Google gaat lage kwaliteit ‘exact match’-domeinen aanpakken

2 oktober 2012, 13:20

Honderden keren heb ik in de loop der jaren de vraag gehad: “Als we nou www.EenMooiKeyword.nl kopen, komen we dan op 1 op de zoekterm ‘MooiKeyword’?”. Een begrijpelijke vraag, want Google staat vol met voorbeelden van sites die goed ranken op termen die ook in hun domeinnaam voorkomen. Hier een uitleg waarom dit soort sites (ofwel: exact match-domeinen) zo goed ranken, waarom dat in sommige gevallen oneerlijk is en hoe Google die gevallen gaat aanpakken.

Waarom scoren sites met keywords in hun domeinnaam?

D-Reizen staat op positie 1 op de term ‘Reizen’, Vliegtickets.nl staat op 1 op de term ‘vliegtickets’ en een zoektocht naar ‘platte tv’ levert als eerste www.plattetv.nl op. Je kunt je natuurlijk afvragen of plattetv.nl de beste site is met platte TV’s.

Veel mensen denken door dit soort voorbeelden dat het helpt als je een keyword in je URL hebt. Dat is vast ook wel ergens een kleine factor, maar die is te verwaarlozen. Wat veel belangrijker is, is dat de domeinnaam over het algemeen correspondeert met de merknaam. En het gros van de inkomende links naar een site zullen variaties op de merknaam als linktekst hebben.

Kies je dus een merknaam met het juiste keyword erin, dan ga je vanzelf goed ranken op dat keyword. Niet de domeinnaam, maar de afgeleide merknaam zorgt dus voor die mooie positie bovenin Google.

Hoe kun je hier je voordeel mee doen?

Als eigenaar van een website kan dit effect erg irritant zijn, een voorbeeld: Stel je bent marktleider op het gebied van mystery shopping en je heet Store Support. Je zult dan automatisch met name links krijgen met varianten op die naam in de linktekst (anchor), precies zoals ik dat hier ook doe. Op zich niets aan de hand, tot je concurrent ineens de productnaam als merknaam kiest en zichzelf positioneert als mysteryshopping.nl of als mysteryshoppers.nl. Want zij trekken ineens links aan met de juiste keywords erin. En kunnen daardoor makkelijker topposities pakken op de voor jou belangrijke termen.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om ook een domeinnaam te kopen met een variant op die term. Maar wat ga je dan op dat domein neerzetten? Een kopie van je site werkt niet, want dat is duplicate content en zal dus gewoon uitgefilterd worden. Er zijn twee manieren om zo’n domein te gebruiken voor SEO doeleinden. Allereerst kun je ervoor kiezen je merknaam te veranderen in de naam met het mooie keyword erin. Maar dan moet er dus een nieuw bord aan de gevel, nieuw briefpapier enz enz. Persoonlijk vind ik SEO erg belangrijk, maar vind ik dat een beetje ver gaan.

Een tweede oplossing is een tweede merk ernaast te zetten. Maar dat betekent ook écht een tweede merk ernaast, dus een aparte site, met aparte content en een aparte propositie en aparte marketing ernaast. Bedenk hierbij dat we het uiteindelijk doen om de juiste links te krijgen. En niemand wil graag linken naar een site die niets toevoegt. Dus je zult met dat nieuwe domein/ dat nieuwe merk toegevoegde waarde moeten bieden.

Voor de meeste bedrijven zijn beide opties niet realistisch uitvoerbaar. En dus hebben die bedrijven soms last van hevige concurrentie op nicheniveau.

Domeinnamen als strategie

Er zijn bedrijven die hun online-strategie grotendeels baseren op dit effect. Denk bijvoorbeeld aan Fonq en Coolblue. Beide hebben tientallen niche-shops met exact-match domeinnamen als laptoptasshop.nl, videocamerashop.nl, lectuurbakshop.nl en grasmaaierwebshop.nl. Dit soort domeinen doen het vaak goed op de voor hen belangrijke zoekwoorden door een combinatie van goed gefocuste content en de links die zo’n exact-match domein aantrekt.

Zowel Fonq als Coolblue zijn behoorlijk succesvol met die strategie en beginnen inmiddels ook als merk een naam op te bouwen.

Matt Cutts: nieuw exact match domain-algoritme

Afgelopen vrijdag stuurde Matt Cutts de volgende tweets waarin hij aankondigt dat Google bezig is exact-match domeinen die beter scoren dan ze verdienen te devalueren.

Uiteraard is er nu een hoop speculatie gaande over de werking en de impact van het nieuwe algoritme. Maar duidelijk is dat deze zich richt op lage kwaliteit exact-match domeinen. Eerst alleen in de VS, maar Google kennende kan het nooit heel lang duren voordat deze update ook internationaal zal worden uitgerold.

Wie moet zich nu zorgen maken?

Zolang een exact-match domein goede kwaliteit biedt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Uiteindelijk is Google altijd op zoek naar kwaliteit en zijn de meeste updates en algoritmewijzigingen zijn erop gericht om sites en pagina’s van lage kwaliteit uit te filteren/ te devalueren.

Maar websites met dunne content en een dun linkprofiel die puur gericht zijn op het benutten van zo’n exact match-domein om goede posities in Google te krijgen moeten zich wel zorgen maken. Fonq en Coolblue zijn inmiddels wel groot genoeg, maar hun volgende niche-websiteje zal minder snel groeien dan ze tot nu toe gewend zijn. Ook thin-affiliates moeten zich zorgen maken (maar dat moeten ze om tal van redenen). En een deel van de concurrenten van Store Support ook.

Hierbij is de factor tijd ook van belang. D-reizen bewijst zichzelf al 10 jaar online, dus die zullen er niet al te veel van merken. Maar als je morgen www.reizen-naar-afrika.nl lanceert, kom je dus niet op korte termijn hoog op de term ‘reizen Afrika’.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Bart

    Mijn ervaring is dat de diverse wijzigingen die Google in de afgelopen jaren aan haar algoritme heeft doorgevoerd, vaak weinig of geen effect op de rankings in de Nederlandse zoekresultaten hebben gehad. Denk je dat deze maatregel hier verandering in brengt en meer effect zal hebben waar het gaat om spammy en low quality sites?


    2 oktober 2012 om 14:15
    John

    Ik denk dat menig website hier last van gaat krijgen maar eigenlijk goed ook. Al die low quality websites voegen niks toe aan de zoekresultaten en zijn vaak ook nog eens op affiliate marketing gericht.


    2 oktober 2012 om 14:54
    Cpt. Iglo

    Mijn ervaring is dat Google de afgelopen jaren met iedere algoritmewijziging iets slechter is geworden, dus dat zal nu wel niet anders zijn.


    2 oktober 2012 om 15:14
    Tim de Vrind

    Remi, leuk artikel!

    Toch zie je vaak mooie domeinen bovenaan staan met een maar zeer beperkt aantal kwalitatieve backlinks. De domainnaam doet toch vaak meer dan je denkt. Ook niet voor niks dat Google dit nu aan gaat pakken. Daar zullen de meer traditionele brands dan SEO-technisch profijt van hebben. Zij kunnen dan wellicht wat gaan besparen op hun Adwords uitgaven(?).


    2 oktober 2012 om 16:06
    Remi

    @ Bart,

    Terechte opmerking, ik kreeg de zelfde feedback ook al van Joost de Valk via Facebook.

    Wat uit bovenstaand verhaal blijkt is dat ze dit probleem bij Google serieus nemen. Ze herkennen het, en proberen in een algoritme een oplossing te vangen. Maar de praktijk is vaak ingewikkelder dan de theorie. Dus het is maar de vraag in hoeverre dat gaat lukken.

    Als je weinig merkt van de wijzigingen in Google, dan betekent dat vaak dat je weinig risico neemt en dat is bij SEO vaak goed. Ook ik merk zelf vaak erg weinig van de wijzigingen, maar dat komt ook omdat ik geen thin-affiliate ben, links koop of slechte content online zet. Veel van de grote updates van Google zijn toch gericht op de uitwassen en mensen die in korte tijd veel geld met een site willen verdienen. Als je je op de lange termijn richt, zul je daar dus veelal wat minder van merken.

    @ John,

    In mijn ogen is er niets mis met affiliate marketing. Een goede affiliate kan waarde toevoegen en bezoekers helpen en er tegelijk een boterham mee verdienen. Tegelijk zie je, net als in elke andere branche, bij affiliate marketing ook boefjes die met rommel bovenin de zoekresultaten weten te komen. Die mogen ze er van mij vandaag nog allemaal uit pleuren. Ik hoop dat Google daar in slaagt 😉

    Maar het is een kat-en-muisspel. En nieuwe trucjes zullen bedacht worden. Ik heb niet de illusie dat dat ooit wezenlijk zal veranderen.

    @ Cpt. Iglo,

    Dat herken ik niet. In mijn ogen zijn de updates/ algoritmewijzigingen van Google doorgaans positief. Maar tegelijk is natuurlijk ook een heel leger mensen bezig nieuwe rommel te maken. Dus per saldo merk je er als (be)zoeker niet altijd even veel van…

    @ Tim de Vrind,

    Bedankt voor het compliment!

    In het voorbeeld van Store Support zien we duidelijk in de backlinkdata dat Store Support een veel sterker/ouder/beter domein heeft dan die exact-match-domeinen. Toch ranken die newkids op een paar termen beter. En dat is niet helemaal in lijn met de visie van Google: het beste resultaat bovenin. Dus wellicht dat dit in de toekomst wat beter wordt. Maar zoals ik ook hierboven tegen Bart zeg: ze moeten het nog maar even in het juiste algoritme zien te vangen.

    Wat betreft Adwords ben ik cynischer. Ik zie Google structureel elke paar maanden ergens een detail wijzigen waardoor de focus iets meer op Adwords komt te liggen. Het zijn kleine stapjes, maar het zijn er wel erg veel. En daarmee zien we de kosten in Adwords ook al jaren stijgen. Ik zie Google niet zomaar iets veranderen wat wezenlijk verkeer van Adwords naar Organic zal laten verschuiven.


    2 oktober 2012 om 18:55
    Sjaak Hummel

    Leuk artikel Remi. Had ‘m nog niet gelezen voor vanmiddag 🙂

    En zoals altijd ben ik het wel met je eens. Al zou je qua domeinkeuze ook altijd kunnen kiezen voor een domeinnaam met een bedrijfsnaam + keyword, maar als je daarin gaat investeren (migratie e.d.) zijn er misschien andere zaken waar je beter je tijd in kan steken, zoals goede content, goede linkbuilding etc.


    2 oktober 2012 om 19:14
    Harm Jan Bosscher

    “Veel mensen denken door dit soort voorbeelden dat het helpt als je een keyword in je URL hebt. Dat is vast ook wel ergens een kleine factor, maar die is te verwaarlozen.”

    Leuk artikel:) Toch vraag ik mij af of bovenstaande wel te verwaarlozen is. Ik heb het vermoeden dat de CTR van een ‘exact match’ vrij hoog is.

    Daarnaast vraag ik mij af waarom Google specifiek actie gaat ondernemen tegen “low-quality exact match domains” als dit weinig invloed zou hebben? Blijkbaar hebben deze sites volgens het “standaard algoritme” wel kwaliteit.


    2 oktober 2012 om 19:56
    Sjoerd

    Exact domain match werkt als een speer anders zou Google daar niet tegen op gaan treden. Een groot aantal klanten waar ik SEO voor doe of heb gedaan gaf ook aan dat zij meerdere domeinen had geregistreerd om zo maar hoger te ranken (en daarmee hun merk loslatend) Iedere keer heb ik ook aangegeven dat het eigen domein het belangrijkste is en het niet aan te raden is allerlei domeinen de ether in te slingeren. Blij toe dat Google dit soort onzin sites gaat aanpakken!

    Wat betreft de discussie SEO en Adwords: het een sluit het ander niet uit. Wat je met SEO niet kunt bereiken (of niet op korte termijn) kan je zeker wel lukken met Adwords. Wanneer beide wordt toegepast werkt het alleen maar versterkend ipv de standaard drogreden ‘als ik hoog genoeg sta met de onbetaalde resultaten hoef ik geen geen geld meer uit te geven aan Adwords’. Onzin!


    3 oktober 2012 om 07:11
    Joost van Vught

    Hi Remi, goede zaak als echte thin affiliates die geen waarde toevoegen een ranking devaluatie krijgen. Het is toch nog steeds een beetje de ‘best practice’ om een niche website snel gerankt te krijgen en dat levert niet altijd de mooiste / meest nuttige exemplaren op….

    Aanhakend op “Veel mensen denken door dit soort voorbeelden dat het helpt als je een keyword in je URL hebt. Dat is vast ook wel ergens een kleine factor, maar die is te verwaarlozen.” en de reacties van Sjaak en Harm Jan:

    Ook een ‘partial match’ domeinnaam (waar Sjaak het over heeft) is wel degelijk een belangrijke ranking factor. Deels puur door het keyword gebruik in domein, deels door het (logische) keyword gebruik in de content en deels door de automatische ‘partial match’ ankerteksten die het oplevert in links.

    Maar persoonlijk vind ik dat vooral iets om rekening mee te houden bij een nieuwe site. Bij een oud domein zou ik vooral lekker focussen op content en links, zoals Sjaak ook al zegt.


    3 oktober 2012 om 07:15
    Frank Dittner

    @harm jan

    ik denk inderdaad dat de CTR van een exact match hoger zal zijn dan van een ‘normaal’ resultaat.

    Maar als door deze aanpassing een extact match search niet vertaald naar een hoge positie op de SERP, maakt dat verder niet uit, de zoeker komt dan niet op een punt waar CTR relevant is.


    3 oktober 2012 om 07:41
    Frank Dittner

    @ Harm Jan

    ik denk inderdaad dat de CTR van een exact match hoger zal zijn dan van een ‘normaal’ resultaat.

    Maar als door deze aanpassing een extact match search niet vertaald naar een hoge positie op de SERP, maakt dat verder niet uit, de zoeker komt dan niet op een punt waar CTR relevant is.


    3 oktober 2012 om 07:42
    wouterblom

    Als je domeinnaam beter match is krijg je in google adwords al een hogere CTR (onder EXACT dezelfde advertentie variatie, alleen de url is anders)

    Dit geeft aan dat bezoekers het erg prettig vinden ofwel “kennelijk is deze shop gespecialiseerd, laat ik maar eens kijken”

    Zelfs de conversiegraad op de “partial match” domain was hoger bij een van onze klanten.

    Een van onze klanten heeft op 2 van zijn engelse websites een stevige knauw te voorduren gekregen. We hopen dat het nog bijtrekt, anders moet er stevig gelinkbuild worden in de UK op engelse websites..


    3 oktober 2012 om 12:10
    Sjoerd

    @Wouter: Heb je enig idee waar het over gaat?


    3 oktober 2012 om 12:57
    Remi

    @ Sjaak,

    Tnx!

    @ Harm Jan Bosscher,

    Je quote dit stukje:

    “Veel mensen denken door dit soort voorbeelden dat het helpt als je een keyword in je URL hebt. Dat is vast ook wel ergens een kleine factor, maar die is te verwaarlozen.”

    Maar daarna komt deze quote:

    ”Wat veel belangrijker is, is dat de domeinnaam over het algemeen correspondeert met de merknaam. En het gros van de inkomende links naar een site zullen variaties op de merknaam als linktekst hebben.”

    Dus wat ik probeer uit te leggen, is dat zo’n domein met name scoort omdat het de juiste inkomende links krijgt. Dat is dus een indirect/afgeleidt effect van de domeinnaam zelf.

    @ Sjoerd,

    Eens. In de meeste gevallen zou een bedrijf zowel SEO als SEA moeten doen. Ik heb recent nog een case meegemaakt waarbij we zagen dat ongeveer 75% van het SEA verkeer door SEO werd overgenomen als je Adwords uit zet. Aan de ene ka nt bespaar je dan dus kosten in Adwords, maar aan de andere kant mis je wel gewoon 25% van dat volume.

    Een makkelijke keuze lijkt me…

    @ Joost van Vught

    In de meeste gevallen zou ik inderdaad niet met terugwerkende kracht van alles om gaan gooien. Maar voor nieuwe gevallen is dit wel een belangrijke keuze.

    @ Frank Dittner,

    Goed punt, had ik nog niet eens aan gedacht.

    @ Wouter Blom,

    Klopt, als de zoekwoorden van de zoeker terugkomen in de advertentietekst of het organische resultaat, zal de CTR hoger liggen. Dat is ook de reden dat Google jaren geleden “keyword insertion” heeft bedacht in Adwords. Daarmee vallen de ads beter op, en klikken ze dus beter.

    (let op: De adverteerder is daar blij mee, maar tegelijk kannibaliseert dit dus van het SEO verkeer. Grote winnaar is Google, want we betalen samen allemaal een beetje meer)

    Verder een gewetensvraagje over die klant die een knauw te verduren heeft in de UK. Als je even je marketingbril af zet en als consument naar Google kijkt. Vind je dan dat deze site de positie verdiende waarop hij stond? Of staat hij nu eigenlijk op een eerlijkere plek?

    @ Allen,

    Nogmaals een nuance op het hele artikel: Google kondigt dit nu aan. En dat is mooi. Maar we moeten nog maar zien in hoeverre dat algoritme ook daadwerkelijk werkt en de juiste sites/pagina´s devalueert. De realiteit is vaak dat er een groot grijs gebied is…


    4 oktober 2012 om 07:52
    kees

    het is allemaal bedoelt om alleen nog maar met adwords te kunnen scoren. Google is een moneyengine ipv een search engine


    4 oktober 2012 om 21:14
    Remi

    @ Kees,

    Voor elke site die een plekje omlaag gaat, gaat er een andere site een plekje omhoog.

    Dus in dit geval gaat jouw vlieger niet op. Sterker: Het zijn vaak juist de nieuwkomers die met een exact-match domein goed ranken terwijl ze dat niet verdienen. En juist de oude garde heeft het geld om daar Adwords tegenover te zetten.

    Als ze nu die EMD’s aanpakken, kunnen de grote partijen dus minder gaan uitgeven.

    Neemt niet weg dat Google in algemeenheid inderdaad een enorme moneymachine is.


    5 oktober 2012 om 14:18
    Harm Jan Bosscher

    @Remi

    Daar heb je gelijk in. Ik heb specifiek dat stukje gequote omdat ik wou aangeven dat afgezien van het linkprofiel een keyword in de URL een grotere bedrage kan leveren dan de meeste denken.

    Google kan bij een nieuwkomer het linkprofiel niet zo zwaar laten meetellen aangezien dit niet stabiel is. Ze zullen de kwaliteit van de site dus moeten bepalen op basis van de content – die waarschijnlijk specifiek gericht is op het exacte zoekwoord – en het bezoekersgedrag: onder andere de CTR. Elke hogere positie zal weer voor een verbeterde CTR leiden waardoor de site zich als het ware bovenin nestelt. Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als mijn vermoeden dat een ‘exact keyword domain’ een hoge CTR heeft waar is.

    Daarnaast is de vraag: hebben de sites die de plekken van de ‘exact keyword domains’ straks gaan vervangen dezelfde CTR? Of zullen de Adwords resultaten relevanter lijken? Oftewel de klikken overnemen? In dat geval kan Kees wel eens gelijk hebben.


    5 oktober 2012 om 15:09
    Paul Haarman

    Nog een sideline hierover. Pas op met Exact Match Domains als je die als feeders gebruikt voor een moedersite. Dat wordt al gauw als Doorway Sites gezien en dat vindt Google helemaal niet leuk. In het geval van Coolblue wordt dit niet gedaan, maar wat zij missen in hun EMD’s is een goede brandstrategie.


    5 oktober 2012 om 18:13
    Jean P. Bateaux

    Ongelooflijk hoeveel dit los maakt bij een ieder. Ik lees vol fascinatie alle antwoorden en kom tot de conclusie dat niemand het over content heeft. Dit is enkel een algoritme aanpassing (terecht) welke geen invloed behoort te hebben op diegene(n) die een goed SEO beleid voeren.

    Het devalueren van een exact keyword domein betekent niets meer dan de online graffiti een beetje opschonen. Google probeert de zoekmachine menselijk te maken. Alle schuwe verkopers die een url bezetten ie; (keyword)kopen.nl om als voorbeeld te nemen.

    Dit is toch niet waarvoor het bedoeld is? Er is een duidelijke koerswijziging aan de gang bij Google en vind dit de moeite waard. Zoals altijd; SEO bestaat uit meerdere elementen.

    Niet de moeite waard mensen! Focus on Content!


    8 oktober 2012 om 09:13
    Remi

    @ redactie,

    Ik dacht dat mensen onder een ‘echte’ naam moesten commenten op MF? “Hoog in Google” zou in mijn ogen even z’n naam moeten aanpassen, beetje linkspam dit…

    Maar goed, ook even inhoudelijk:

    @ Hoog in Google

    SEO bestaat inderdaad uit een hele waslijst aan elementen. En dit blogje gaat over 1 van die elementen.

    Je hebt gelijk dat content enorm belangrijk is en dat sites daar inderdaad zware focus op moeten leggen. Tegelijk is het zo dat SEO ook uit allerlei technische- en authoriteitszaken bestaat. Dat je dat met me eens bent bewijs je doordat je niet onder je eigen naam reageert, maar met een keyword.

    En die koerswijziging is onzin. In 2005 schreef ik ook al blogjes op Marketingfacts over SEO en de Google updates. En die stonden toen ook in het teken van het nabootsen van menselijk gedrag, het beste resultaat boven krijgen en spam en rommel opruimen. Daarin is niets veranderd. Het kat- en muisspel is gewoon een paar jaar verder.


    8 oktober 2012 om 10:16
    Remi

    Ik blijk een foutje te hebben gemaakt in de gebruikte voorbeelden in bovenstaand blogje. Niet D-reizen.nl maar Reizen.nl staat op 1 op de term ‘reizen’.

    Op zich een nog beter voorbeeld natuurlijk, want dit domein zal voor 90% links aantrekken met de term ‘reizen’ als anchor en daarmee een flinke voorsprong op de concurrentie hebben. (op deze term).


    9 oktober 2012 om 11:52
    Sab

    Goed artikel.

    Alle recente updates van Google wijzen erop dat Google websites aanpakt die signalen vertonen van over-optimalisatie.

    Wat je ziet is een verschuiving in SERP. Authority sites zijn gestegen t.o.v websites die zich zowel on als off page richten op specifieke zoekwoorden.


    11 oktober 2012 om 16:03
    Jean P. Bateaux

    @Remi

    Vind je opvatting een goede en heb ter ere van de kredietwaardigheid van MF geluisterd naar je advies.

    Jean Pierre aangenaam 🙂

    Voor de rest; Tumbs Up!


    12 oktober 2012 om 12:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!