Google legt het adverteren van affiliaties aan banden
Google gaat een nieuw beleid hanteren ten aanzien van affiliate partners die adverteren via Google Adwords. Op dit moment is het mogelijk dat bij 1 zoekopdracht meerdere advertenties van hetzelfde bedrijf naar voren komen. Dit komt door de affiliate programma’s waar sommige adverteerders gebruik van maken, slimme affiliates zetten adwords in om hun inkomsten te maximaliseren.
Enige tijd geleden werd het adverteren door affiliates al deels aan banden gelegd, affiliaties moesten in hun advertentie duidelijk maken dat het om een affiliate site ging. Dit door middel van het duidelijk maken in de advertentie tekst dat het om een affiliate gaat. Nu gaat het beleid geheel veranderen en zal Google alleen de best presterende advertentie laten zien.
Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar boeken op Google.nl of op een andere locatie in de zoek- en inhoudsnetwerken van Google, maakt Google een inventarisatie van alle advertenties die worden weergegeven voor het zoekwoord boeken. Als twee of meer advertenties met dezelfde URL in aanmerking komen voor weergave, vertonen we de advertentie met de beste prestaties.
Al enige tijd was hier sprake van een grijs gebied. Het is bij Google niet toegestaan om via bv. 2 adwords accounts 2 maal een advertentie voor dezelfde site in te zetten, echter via een affiliate programma was dit wel mogelijk.
Dit lijkt me een goede zet van Google, aangezien op veel plekken de advertenties werder “vervuilt” door soms wel 4 advertenties voor dezelfde site. Ik adviseer onze klanten altijd indien zij met affifiliates werken, altijd in de affiliate voorwaarden te laten op nemen dat het adverteren bij Google Adwords en Overture niet toe is gestaan.
Lees meer op Search Engine Watch en op Clickz
Voor de volledigheid de hele email die Google heeft rondgemailt:
Hallo,
In januari 2005 implementeert Google een nieuw advertentiebeleid ten aanzien van partners, met het doel de gebruikservaring en de algehele advertentiekwaliteit te verbeteren.
——————————————————————————–
Wat gaat er veranderen:
Zoals in dit nieuwe beleid wordt beschreven, vertonen we per zoekopdracht slechts n advertentie voor partners en moederbedrijven met dezelfde URL. Op deze manier kunnen gebruikers kiezen uit een meer divers aanbod van advertenties. Zoals gewoonlijk wordt uw advertentie weergegeven op basis van de positie van deze advertentie voor een bepaalde zoekopdracht.
Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar boeken op Google.nl of op een andere locatie in de zoek- en inhoudsnetwerken van Google, maakt Google een inventarisatie van alle advertenties die worden weergegeven voor het zoekwoord boeken. Als twee of meer advertenties met dezelfde URL in aanmerking komen voor weergave, vertonen we de advertentie met de beste prestaties.
Wat betekent dit voor u:
Als u partner bent, hoeft u dit niet langer in uw advertentietekst kenbaar te maken. Uw status als partner wordt in uw huidige advertentieteksten nog wel weergegeven, tenzij u dit inmiddels hebt gewijzigd.
Deze wijziging is niet van invloed op partners of adverteerders die een unieke URL gebruiken voor hun advertenties. Houd er rekening mee dat uw zichtbare URL moet overeenkomen met de URL van uw bestemmingspagina. Bovendien is het niet toegestaan andere sites in frames op te nemen op uw eigen site.
Wat moet u doen:
We raden u aan de prestaties van uw advertenties te blijven controleren en uw advertenties indien nodig te optimaliseren zodat u er zeker van kunt zijn dat u de best mogelijke resultaten behaalt. Ga naar onze pagina met optimalisatietips voor meer informatie.
We leveren graag de beste en meest effectieve advertentiemogelijkheden.
Met vriendelijke groet,
Het Google AdWords-team