Google Adwords lanceert Change History Tool

Google Adwords lanceert Change History Tool

Google kondigt later vandaag de lancering aan van een nieuwe tool die Adwords-adverteerders in staat stelt na te gaan welke wijzigingen zijn doorgevoerd in een Adwords-campagne: Change History

De tool is te vinden na het inloggen in het Google Adwords account en de optie “Tools” te selecteren. Change History geeft inzicht in de wijzigingen die de laatste drie maanden in het Adwords-account zijn doorgevoerd. De status van keywords, wijzigingen aan de landings page, maximale CPC, en text ads zijn te zien. Een “must-see” voor iedereen die serieus met Adwords aan de slag is.

Sinds de introductie van Quality Based Bidding zijn wijzigingen aan alle onderdelen van een text-ad die van invloed zijn op de CTR (doorklikratio) aanleiding om de CTR history terug te zetten. Gezien het feit dat de positie van een advertentie in Google Adwords tevens wordt bepaald door de CTR is dit een vervelende gebeurtenis. Middels deze tool valt eindelijk gemakkelijk te achterhalen welke opzet van de text advertentie de beste CTR/CPC/tekst combinatie bood.

Voor iedereen die nog niet precies weet hoe de CTR en CPC precies van invloed zijn op de positie van een advertentie volgt voor de volledigheid nog de formule: CPC x CTR% = waarde. hoe hoger de waarde van een text ad vergeleken met die van concurrerende adverteerders, des te hoger zal de advertentie worden getoond. Dit geldt dus ook als de CPC lager ligt dan die van concurrerende adverteerders.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Een fijne toevoeging aan de AdWords-tools, hoewel ik denk dat het een stuk beter uitgevoerd had kunnen worden. Hoewel de tool een overzichtelijke lijst presenteert van veranderingen, wordt het nog niet gekoppeld aan de 'reports'. Je moet dus met de History in de ene hand en de conversie-/CTR-/impressie-/positierapporten in de andere hand een uitspraak doen over wat wel en wat niet werkt. Door het te combineren, hadden ze me een stuk beter kunnen helpen.

    Wat ook onhandig is: het is niet geïntegreerd in de normale interface. Waarom kun je de history niet makkelijk via je normale AdGroup-overzichten bekijken?

    Waarom kun je in de overzichten niet de oude teksten vergelijken met de nieuwe teksten en staat er alleen 'Text Ad Edited'?

    geplaatst op
  • Nu was ik vanmorgen net bezig met een eigen systeem om wijzigingen in onze campagnes bij te houden, maar dat nu maar even opzij gelegd. Absoluut een wenselijke tool!

    Ben het wel met Nick eens dat het jammer is dat dit niet in de reports verwerkt is. Waarom niet een vergelijk met een voorgaande periode die je kunt selecteren? Hopelijk komen ze hier ook snel mee.

    geplaatst op
  • hoe kun je die formule nou ooit zeker weten?
    dat is nooit vrijgegeven door google en jouw formule is vast niet waterdicht. Dat kun je er best bij zetten.

    geplaatst op
  • Beste Bart, de formule klopt. In de praktijk zal er misschien iets van een damping fcator op worden losgelaten, maar de basis wordt hierdoor gevormd.

    Ik kreeg dit afgelopen dinsdag tijdens een workshop zoekmachine marketing die wij samen met Google en Overture gaven nogmaals gepresenteerd. Hoeveel dichterbij de bron wil je dat ik ga zitten?

    geplaatst op
  • Overigens bedenk ik met net n.a.v. de opmerking van Nick, dat je in het 'verleden' wel een overzicht zag met de eerdere advertentieteksten en de CTR en CPC.... Als je nu een tekst wijzigd ben je inderdaad je historie kwijt.

    geplaatst op
  • @ Wolter,
    'CPC x CTR% = waarde' is inderdaad het basisprincipe welke de positie van een tekstadvertentie bepaald bij Google. Dit is ook de formule die door Google gecommuniceerd wordt. Echter, in de praktijk is de formule aanzienlijk complexer en zijn er veel meer variabelen die van invloed zijn. Hierbij kun je denken aan onder andere een correctiefactor op de positie en historiefactoren van de campagne in verschillende stadia. De daadwerkelijke formule is dus niet 'CPC x CTR% = waarde'. De 'iets van een damping factor' mag mijns inziens absoluut niet worden uitgepoetst.

    geplaatst op
  • @Haico

    Dank voor je toelichting Haico. Vanzelfsprekend is het niet zomaar een damping factor. Druk me daar inderdaad iets te simplistisch uit. Zie ook mijn post over Quality Based Bidding. Goed weekend!

    geplaatst op
  • ik zou juist graag willen zien hoeveel er op een woord gezocht wordt, ala overture..

    geplaatst op
  • @ Hamoedie: Zet het woord online met een lage bieding (voldoende voor een 1e pagina positie) en je wet het na een dag ongeveer....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.