Gokreclames tijdens het WK helpt overheid in dubbele spagaat

Er is al veel gezegd en geschreven over de “tsunami aan gokreclames” die over Nederland heen rolde toen de gokmarkt werd gereguleerd op 1 oktober 2021. Met het WK in Qatar zal de discussie ongetwijfeld weer oplaaien.

19 oktober 2022, 12:30 3134 x gelezen

Gokreclames tijdens het voetbaltoernooi helpen de overheid in een dubbele spagaat. Aan de ene kant wil de Nederlandse overheid geen gokreclames meer, maar de staatsdeelnemingen willen dat wel.

Op 1 oktober 2021 ging de gokmarkt open. De partijen zonder vergunning waren offline, een tiental nieuwe vergunninghouders mocht het uitvechten voor hun stuk van de goktaart. En dus trokken ze massaal hun goed-gevulde beurs voor campagnes op televisie en hun logo op de voetbalshirts.

Vanuit de samenleving kwam daar al snel een reactie op: de talkshows buitelden over elkaar heen bij het boeken van mensen die zich stoorden aan de gokreclames. De politiek zat ook niet stil en onder aanvoering van Mirjam Bikker (ChristenUnie) en Michiel van Nispen (SP) werd er eind vorig jaar aangedrongen op een algeheel verbod van indirecte reclames voor online gokken.

Franc Weerwind (D66) had de ministerpost nog maar koud overgenomen van Sander Dekker (VVD) of hij kreeg al een interpellatiedebat om zijn oren. De boodschap was duidelijk: schiet nou eens op met dat verbod! De minister was geenszins van plan zijn nek op het hakblok te leggen voor de bedrijven die met hun online casino Nederland bedolven onder gokreclames, en dus kwam hij met een plan. En hoewel hij in een commissiedebat onlangs al deelde dat eind 2022 niet zou gaan lukken, moet het begin 2023 dan toch echt gedaan zijn met televisiereclames voor online gokken in Nederland.

Dat is allemaal slecht nieuws voor de gokbedrijven die zich dan ook fel hebben verzet tegen dit gokverbod. De twee brancheverenigingen, de KNVB, de in NDP Nieuwsmedia verbonden nieuwsbedrijven, en zelfs Google lieten van zich horen tijdens de consultatieperiode. Allemaal waren ze faliekant tegen.

Een van die twee brancheverenigingen die in de pen klom om hun ongenoegen te uiten, is VNLOK. Met een dikke brief van het dure advocatenkantoor AKD als bijlage, was de boodschap van de branchevereniging duidelijk: het reclameverbod voor gokbedrijven kan zo niet ingevoerd worden. Juridisch onhoudbaar, namen ze zelfs in de mond.

De twee grootste partijen in die branchevereniging VNLOK, zijn Holland Casino en Nederlandse Loterij. En dat zijn twee staatsdeelnemingen, wat de situatie op zijn minst saillant maakt. Aan de ene kant zegt de overheid dat er gestopt moet worden met gokreclames, aan de andere kant zeggen de twee staatsbedrijven dat ze er graag mee door zouden willen gaan en dat een verbod écht niet kan.

In VNLOK zijn Holland Casino en Nederlandse Loterij verbonden en dragen ze één stem uit. Maar ze staan wel wat anders in de wedstrijd. Eigenlijk vanaf Dag 1 al. Toen zelfuitsluitingsregister Cruks niet bleek te werken op 1 oktober 2021, ging TOTO toch online. Holland Casino wachtte tot de database wel werkte en lanceerde pas op 4 oktober.

Behalve een verantwoord-spelen-campagne met Ellie Lust, werden er geen rolmodellen ingezet door Holland Casino. Nederlandse Loterij trok voor haar TOTO Casino juist een blik bekendheden open die zijn gelijke niet kende. Wesley Sneijder, Charly Lownoise en Mental Theo, Jack van Gelder, Kim Feenstra, Hans Klok, Dick Advocaat, en Wilfred Genee waren de afgelopen maanden allemaal te zien in spotjes voor de goksite uit Rijswijk.

De TOTO biedt iedere maandag haar spelers een herinnering aan om toch echt weer te komen spelen. Holland Casino met haar Holland Casino Online doet het op alle vlakken toch iets rustiger aan. Iets minder schreeuwerig, iets terughoudender.

Het verbod op gokreclames gaat dus volgend jaar ergens in, waarschijnlijk in maart 2023. Dat laat in ieder geval nog één groot voetbalevenement over voordat het gedaan is met gokreclames op tv: het WK in Qatar. Op zondag 20 november wordt het eerste fluitsignaal gegeven. De oranjekoorts is nog niet echt losgebarsten in Nederland, maar dat komt ongetwijfeld nog. Voetbaltoernooien als het EK en WK, zijn traditioneel gezien hoogtijdagen voor de bookmakers. Mensen overal ter wereld gokken er op los tijdens grote voetbaltoernooien, al is het maar om de wedstrijdspanning een beetje te verhogen tijdens minder aansprekende wedstrijden als Qatar – Ecuador. De plaatsen waar je online kan wedden op het WK, grijpen het toernooi met alle liefde aan om hun naam onder de aandacht te brengen. Dit is hun moment, misschien wel het laatste grote voetbaltoernooi waar ze kunnen uitpakken!

Wat dat betreft is het WK in Qatar toch een lastige voor de gokbedrijven en hun gokreclames. Niet alleen heeft de minister onlangs nog terughoudendheid gevraagd van de goksites in Nederland in aanloop naar het verbod, ook is de situatie in Qatar zo dat veel merken zich er niet aan willen branden. De 6.000 doden die zijn gevallen bij de bouw van de stadions, hebben bedrijven als ING en Bitvavo er al toe gezet geen actieve WK-campagnes op te zetten dit keer. Voor de twee staatsdeelnemingen is de situatie nog meer precair; in september werd er een motie van Pieter Grinwis (CU) aangenomen die de staatsdeelnemingen opriep geen reclame te maken rondom het WK. De regering heeft nog niet besloten wat het doet met die motie.

Op vragen van CasinoNieuws.nl naar hun plannen wat betreft gokreclames rondom het WK, was Holland Casino heel duidelijk:

“Holland Casino heeft een voorbeeldrol te vervullen op zowel het verantwoord omgaan met reclame als het aanbieden van een veilig platform om deel te nemen aan kansspelen, waaronder sportweddenschappen. Daar hoort sterke terughoudendheid bij in de promotie en validatie van het WK in Qatar. Daarom kiezen we ervoor om op geen enkele wijze op het WK gerichte reclame voor onze kansspelen aan te bieden.”

TOTO staat wat anders in de wedstrijd. Tegenover CasinoNieuws.nl zei de woordvoerder dat het nog te vroeg was om te reageren, het wachtte de beslissing van de regering af. Met andere woorden: als die de motie niet uitvoeren, gaan wij gewoon los met een campagne rondom het WK.

TOTO wil met hun online casino Nederland veroveren, de kanalisatie is het belangrijkste. Ze moeten de grootste worden om zo de Nederlandse consument te beschermen, zo zal de staatsdeelneming zeggen als je ze er naar vraagt. Daarom gingen ze alvast live nog voordat Cruks beschikbaar was; beter TOTO dan het grote illegale aanbod. Holland Casino wil ook dat je bij hun komt gokken, maar niet ten koste van alles.

Zo is de spagaat dubbel. Aan de ene kant wil de Nederlandse overheid geen gokreclames meer, maar de staatsdeelnemingen willen dat wel. En de ene staatsdeelneming wil geen gokreclames bij een toernooi waar duizenden moderne slaven zijn omgekomen, terwijl de andere eigenlijk er toch wel bij wil zijn tijdens misschien wel het laatste grote voetbaltoernooi waar gokreclames nog mogen.

 

Dit artikel wordt door contentpartner Casinonieuws.nl aangeboden aan de lezers van Marketingfacts. Casinonieuws.nl brengt onafhankelijk nieuws over casino’s.

Frank Op de Woerd
Hoofdredacteur bij CasinoNieuws.nl

Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl, de grootste Nederlandse nieuwswebsite die zich toelegt op de wereld van online kansspelen. Regelmatig besteedt hij op zijn website aandacht aan de wereld van marketing rondom online kansspelen, waar hij onder andere de cijfers van Nielsen over de reclamedruk in Nederland publiceert. Ook schuift hij regelmatig aan bij radio-programma’s en podcasts om duiding te geven bij de diverse ontwikkelingen op dat gebied.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!