Google gaat in print!

31 augustus 2005, 13:48

Het is ongelooflijk maar waar: het advertentiespectrum van Google bestaat niet langer uitsluitend uit gesponsorde koppelingen in de zoekresulaten en het content netwerk. Sinds enkele dagen is Google bezig inventory in te kopen in gedrukte media.

Volgens een artikel op C|Net is Google bezig advertentiepagina?s in onder meer PC Magazine en Maximum PC in te kopen, om deze vervolgens in kleinere delen aan bestaande Google Adwords klanten te slijten.

Hoewel het een trial betreft, is het een eerste grote stap naar een one-stop-shopping concept ten aanzien van online en offline marketing. Lees het volledige artikel, het is zeker de moeite waard.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

6 Reacties

    moraal

    Interessante ontwikkeling. Zeker voor de MKB-er interessant om voor relatief lage kosten toch een print ad te kunnen zetten (plus de tracking via 1-800 nummers). Persoonlijk denk ik niet dat dit principe in nederland gaat werken, gezien het teruglopende bereik van de vele print titels. Wordt pas echt interessant als ze 30 sec. TV spots inkopen en gaan opdelen in 5 delen van 6 seconden voor “kleinere” adverteerders 🙂


    31 augustus 2005 om 14:17
    trafficb

    Ik denk dat je daar een goed punt hebt Jorg. Ik kan me een TV commercial herinneren waaraan meerdere brands deelnamen. Volgens mij is dat ergens eind 2003, begin 2004 geweest. Weet alleen niet meer precies welke brands daaraan deelnamen en of het een succes was. Iemand? Maar small chance dat dat HET wordt.

    Wat wel een optie is, is een soort Gouden Gids achtig concept, waarbij TV commercials als “Zoek je een bloemist in Bloemendaal, dan vindt u via Google Bloemist het Bloemetje… “. Maar persoonlijk zou ik daar niet voor betalen denk ik.

    Dat brengt mij op het kostenmodel, ook een issue.


    31 augustus 2005 om 14:57
    Rik

    @Wolter, Bavaria heeft eens een commercial gemaakt met onder andere een producent van shovels, een tuinstoelenfabrikant (volgens mij Hartman) en nog een aantal bedrijven. Zover ik weet was dit alleen eerder dan 2003, ik denk rond 2000-2001 en misschien nog wel eerder.


    31 augustus 2005 om 15:23
    BasW

    Zou voor TV idd leuk zijn als je daar je eigen ‘dit programma is mede mogelijk gemaakt door’ kan inkopen, op zowel nationale als regionale zenders.

    Daar hebben adverteerders ook niet al te veel technische poespas voor nodig, alleen een beeld aanleveren, en zo hou je het laagdrempelig.


    1 september 2005 om 06:13
    trafficb

    Ah Bavaria, dat zou heel goed kunnen inderdaad. Er begint me langzaam aan zelfs een glimp van de commercial voor de ogen te dagen!


    1 september 2005 om 11:15
    KC

    Uitgevers doen graag geheimzinnig over hun prijzen.

    Bij Google is dat niet, je weet wat je krijgt en voor hoeveel geld.

    Het platform dat Google biedt is bovendien handig.

    Nochthans denk ik dat er altijd wel een behoefte zal bestaan om rechtstreeks met de uitgever te onderhandelen over de prijs. Waarom zou ik als uitgever trouwens met Google werken, tenzij ik advertentieruimte niet ingevuld krijg?

    Maar dat gaat dan uiteraard gepaard met een lagere winstmarge voor de uitgever. En zoals jullie weten zal dat ook gepaard gaan met een hogere kost voor de adverteerder.

    Google pakt dus aan twee kanten.

    Beiden krijgen in ruil natuurlijk eenvoud en gebruiksgemak.

    Waarom zou een uitgever bijvoorbeeld niet zelf een Google systeem opstarten ?


    1 september 2005 om 16:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!