Ger Baron: “Welke invloed heeft innovatie op de stad?”

19 oktober 2015, 13:30

In Amerika bestond het al langer, maar in Nederland is de chief technology officer (CTO) van een stad nog vrij nieuw. Ger Baron is CTO van Amsterdam. Samen met zijn team onderzoekt hij wat de stad kan en moet doen met technologische innovatie.

Ger Baron is de Chief Technology Officer van Amsterdam (CTO). Een bekend fenomeen bij bedrijven, maar wat doet een CTO bij de gemeente?

“Ik kijk naar de buitenwereld”, zegt Baron. “Welke invloed heeft innovatie op de stad Amsterdam en hoe kunnen we dat gebruiken?”

Baron en zijn team spotten zelf trends, maar er komen ook veel mensen naar hen toe: “Het leuke van een gemeente is dat we in alle domeinen een rol kunnen spelen. Van leegstand van panden tot duurzame energie.” Sommige trends moeten worden opgepakt, maar anderen moet Baron laten liggen: “Dingen gebeuren soms ook gewoon, zoals de deeleconomie. Daar moet je dan op inspelen”.

Innovatie versnelt

Vier jaar geleden bestonden Uber en AirBnB nog niet, maar nu buitelt iedereen over de nieuwe bedrijven. De organisatiestructuur van een stad is zo dat je daar niet altijd efficiënt op kunt acteren. “Amsterdam wil sneller gaan werken met de hulp van data en nieuwe tools.”

Ook heeft de stad 10 vraagstukken geselecteerd die met de hulp van startups moeten worden opgelost. “Hoe kun je bijvoorbeeld weggesleepte fietsen beter terugvinden? Als er een succesvol idee uitkomt, wordt Amsterdam de launching customer. En daarna kan het bedrijf opschalen”, aldus Baron.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!