Gezonde groei

18 februari 2022, 06:00

Boekrecensie van ‘Naar een gezond Groei Bedrijf in vijf stappen’ – Justin Jansen & Tom Mom

Welke boeken gaan er tegenwoordig niet over groei? Een eerste logische reactie, je ook beseffend dat stilstand achteruitgang is. Als ondernemer moet je dus wel groeien. Is dat een logische verklaring, zou je je afvragen? Wat ís dan eigenlijk groei? En wanneer draagt groei bij aan succes, dat van je klanten, van je collega’s en van de maatschappij? Wanneer je je verdiept in de auteurs van dit boek, Jansen en Mom, dan zie je dat beiden onder andere hoogleraren zijn aan de Rotterdam School of Management. Is het dan wel een boek voor ons, mensen in de praktijk? Ondernemers, marketingdeskundigen, communicatieprofessionals, strategisch consultants en alle andere deskundigen die ik nu nog niet heb genoemd…

 

Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, NIMA Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.

 

Ja, je leest het goed. De praktijk staat centraal in dit boek. Natuurlijk hebben de auteurs enorm brede ervaring. Bovendien hebben ze vele jaren onderzoek naar groei en groeistuipen van een organisatie en onderneming vertaald naar een cyclus die in de praktijk goed bruikbaar is. Juist die praktijk komt dus terug in het boek. Daarom is het ook niet zo gek dat NL groeit de totstandkoming van dit boek mede mogelijk heeft gemaakt. De vijf stappen uit het groeimodel in het boek vormen een praktische cyclus;

    • verken je groeilandschap,

 

    • ontdek je groeiformule,

 

    • vertel het groeiverhaal,

 

    • ontwikkel effectieve groeivaardigheden en

 

    • versterk de groeimotor.

 

Met het gebruik van die cyclus maken de auteurs ook meteen duidelijk dat groeien nooit stopt. Je bent elke keer opnieuw je eigen groei aan het ontdekken, met grotere en kleinere stappen.

Gezond groeien

De auteurs Justin Jansen & Tom Mom geven duidelijk aan dat groeien moet, zeker nu. Gezond groeien brengt een extra uitdaging met zich mee. “Gezonde groei is een must om succesvol te zijn en te blijven in tijden van verandering en ontwrichting.” In deze tijden van disruptie en transformatie, al dan niet digitaal, hebben we te maken met veranderingen en ontwrichtingen. Iedereen kan voorbeelden noemen van bedrijven die bijvoorbeeld tijdens de coronaperiode juist opeens succesvoller werden, door nieuwe en andere businessmodellen. De vraag die je moet onderzoeken is of dat nu juist heeft geleid tot gezonde groei. De auteurs: “Voor een gezond bedrijf is groter worden niet persé een doel op zich, maar eerder een middel om impact te maken en op de langere termijn succesvol te zijn”.

Slimmer, wendbaarder en duurzamer

Dat zijn volgens de auteurs de drie voorbeelden waarop een bedrijf moet of kan groeien. Mooie vergelijking die ze maken is die met de groei van een mens: spiermassa, lengte of persoonlijke groei? Het leidt alle drie tot groei. Voor organisaties is dat dus: voortdurend verbeteren (slimmer worden), sneller beslissen om in te spelen op veranderingen (wendbaar zijn) en denken vanuit winst en maatschappelijke bijdrage (duurzaamheid).

Van LEGO tot Jumbo

De vijf stappen van het duurzame-groeimodel van Jansen en Mom vormen de basis van het boek en kunnen dienen als uitgangspunt voor het ontwikkelen van een eigen groeistrategie. Elke stap wordt duidelijk uitgelegd en toegelicht met veel voorbeelden en toepassingen. Met praktijkvoorbeelden van LEGO, Tony Chocolonely, Coolblue, Picnic en Jumbo. Tijdens het lezen heb ik mijn eigen organisatie – SchaalX – eens onder een vergrootglas gelegd en ook een aantal organisaties vanuit een ander perspectief bekeken. Vanuit het duurzame-groeimodel dus. Dat geeft je, samen met de modellen en de voorbeelden uit het boek, een goed beeld hoe je alles in dit boek zelf kunt toepassen. En natuurlijk is elke onderneming anders en is het geen invulmodel dat je in een middag uitwerkt en ‘hup klaar voor de groei’. Ik vind het echt een aanrader om de stappen met je collega’s in te vullen. We leven in een maatschappij waarin gezondheid en goed leven een aandachtspunt is. Dan is het zeker leuk om de gezondheidscheck te doen waarnaar verwezen wordt: www.gezondgroeibedrijf.nl

Voor wie is het boek?

Het boek is bruikbaar voor iedereen die zich bezig houdt met ondernemen, van de ondernemer zelf, het MT, de marketing- en communicatieprofessional, de financieel expert etc. Maar ook voor je medewerkers, collega’s en klanten. Op basis van de structuur, waarbij de vijf stappen de basis vormen, is het een goed leesbaar boek. De gebruikte modellen en voorbeelden maken het inzichtelijk.

Naar een gezond Groei Bedrijf in vijf stappen (succesvol blijven in tijden van verandering)

Auteurs: Justin Jansen & Tom Mom

ISBN: 978 90 8965 555 4

Uitgever: Van Duuren Management

Druk: 2021

 

 

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!