Gepassioneerde communities is waar het om draait in tourismemarketing

Case: destination marketing voor Superbowl in Dallas

Gepassioneerde communities is waar het om draait in tourismemarketing

Isabel Mosk en Wiliam Bakker openden op vrijdag 24 februari met veel trots het nieuwe kantoor van Think! Social media in Amsterdam. Think! is een internationaal boutique digitaal marketing bureau met een focus op de reisindustrie en overige vestigingen in Vancouver, Detroit en Sydney. Ze gaan ervan uit dat als je mensen over je laat praten, je dat zelf niet meer hoeft te doen. De passie van mensen en de gepassioneerde communities spelen hierbij de belangrijkste rol.

Delen van ervaringen

William Bakker, partner & chief strategist van Think! Social Media, gaf tijdens de opening in een inspirerende presentatie aan waarom deze manier van tourism marketing werkt. Het is gebaseerd op het feit dat mensen leuke en bijzondere ervaringen graag delen met onze vrienden en bekenden, waardoor deze geïnspireerd worden om deze plek of attractie ook te bezoeken. Uiteraard werkt dit vice versa voor negatieve ervaringen.

Sociale media als TripAdvisor en haar reviews beïnvloeden in zeer sterke mate het beeld dat de potentiële bezoeker heeft van de plekken. Enthousiaste reviews en tweets werken prettig aanstekelijk en wekken de nieuwsgierigheid. Kortom: als de klant positief over je praat, gaat de rest vanzelf. Be remarkable to be reminded!

Have you been to Dallas lately?

Eén van de voorbeeldcases uit de presentatie is die in het kader van "Destination Dallas" en komt uit het portfolio van Think! zelf. De opdracht vanuit de stad luidde: ‘Get people talking about Dallas’. Immers, de rest gaat dan vanzelf.

Superbowl

Dallas was in februari 2011 de host van het jaarlijkse Superbowl-evenement waar bijna de hele wereld naar kijkt of van heeft gehoord. Dit evenement houdt dan ook iedereen in Amerika in zijn greep en vormde een prachtig onderwerp voor een campagne. Gewapend met slechts vier kaarten voor de Superbowl gingen ze aan de slag en creëerden ‘the Mystery Man’.

Hoe werkt het?

De boodschap was: vind de Mystery Man en win 2 tickets voor the big game in Dallas! Op de Facebookpagina van Dallas stond onder andere het codewoord dat gezegd moest worden tegen de Mystery Man: ‘Have you been to Dallas lately?’. Door gebruik te maken van invloedrijke bloggers kwam deze boodschap bij de bewoners van Green Bay en Pittsburg, de thuissteden van de ploegen die uitkwamen in de Superbowl, en kon de jacht beginnen. Met hints via onder andere Twitter werden de jagers op de hoogte gehouden van de locatie van de Mystery Man.

In de ban van de Mystery Man

Al snel werd de campagne the talk of the town en had iedereen het over de jacht op de Superbowl-kaartjes. Mensen vroegen op straat aan elkaar of ze nog naar Dallas waren geweest en kwamen met elkaar in gesprek. Bewoners die de vraag al een aantal keer hadden gekregen maar de campagne nog niet kenden, vroegen in hun omgeving informatie, werden enthousiast en gingen zelf ook op zoek naar de Mystery Man. Twitter stond bol van de berichten en ook haalde de campagne het nieuws in de drie steden. De fortuinlijke winnaars waren tijdelijk lokale bekendheden en kwamen veelvuldig in het nieuws. 

Thank you Dallas

De actie zorgde voor 10.000 fans in twee dagen op de Facebookpagina en maar liefst $1 miljoen aan PR-waarde, dit alles met maar 4 kaartjes voor de Superbowl. Een prachtig voorbeeld van het gebruikmaken van de passie van mensen en die voor je laten werken. De bewoners kwamen met elkaar in gesprek en samen stonden ze voor een grote opdracht, ze waren een passionate community geworden. De stad Dallas werd na afloop bedankt door de bewoners van Green Bay en Pittsburg. Wat wil een marketeer nou nog meer dan bedankt worden door de doelgroep zelf?

Ik wens Isabel heel veel succes met het nieuwe Amsterdamse kantoor.

De presentatie van Wiliam Bakker


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Mooi verslag van de opening van Think! Amsterdam. Ik ben het helemaal eens met Isabel en William dat als er over je gepraat wordt, je dat zelf niet meer hoeft te doen. Helaas is het in Nederland nog ongewoon om daar waardering voor te krijgen. Als ik in Nederland een hotel aanschrijf om over te bloggen, krijg ik daar geen reactie op. In het Mandarin Oriental Barcelona werd ik met open armen ontvangen.

    Bovenstaande cases zijn prachtige voorbeelden van mooie communities en destination marketing. Helaas zijn deze voorbeelden vooral geschikt voor de Amerikaanse markt, probeer Nederlanders maar eens op zo'n manier in beweging te krijgen...

    Ik wens Think! veel succes en hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan een gepassioneerde community!

    geplaatst op
  • Welkom Think!, medestander in de kracht van de aanbeveling!

    Ik ben nu bijna een jaar bezig met een platform om de preferenties van klanten over bedrijven vast te leggen zodat klanten een goede keuze kunnen maken en waar bedrijven en merken hun voordeel mee kunnen doen.

    De review / beoordeling/ klantervaring/ ambassadeurs zijn nog niet geheel doordringen in de marketing mix van de Nederlandse marketeer, helaas want klanten zijn bereid je aan te bevelen, maar dan moet er je er wel naar vragen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.