Google Analytics maakt het plaatsen van notities mogelijk

8 december 2009, 08:40

{title}Na een aantal zeer interessante updates in de afgelopen weken, komt Google op de SES in Chicago met een aantal nieuwe updates. De meest in het oog springende update is het toevoegen van notities aan je statistieken. Met deze functie kun je korte aantekeningen maken om opvallende zaken in je Google Analytics rapporten toe te lichten.

Waarom hadden we een piek op 10 november 2009?

Stel je voor, we zijn in november 2010 aanbeland. We vergelijken de bezoekersaantallen van deze maand met dezelfde maand in 2009. Op 10 november 2009 zien we een piek in de bezoekersaantallen:

{title}

Vaak is niet in één opslag duidelijk wat de oorzaak van deze piek was, zeker niet een jaar na dato. Echter, Google Analytics heeft nu de mogelijkheid om een notitie te maken voor een dag, zodat je later makkelijk de verklaring kunt teruglezen. Dit kan met de functie “create new annotation”:

{title}

Vervolgens kan je de notitie maken voor deze dag. In dit geval was er op 10 november een nieuwsbrief verstuurd:

{title}

Het eindresultaat is dat je per dag kunt zien of er een notitie is gemaakt en wat er genoteerd is. Daarbij heb je de keuze om deze notitie ook voor anderen zichtbaar te maken.

{title}

Meerwaarde notities

Wanneer zou je een notitie moeten maken? Denk hierbij aan de volgende situaties:

  • In het nieuws (effect storing Vodafone netwerk op bezoekersaantallen)
  • Doorgevoerde aanpassingen in de Google Analytics meting
  • Lancering grote (offline) campagne
  • Seizoensinvloeden (effect weeralarm KNMI op bezoek buienradar.nl)

Het consistent blijven noteren van bijzondere omstandigheden is zo gebeurd en kan je in de toekomst veel kopzorgen besparen. Kortom, een zeer nuttige tool die erg intuïtief en gebruiksvriendelijk is uitgewerkt.

Overige updates

Naast deze notitie-feature, zijn de volgende updates aangekondigd op de SES:

  • Custom Variables (de opvolger van de setvar-functie) zijn beschikbaar voor aangepaste rapporten en live segmentatie;
  • Nieuwe tracking code setup wizard. Hierdoor wordt het makkelijker om de juiste meetcode in te stellen voor websites met subdomeinen en/of meerdere eigen externe domeinen;
  • Update van de Google Analytics API. Meer metrics worden beschikbaar en ook hier komt de segmentatie-functie beschikbaar.

Kortom, Google Analytics sluit het jaar 2009 af met een leuke bonus met een aantal waardevolle toevoegingen. Wij kijken uit naar 2010.

Dit artikel is geschreven door mijn collega Web Analytics Consultant Auke Molendijk

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Patricia Haak

    Handige tool. Maar weet je ook wanneer deze update live gaat hier in Nederland? Ik kan het namelijk nog niet doen in Analytics!


    8 december 2009 om 11:40
    André Scholten

    @Patricia: zoals vaker zal Google dit ‘uitrollen’ in de komende weken. Het is dus even afwachten tot je het hebt.


    8 december 2009 om 12:39
    Patricia Haak

    @Andre: hmm, nou idd afwachten… Altijd al weinig geduld gehad 🙂


    8 december 2009 om 13:05
    Jipsa de Groot

    Zeker handig.

    Kunnen deze notities ook worden opgenomen in rapporten?


    8 december 2009 om 13:16
    André Scholten

    @Jipsa: vooralsnog niet, voor zover ik weet zijn ze alleen te zien in de webinterface. Wellicht dat Google hier in de toekomst nog meer mee gaat doen.


    8 december 2009 om 13:23
    Jipsa de Groot

    @André: zou best handig zijn om de notities met je maandelijkse rapporten mee te kunnen sturen. Ben benieuwd wat de plannen van Google hiermee zijn..


    8 december 2009 om 23:17
    Remco de Vries

    Eens met Jipsa, ik print mijn dashboard nog wel eens uit. Als de notities dan ook zichtbaar zouden zijn kan ik hier een stuk meer mee.


    9 december 2009 om 10:16
    Mathijs van der Kooi

    tijdens veel rapportages heb ik dit gewenst. Leuk kerstkado van Google, thnx voor posting, nu nog wachten tot het hier ook werkt…


    9 december 2009 om 17:33
    Sebastian Bakker

    Dit is zeer interessant voor het reflectie moment van je bezoekers binnen een bepaalde periode. Wanneer je de bezoekerstrends van klantensites per kwartaal bekijkt vergeet je altijd wel een specifieke periode of gebeurtenis die van invloed was op de aantalen! Deze feature verhoogd weer eens de kwaliteit!


    9 december 2009 om 20:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!