Google maakt korte metten met overmatige inzet van keyword domains

6 augustus 2013, 05:05

Het is een discussie die steeds vaker oplaait. In welke mate zijn keyword domains, domeinen met relevante zoekwoorden er in, nog in het voordeel qua vindbaarheid? Haast niet, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.

Back to 2011. In het verleden werden keyword domains veelvuldig gebruikt en massaal geregistreerd voor zoekmachine optimalisatie doeleinden. Verschillende domainbuyers maakten er een slimme handel van, maar ook affiliates waren zo slim om keyword domains te kopen. Want de zoekwoorden in een domein verbeterde de kans om op die woorden goed gevonden te worden. Dat dit werkte was een feit. En werd in 2011 bijvoorbeeld aangetoond door een correlatiestudie en enquête door SEOMoz.

Deze methode werd dan ook door velen van ons toegepast. Dat gebeurde op generieke termen zoals lastminute reizen, maar ook op longtail zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld een merk en type telefoon (bijvoorbeeld www.samsunggalaxys4.nl).

Werkt het nog steeds?

Google heeft haar algoritme de afgelopen jaren flink aangescherpt en de vraag is in hoeverre keyword domains nog een streepje voor hebben. Er werd namelijk veel ‘misbruik’ van gemaakt. Een groot aandeel van deze domeinen bevatten nauwelijks relevante en kwalitatieve content. Veel van de websites zijn, op een aantal goede uitzonderingen na, knipperende reclamezuilen, AdSense pagina’s, commerciële startpagina’s of affiliate vergelijkingssites met weinig toevoegde waarde.

Deze websites bevatten relatief weinig content en zijn puur gericht op één of enkele zoekwoorden. Voor ieder zoekwoord heeft de creatieve marketeer een andere website met bijbehorend domein opgezet. Hierdoor is zijn linkwaarde en autoriteit verspreid over al zijn websites en het is dan ook de vraag of dat vandaag de dag nog de beste methode is. Als online marketeers hebben we de mogelijkheden van keyword domains geruïneerd en de kans is dan ook groot dat Google de waarde van zoekwoorden in een domein minder waardeert. Is dat ook echt zo?

Penguin 2.0

Ja, middels de algoritme update Penguin 2.0 heeft Google op het vlak van ‘domain clustering’ een aanpassing gedaan. Google zou hierdoor minder resultaten van hetzelfde domein tonen. Gebruikers zouden dit niet fijn vinden en wensen meer diversiteit in de zoekresultaten. Engelse collega’s van het bureau Stickyeyes hebben onderzoek gedaan en ondervonden dat de Penguin 2.0 update zo’n 52 procent nieuwe domeinen in de zoekresultaten heeft opgeleverd. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste twee pagina’s ongemoeid zijn gelaten. De totale impact is dan ook niet heel groot. De vraag is echter of keyword domains ook een andere positie hebben gekregen binnen het algoritme? Om dit goed te vergelijken is iets meer nuance nodig. Er zijn namelijk verschillende soorten keyword domains.

Exact match com domains (EMD.com) = domeinen met het exacte zoekwoord inclusief .com extensie

Exact match domains (EMD) = domeinen met het exacte zoekwoord, ongeacht welke extensie

Partial matching domains (PMD) = domeinen waarin het zoekwoord is verwerkt

Effect is nihil

Volgens het ranking factor onderzoek van Moz in 2013 blijkt dat er wederom een correlatie is tussen keyword domains en een hoge score in Google. Exact match domains hebben volgens het onderzoek de grootste correlatie.

Desondanks is de relatie volgens de onderzoeken van SEOMoz aan het afnemen. Dat blijkt ook uit de onderstaande grafiek.

De blauwe lijn geeft het percentage van exact matched domains aan binnen de top 10. De rode lijn geeft de correlatie aan. Waarbij het opvallend is dat we vanaf april een stijging zien. De belangrijkste vraag is echter of we kunnen spreken van een sterk verband. Volgens het boekje moeten we deze relatie namelijk typeren als zwak. Volgens een andere MOZ analyse zien we overigens dat ook de aanwezigheid van partial matching domains is afgenomen.

Het valt natuurlijk te betwijfelen of dit te maken heeft met de aanwezigheid van het zoekwoord in een domein, of dat veel van dit soort websites niet de meest toegevoegde waarde hebben, en hierdoor misschien ook minder backlinks.

Ook collega’s van SearchMetrics tonen middels een correlatiestudie aan dat keywords in het domein nauwelijks meer van belang zijn. SearchMetrics geeft aan dat de dagen van “hard keyword optimization” over zijn.

Geloof jij nog in keyword domains?

Hoe zinvol is het nog om keyword domains te gebruiken? Natuurlijk vertegenwoordigd een zoekwoord in het domein altijd nog iets van waarde, maar het is de vraag of je eindeloos moet doorzoeken naar een exact match of partial domain. Aangezien de opbrengst hiervan beperkt is moet je jezelf afvragen of het niet zinvoller is om een catchy domeinnaam te nemen. Waarmee je wel onderscheidend kunt zijn en met een naam die blijft hangen bij de doelgroep. Hoe denk jij hierover?

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

14 Reacties

    jaapjacobs

    @Remi, eens. Dat het werkt zit hem waarschijnlijk niet zozeer in het domein, maar eerder in de anchors inderdaad. Wel grappig om te zien, dat ondanks deze onderzoeksresultaten, de meerderheid nog ‘gelooft’ in deze aanpak.


    6 augustus 2013 om 12:48
    Remi

    Waarom is dat raar? De onderzoeken die je aanhaalt tonen toch juist aan dat het werkt? Minder dan voorheen, maar het werkt…

    Als de PDM influence als % van het totaal van 3,4% naar 2,4% is gedaald, is de invloed dus flink gedaald, maar heeft het nog steeds voor 2,4 % invloed. Dat zijn de cijfers die je zelf geeft, vlak boven de poll. Dus iedereen die je stuk gelezen heeft zal concluderen dat EMD’s en PDM’s nog steeds gewoon werken.


    6 augustus 2013 om 13:19
    jaapjacobs

    Nee, raar is het absoluut niet. Het werkt nog steeds, maar wel iets minder. Vind het alleen grappig om te zien dat iedereen nog zo overtuigd is van deze aanpak. Misschien komt dat omdat ik nog vaak de vraag krijg of je dan niet direct meerdere keyword domains tegelijk moeten inzetten. En dat streeft zijn doel natuurlijk voorbij.


    6 augustus 2013 om 14:26
    Tobias Braam

    Interessant artikel, goed geschreven Jaap.


    7 augustus 2013 om 09:19
    Floris van Vredendaal

    Klopt inderdaad voor een deel wat je zegt. Echter in sommige gevallen: i-phone5kopen.nl geeft bij een semi-verstandig persoon al een rilling. Iets in me zegt ook dat zijn backlinks niet helemaal natuurlijk zijn: dat gaat op termijn aangepakt worden door Google. Maar je titel, goodbye keywords domains is te ver doorgeschoten, als je er serieus op in wilt gaan. Wel catchy.


    7 augustus 2013 om 15:57
    Martijn van Well [ClickR]

    Mooi artikel, met cijfers en ook de wil om die cijfers te analyseren en in een context te plaatsen. Toch lijkt het alsof je vooral bevestiging wilt zoeken dat een keyword domein minder waarde heeft gekregen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook de mening toegedaan dat je vooral vanuit content en credibility resultaat boekt en dat in de long run het Google niet uit moet maken of de domeinnaam een zoekterm bevat of niet.

    De praktijk is echter dat in de SERP toch nog altijd veel domeinen te vinden zijn met zoektermen daarin verwerkt. Mijn gevoel zegt dat dit minder wordt, maar het onderzoek toont aan dat het toch nog altijd substantieel is.

    Daarmee moet je in elke internetstrategie naar mijn mening in ieder geval overdenken of een keyword domein een toevoeging is.


    8 augustus 2013 om 09:14
    RomanoJennekens

    Ja, ik geloof nog steeds in EMD domeinen zowel vanuit zoekmachine oogpunt als uit branding oogpunt.

    “Vroeger” werden EMD’s vooral gebruikt om op korte termijn goed te ranken. In the long run gaat het echter om content en geloofwaardigheid. In die context vraag ik me dan ook af of een EMD, van een kwalitatief goede site (althans, volgens de richtlijnen van de zoekmachines), over langere tijd toch méér waarde krijgt in de zoekmachines of dat een stijgende ranking puur afhankelijk is van andere factoren ?

    Je kan het namelijk ook omdraaien, waarom ranken sommige EMD’s wél en anderen niet en wordt er onderscheid gemaakt tussen een echt woord uit een woordenboek bijvoorbeeld productnaam.nl en productnaam-kopen.nl ?


    9 augustus 2013 om 13:59
    Marcel

    Als het waar is wat geschreven is, dat betekent dat bijv. casino dot com of bijv. free dot com minder waard zouden zijn. Helaas is dat niet waar, iedere keer worden keywoord domeinen meer waard, het scheelt een heleboel advertentie en andere marketingkosten


    29 oktober 2013 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!