffic4u…). Voor een op en top verzorging liepen er ongeveer 100(!) man organisatie rond. Het congres vond plaats in hotel The Grove waar ik ook sliep. Een van de beste hotels van Engeland. Leuk detail was dat het Engelse voetbal team hier ook was ten tijde van het congres.

Google Nederland, nogmaals bedankt voor de uitnodiging!

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Rene

    Que? Van wie mag je niet over de inhoud bloggen? Is de grondwet onlangs gewijzigd? Ik citeer artikel 7 lid 1: “Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.” De drukpers, daar vallen natuurlijk ook weblogs onder.

    Dat wiskundig algoritme staat bekend onder de naam “strong AI”. Het is de heilige graal van de informatica. Vooralsnog is het er niet en hoe lang het gaat duren is al decennia lang onbekend. Maar altijd leuk als iemand daar weer geheimzinnig over doet.

    Fijn dat we bij gebrek aan inhoud wel wat linkjes naar bedrijven krijgen, want die hadden we bij gebreke van sterke AI anders nooit kunnen vinden 😉


    24 mei 2006 om 17:44
    Kasper Katje

    Leuk dat je het naar je zin hebt gehad en enkele idolen hebt kunnen bewonderen maar de nieuwswaarde is ver te zoeken, jammer.

    Ik zal wel 1 van de weinigen zijn maar alleen de naam Google is geen nieuws voor mij hoor…


    24 mei 2006 om 18:17
    media

    Gert-Jan, inderdaad goed om te horen dat je het naar je zin hebt gehad maar wat is nu het doel van dit event (buiten een leuk relatiefeestje) en waarom mag je hier niet over de inhoud bloggen?


    24 mei 2006 om 20:42
    Rob

    De vertaling van het woord Zeitgeist is gewoon tijdgeest. Van Dake: de heersende wijze of trant van denken en handelen in een zekere tijd.


    25 mei 2006 om 06:14
    Robbert-Jan

    eens met de eerdere reacties, dit lijkt toch echt een beetje op eigengeilerie en promotie. Zo heeft marketingfacts het toch niet bedoelt, hier gaat het toch om de inhoud. In ben zeer benieuwd naar hetgeen besproken is, maar aangezien er , ook internationaal, niets schokkends bekend over is geworden zie ik dit meer als een relatie-netwerkfeestje van Google.


    25 mei 2006 om 08:18
    traffic4u

    @Rene, Kasper, Marco: Opbouwende kritiek is altijd welkom 😉 Ik was van mening dat dit wel thuis hoorde op MF, een verkeerde inschatting wellicht. Ik zit kennelijk te diep in Google dat ik alleen het feit dat Larry naar Europa komt om te spreken op een congres al nieuws vind.

    @Robbert-Jan: Ik was zeer vereerd dat ik bij een dergelijk congres aanwezig mocht zijn, voor mij was een congres dat op een dergelijke wijze georganiseerd was geheel nieuw.


    29 mei 2006 om 04:03
    media

    GJ, geen probleem maar daarmee heb ik nog geen antwoord op de vraag: waarom mag je niet bloggen over de inhoud van het event?


    29 mei 2006 om 04:09
    traffic4u

    @Marco: Dit was een van de voorwaarden van deelname. Alleen de sessie met Eric en Larry was “open”, hierover mocht geschreven worden en mocht pers bij aanwezig zijn (die dan ook in grote getalen waren komen opdagen).


    29 mei 2006 om 04:12
    Ton

    Ik was net als Gert Jan ook op dit Google event. Ik kom op veel events van mediabedrijven, maar dit was erg bijzonder. Het woord Google werd niet veel gebruikt, want alles was Zeitgeist. Men nam dus afstand maar faciliteerde wel het debat en de uitwisselingen van ideeen. Debatten over de verandering in communicatie, marketing en entertainment door de technologische ontwikkelingen kennens we nu wel. maar hier ging het verder. Over het www en de involed op democratie, politiek en vrijheid. Dus over een veranderende wereld in positieve zin. Zeitgeist is geen religie, maar toch. Fascinerende bijdragen van Michael Hawley van het MIT, James McGregor over China en natuurlijk mijn eigen baas Sir Martin Sorrell.

    Google nogmaals dank.


    12 juni 2006 om 17:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!