Google biedt gratis muziekdownloads in China

30 maart 2009, 08:38

{title}De ontwikkelingen in de online muziekwereld volgen elkaar in razendsnel tempo. Sec een MySpace account, dat volstaat allang niet meer voor een artiest. Nee, je moet je tegenwoordig op meerdere platforms begeven waar je fans uithangen. En vraag creëren door albums geheel of gedeeltelijk gratis beschikbaar te maken voor downloads, zodat potentiële concertbezoekers getriggerd worden om inderdaad dat kaartje te kopen (want optredens en merchandise zijn momenteel de belangrijkste inkomsten voor een artiest). Maar ook aan de kant van de platforms is er veel beweging: Fabchannel is gestopt en last.fm wordt gedeeltelijk betaald. De muziek 2.0 wereld gaat vandaag een nieuw hoofdstuk in, want Google is vandaag in China gestart met een geheel gratis en legale muziekdownloaddienst.

De dienst biedt zo’n 350.000 nummers in hoge kwaliteit gratis aan als download. De komende maanden moet dit opgehoogd worden naar 1,1 miljoen nummers. Google zou Google niet zijn als er niet wat technische snufjes aan de zoekdienst zouden zijn toegevoegd. Zo kan er middels de Songscreener bijvoorbeeld gezocht worden op muziek die aansluit bij je stemming. De bibliotheek wordt gevuld met zowel Chinese als buitenlandse artiesten, van platenlabels als Sony Music, Warner Music, EMI and Universal Music. Verdienmodel: met deze labels worden de advertentieinkomsten gedeeld. Voor Google is dit een mogelijkheid om het marktaandeel van Baidu te verkleinen, nog altijd de grootste speler op de Chinese zoekmarkt. De Chinese muziekmarkt vormt met een omzet van $76 miljoen minder dan 1% van de wereldwijde omzet. Echter, minstens 99% van alle muziekbestanden in omloop in China is illegaal gedownload en worden dus niet meegeteld in deze cijfers. Door bestanden nu in hoge kwaliteit gratis aan te bieden, willen de platenmaatschappijen de gebruikers weghalen van de illegale downloadsites. Voorlopig heeft Google nog geen plannen om deze dienst ook in andere landen aan te bieden.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ronald van den Hoff

    en wanneer China aan macht blijft winnen komt ook het gedachte goed Copyright= right to copy naar Europa.


    30 maart 2009 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!