Google blokkeert ‘zoek-geoptimaliseerde’ pagina’s

27 november 2003, 05:01

Google gaat eindelijk spampraktijken aanpakken en heeft op 16 november de eerste grote update doorgevoerd.

De afgelopen jaren hebben webmasters verschillende trucs gebruikt om pagina’s een hogere waardering te laten krijgen van het PageRank-algoritme, dat door Google gebruikt wordt. In de New York Times is hierover een artikel verschenen. Sommige kopers via Internet zoeken een shop uit door het gewenste product op te zoeken via Google. Ze selecteren vervolgens ??n van de shops die op de eerste pagina genoemd worden en doen hun aankoop. De afgelopen tijd is het ‘in’ geweest bij sommige bedrijven om bijvoorbeeld extra URL’s te gebruiken die in feite verwijzen naar dezelfde shop, maar die toch net weer een andere lay-out hebben. Dit gedrag wordt sinds een paar dagen door Google afgestraft en zo’n shop wordt niet meer zo eenvoudig teruggevonden via Google.

Dit aangepaste gedrag is ook de site Search Engine Guide opgevallen en zij zijn een onderzoek gestart: Google heeft op 16 november een grote update doorgevoerd waardoor een aantal pagina’s niet meer hun oude vertrouwde PageRank hebben. Er zijn geen sites uit de database verwijderd, aangezien alles nog wel is terug te vinden via een omweg. De vraag die de schrijver van het artikel bezighield is: wat Google precies gedaan heeft en waarom de update is uitgevoerd. Op het eerste oog lijkt het erop dat er een anti-SEO (Search Engine Optimizer) filter is toegepast. Google controleert of externe links naar een site bepaalde woorden bevatten. Als die woorden terugkomen in de URL van de site en als dezelfde tekst ook nog eens te vaak op de pagina zelf voorkomt, dan wordt het filter ingeschakeld en dus de PageRank aangepast.

Deze stappen waren nog te volgen, aldus de schrijver van het artikel; het is Google’s manier om af te rekenen met SEO’s. Op 21 november werd het filter echter scherper afgesteld. Ettelijke duizenden sites verdwenen uit het zicht en verloren plekken die ze soms al jaren innamen. Een aantal van deze sites had echter geen speciale optimalisaties doorgevoerd, en was dus ongewild slachtoffer geworden van het feit dat ze ‘teveel’ commerci?le termen hadden gebruikt op hun site. In plaats van deze URL’s worden sindsdien links gegeven naar educatieve sites, nieuwssites, sites van overheden en portals. Opvallend is echter dat niet bij alle zoekwoorden gebruik wordt gemaakt van het nieuwe zoekfilter. Dit is eenvoudig te controleren, door eerst een zoekopdracht te doen op het woord ‘shelving’ en de resultaten te vergelijken met een zoekopdracht naar ‘shelving -waffle’.

Op basis van deze gegevens zijn de mannen van Search Engine Guide tot de volgende conclusie gekomen: de afgelopen jaren is de database van Google behoorlijk vervuild door allerlei sites met SEO’s. Hierdoor is de waarde van het PageRank-algoritme op bepaalde punten te ver gedaald en waren de resultaten niet langer voldoende. Deze update van Google’s software is een poging om de balans te herstellen en betere resultaten tevoorschijn te laten komen. De eenvoudigste manier om dit te bereiken is het aanpassen van de zoekresultaten van potenti?le fraudegevoelige zoekwoorden. Er zijn echter nog een aantal mogelijkheden, die aan het einde van het artikel netjes worden uitgewerkt. Het artikel sluit af met de volgende opmerkingen:

    Despite the furore, there is no great conspiracy theory. Google are trying to redress the balance by trying to eradicate obvious search engine manipulation from their most competitive results. Remember, it is what Google considers their most competitive results probably gauged by both value and number of searches. As such, certain types of site don’t fall into this category. SEO sites, for example, may be competitive but are not searched for with huge frequency.

    The results of the filter have probably surprised Google, but, for the moment, few surfers will notice anything – unlike webmasters. The quality of the results has changed, with searches for home alarm, web design Calgary, and medela breast pumps showing, variously, sites with nothing to do with home alarms, a hockey team being top for web design and a listing of pretty much nothing but shopping portals. (My thanks to some of the many people who have posted some of the searches they have seen and I have used – you know who you are!) Many feel this has been a severe downgrading in relevancy, others believe that this is an improvement in the surfer experience. It is your judgement!

    It is certain that Google will be watching the result of their change and will adjust the algo if they think it will reward sites of merit and increase relevancy. Whatever happens, though, the days of easy rankings through simple SEO are over.

Bron:

http://www.tweakers.net/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!