Google Analytics Intelligence: een nieuwe manier van data analyseren

12 maart 2018, 10:24

Iedere online marketeer kent het wel: een klant vraagt of geld besteden aan SEO-optimalisatie nog wel waardevol is in vergelijking met de conversies die binnenstromen uit andere kanalen. Een simpele vraag waar je helaas niet snel een antwoord op kan geven omdat je eerst een rapport in elkaar moet draaien. Ook Google herkende dit probleem en is aan de slag gegaan met AI (Artificial Intelligence), of zoals Google dat ook wel noemt: Analytics Intelligence. In dit artikel lees je alles over deze nieuwe dienst.

Kunstmatige intelligentie is overal

Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Inmiddels beschikken de grote verzendbedrijven over zelfrijdende auto’s, praten er wereldwijd vijfhonderd miljoen mensen met Siri en ontvangen Netflix abonnees iedere dag filmsuggesties gebaseerd op geanalyseerde interesses. Techreuzen zoals Google, Amazon en Apple gaan zelfs nog een stapje verder. Zij zitten momenteel verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Kunstmatige intelligentie wordt ook steeds vaker in de online marketing gebruikt. Zo kunnen we met Google AdWords inmiddels onze biedingen en het dagbudget automatiseren en in Google Analytics is het mogelijk om automatisch meldingen te ontvangen wanneer er een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Net als veel andere grote partijen is Google druk bezig met kunstmatige intelligentie, wat geleid heeft tot de lancering van de Google Analytics Intelligence-functie eind 2017.

Aan de slag met Google Analytics Intelligence

Analytics Intelligence bevat ontzettend veel functies die ‘machine learning’ toepassen om de gebruiker meer inzicht in de gegevens te bieden. Dit zodat er gerichter actie ondernomen kan worden. Volgens Google kan Analytics Intelligence voor de volgende zaken worden gebruikt:

  • Snelle antwoorden op vragen
  • Insights over de belangrijkste wijzigingen en mogelijkheden binnen het websiteverkeer
  • Het aanmaken van gebruikers- en conversiemodellen

Analytics Intelligence openen

Voor we aan de slag gaan met Analytics Intelligence, is het handig om te weten hoe je deze feature opent. Analytics Intelligence is te openen door in het Google Analytics account onder ‘Home’ rechtsboven op ‘Intelligence’ of ‘Informatie’ te klikken:

Het openen van Google Analytics Intelligence

Google Analytics insights

Het eerste wat je te zien krijgt als je de Intelligence functie opent zijn de insights. Erg handig, omdat je naast de percentages uit standaard rapporten, vanaf nu ook wordt geconfronteerd met berichten over gebeurtenissen op je website waar je zelf in eerste instantie niet aan zou denken. De insights in het voorbeeld hieronder geven de meldingen: ‘website performance week-over-week’. Dit is een automatisch gegenereerd rapport waar je direct ziet hoe de website scoort ten opzichte van de week ervoor. Daarnaast weet je door de insights dat de afgelopen maand de meest succesvolle maand ooit was op het gebied van gebruikers en dat de loyaliteit is gedaald in februari.

De Insights van Google Analytics

Op zoek naar resultaten

In de zoekbalk kan je op zoek naar antwoorden op brandende vragen. Google heeft ervoor gezorgd dat Analytics Intelligence drie soorten vragen weet te onderscheiden:

  • Eenvoudige vragen: Meten van conversies – Voorbeeld: ‘Goal completions february’

  • Vragen over specifieke resultaten: Via welk kanaal komen de meeste conversies binnen? – Voorbeeld: ‘Goal completions from organic february’

  • Vragen met betrekking tot het maken van vergelijken: twee periodes vergelijken – Voorbeeld: ‘Compare Goal Conversion Rate february vs. January’

Noot: Op dit moment is de Analytics Intelligence alleen beschikbaar in het Engels. Daarom dien je je vragen dus altijd in het Engels te stellen.

Verschillende vragen leiden tot verschillende resultaten

Het klinkt als een open deur, maar toch doet Google dit goed. Aan de hand van de moeilijkheid van je vraag krijg je antwoord. Je krijgt geen andere statistieken als je bijvoorbeeld alleen het aantal bezoekers van 15 januari 2016 wilt weten. Kortom, simpele vragen zoals hoeveel doelen er waren behaald in februari, laten gewoon een getal zien, terwijl specifiekere vragen zoals veranderingen over tijd (trends) tabellen genereren.

'vragen stellen in Google Analytics insights

Praktijkvoorbeeld met Analytics Intelligence

Google Analytics Intelligence is ontzettend waardevol als je weet hoe je de tool moet gebruiken. Om te laten zien hoe je relevante informatie snel kan opvragen hebben we een case uitgewerkt.

Case

Op maandagmorgen gaat de telefoon en klant X is wanhopig op zoek naar informatie over het aantal behaalde doelen in 2017. Hij is inmiddels al meer dan een jaar klant en wil buiten de maandelijkse rapportages om, weten of het wel zinvol is om geld te blijven steken in zoekmachine-optimalisatie. Aan mij de taak om de beste man te overtuigen. Om snel een antwoord te kunnen geven, maak ik gebruik van Google Analytics Intelligence.

Vraag: Hoeveel doelen zijn er over 2017 behaald uit organisch verkeer ten opzichte van 2016 ten opzichte van 2016?

De meeste websites hebben inmiddels doelen ingesteld. Zo ook klant X. Om te achterhalen of de SEO optimalisatie van de afgelopen maanden succesvol is, wil klant X weten of het aantal behaalde doelen in 2017 is gestegen ten opzichte van 2016 (toen hij nog niks aan SEO deed).

Als je nog geen ervaring hebt met Analytics Intelligence, begin dan vooral niet te moeilijk. In deze case start ik dus met het achterhalen van alle behaalde doelen in 2017.

behaalde doelen bekijken in Analytics Intelligence

In de periode januari – december 2017 zijn maar liefst 2.786 doelen behaald. Dit klinkt groots, maar dit zegt nog niks over een (eventuele) verbetering en uit welk verkeer deze behaalde doelen komen. Daarom moet ik specifiekere vragen stellen. Om alleen behaalde doelen uit organisch verkeer te meten stel ik de volgende vraag: ‘Goal completions organic 2017’. De Analytics Intelligence meldt dat mijn vraag te vaag is en past de vraagstelling automatisch (en goed!) aan.

behaalde doelen uit organisch verkeer meten

Ik weet nu dat er in 2017 2.786 doelen zijn behaald waarvan 1.099 uit organisch verkeer. Nu ik toch aan het analyseren ben, wil ik weten hoe afhankelijk mijn klant is van het organisch verkeer (en dus de SEO-werkzaamheden). Daarom stel ik de volgende vraag: ‘Goal completions 2017 per channel percentage’. Ik zet het percentage erbij, zodat ik makkelijk kan zien hoe groot het relatieve aandeel is.

Goal completions 2017 per channel percentage

Wat ik opmerk is dat bijna 40 procent van alle behaalde doelen uit organisch verkeer komt. Dit percentage is erg hoog en klant X beseft ook dat hij erg afhankelijk is van de SEO-werkzaamheden. Toch heeft hij nog geen antwoord op zijn vraag, want we willen weten of het aantal behaalde doelen in 2017 is gestegen ten opzichte van 2016. Daarom stel ik Analytics Intelligence de volgende vraag: ‘Goal Completions for medium organic 2016 vs. 2016’. Nu krijg ik de volgende output:

behaalde doelen checken in Google Analytics Intelligence

Nu heb ik het aantal behaalde doelen in 2016 en in 2017. Ik zou de absolute- en relatieve verandering handmatig met een rekenmachine kunnen meten, maar ik kan het ook aan Analytics Intelligence overlaten. Hiervoor moet ik twee vragen stellen:

  • Compare absolute year over year growth of goal completions for medium organic 2017 vs. 2016
  • Compare goal completions for medium organic 2017 vs. 2016 change

Doelen met elkaar vergelijken in Google Analytics Intelligence

Ik kan klant X nu vertellen dat het aantal behaalde doelen met in 2017 met 980 stuks is toegenomen ten opzichte van 2016 en dat dit een procentuele stijging van 823,53 procent is. De investeringen hebben dus een prima stijging veroorzaakt.

In dit voorbeeld zitten relatief veel vragen en dit kan natuurlijk meer tijd kosten dan wanneer je het juiste rapport opent, filtert op organisch verkeer en de juiste periode kiest. Echter, als je wat bekender wordt met de vragen weet je precies hoe je de vraagstelling in één keer goed kan formuleren. Ook ben je dan in staat om antwoord op nog specifiekere vragen te krijgen.

Verbeterpunten van Analytics Intelligence

De AI van Google is veelbelovend. Vragen kunnen immers snel beantwoord worden, de bot is gebruiksvriendelijk en de insights zijn ook van toegevoegde waarde. Natuurlijk zijn er nog wat punten die verbeterd kunnen worden:

  • Een Nederlandse variant van de Intelligence is welkom
  • Analytics Intelligence geeft op dit moment nog geen antwoord op verklarende vragen. Hoe iets werkt of waarom een percentage terugloopt, zal je zelf nog moeten bedenken. Google heeft overigens wel aangegeven dat dit op korte termijn wordt gerealiseerd.
  • Welke doelen je moet instellen of wat voor gebeurtenissen er plaats hebben gevonden, moet je ook zelf bedenken. Ook hier heeft Analytics Intelligence (nog) geen antwoord op.
  • Analytics Intelligence is nog niet slim genoeg om antwoorden te baseren op de vorige vraag die je hebt gesteld. Logisch natuurlijk, want deze op machine learning-gebaseerde feature heeft gewoon meer data nodig om de algoritmes te verbeteren. Een kwestie van tijd.
  • Analytics Intelligence werkt momenteel nog niet goed met AdWords. Wanneer hier stappen in worden gemaakt, wordt het op de lange termijn mogelijk om automatisch je ROI te (laten) verhogen.

Wat is de eerste indruk?

De eerste indruk van Analytics Intelligence is goed, maar er zijn wat verbeteringen nodig die de feature echt van een hoog niveau maken. Op basis van de huidige mogelijkheden is de Analytics Intelligence vooral handig voor alle mensen die nog niet zoveel verstand hebben van Google Analytics. Door simpele vragen te stellen kun je nu alsnog aan een waardevol antwoord komen, zonder dat je door alle rapporten hoeft te spitten. Door meer geavanceerde opties toe te voegen die het mogelijk maken om koppelingen met e-commerce en AdWords te realiseren, kan Analytics Intelligence ook bruikbaar worden voor data analisten en advertising specialisten.

Ondanks alle mogelijkheden die (vooralsnog) open liggen, is Analytics Intelligence zeker interessant genoeg om eens uit te proberen. Wat zijn jouw ervaringen?

Wilfred Stomp
Eigenaar & SEO Specialist bij TO BE FOUND Online Marketing

Wilfred is de eigenaar van online marketing bureau TO BE FOUND. Zijn passie is het ondersteunen van uiteenlopende bedrijven en ondernemers om hun online zichtbaarheid te verbeteren, de conversies te verhogen en daarmee het rendement van bedrijven te doen verbeteren. TO BE FOUND, opgericht in 2006 en gevestigd in het historische centrum van Dordrecht, bedient met name klanten die zich bevinden in het MKB. Aan deze klanten bieden zij altijd oplossingen op maat op het gebied van: zoekmachine optimalisatie, online adverteren, e-mailmarketing, social media marketing en conversie optimalisatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    D. Brouwer

    Mooie ontwikkelingen en duidelijk artikel! Heb er zelf n.a.v. je artikel eens een beetje mee getest, maar alles is inderdaad nog wel erg basis en nadeel is dat het inderdaad nog in het Engels is. Ik verwacht er wel veel van, dus ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen de komende maanden van Google Analytics op dit gebied. Ik hoop dat je ons daarvan op de hoogte gaat houden!


    12 maart 2018 om 22:13
    Wilfred Stomp

    Hoi D. Brouwer,

    Dank voor je reactie en ik heb inderdaad ook hoge verwachtingen. Ik ga het zeker in de gaten houden en zal een update geven mochten er mooie, nieuwe ontwikkelingen zijn.

    Mvg Wilfred


    13 maart 2018 om 10:56
    wilph

    Overigens is de Analytics app hier ook wel een aanrader. Daar zit de functie in de NL versie er al enige tijd in. Functie zelf is wel Engelstalig nog…


    3 april 2018 om 08:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!