Google Firebase: de volgende stap in app-analytics en app-ontwikkeling

19 mei 2016, 11:00

Google heeft vannacht tijdens Google I/O een nieuwe release van Firebase gelanceerd, één uniform platform voor Android-, iOS- en mobile web development. Hierdoor kunnen apps sneller worden ontwikkeld en wordt het eenvoudiger om gebruikers te werven, vast te houden en inkomsten met apps te genereren. Met in het hart van Firebase: Firebase Analytics, een krachtige en onbeperkte oplossing om apps door te meten. Firebase is per direct beschikbaar.

Hét alternatief voor Facebook Parse

In januari kondigde Facebook aan dat Parse, de dienst die back-end tools beschikbaar stelt voor mobiele ontwikkelaars, op 28 januari 2017 opgeheven wordt. Ontwikkelaars die van Parse gebruikmaken, moeten daardoor op zoek naar een alternatief.

De timing van Google lijkt niet beter te kunnen. Na de overname van Firebase in 2014 waren tot nu toe geen grote aanpassingen gedaan. Hierdoor schoot het lange tijd tekort als alternatief voor onder andere Parse. Maar met de nieuwe release is daar verandering in gekomen.

Veel van de functionaliteit, zoals Firebase Analytics, is gratis. Hiermee lijkt Google Firebase in te zetten om hun positie bij app-ontwikkelaars – en uiteindelijk bij het ‘monetizen’ van apps via ads – te verstevigen.

Dé nieuwe standaard voor app-tracking

Firebase Analytics is dé nieuwe en door Google aanbevolen standaard. Het is het hart van Firebase en biedt onbeperkt en gratis app-analyticsfunctionaliteit:

  • onbeperkte rapportage van in-app gedrag;
  • één dashboard om gedrag en prestaties van campagnes te analyseren;
  • conversierapportages en -attributie;
  • lifetime-value-analyses;
  • cohorten;
  • aangepaste trechters;
  • demografische segmentatie (leeftijd, geslacht, locatie);
  • standaard exportfunctie om ruwe data naar BigQuery te exporteren.

Gebruik Firebase Analytics op bestaande Google Analytics 360-implementatie

Als je nu Google Analytics gebruikt voor app-tracking, wordt aanbevolen om Firebase Analytics-functionaliteit toe te voegen om te profiteren van alle nieuwe functionaliteit. Om dit te realiseren wordt een duale implementatie aangeraden door Firebase Analytics bij te plaatsen. Dit kan eenvoudig worden gerealiseerd met Google Tag Manager. Let op dat bestaande GTM-containers niet met Firebase werken en geüpdatet moeten worden.

Als je alleen een app hebt (en geen website), gebruik dan enkel Firebase Analytics. Voor bedrijven met alleen een website blijft Google Analytics 360 de standaard.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!