Geforceerde Facebook-likes, niet zo leuk dus

8 januari 2014, 15:09

Likes, likes, likes. De populariteit van alles en iedereen wordt tegenwoordig gemeten aan het aantal likes op je Facebook-pagina. Heb je weinig likes? Dan doe je toch echt iets fout. En hoewel Facebook onlangs aankondigde de duim in de ban te willen doen, is deze nog steeds ongekend populair. Logisch, ga eens na, wie wil er nu niet populair zijn? Een van de makkelijkste en snelste manieren om veel likes te genereren zijn de zogenaamde like, share & win-acties. Een andere, sympathiekere manier is mensen in ruil voor een ‘like’ een dienst te leveren, zoals het gebruik van een gratis wifi-netwerk, oftewel wifi-marketing.

Waarde: 134 euro

Horeca-ondernemers, winkeleigenaars en eventorganisatoren vinden steeds gemakkelijker hun weg in wifi-marketing. Ook nu de economie weer opkrabbelt, is het niet voor iedereen vanzelfsprekend dat men de kop boven water weet te houden, laat staan een loyaliteitsprogramma uit te rollen voor je klanten. Een makkelijke en niet heel kostbare manier om dat te doen, is de inzet van wifi-marketing in te zetten. Hiermee kun je marketingactiviteiten uitrollen via je eigen wifi-netwerk: laat de bezoeker van een restaurant, winkel of event een actie voldoen op een inlogpagina, zodat hij of zij gebruik kan maken van het wifi-netwerk.

Zo kun je ervoor kiezen de klant je Facebook-pagina te laten ‘liken’ voordat hij of zij op het wifi-netwerk mag. Klinkt makkelijk, voor zowel de klant als de aanbieder van het netwerk. Maar wat is zo’n like nu eigenlijk waard? Volgens Syncapse zo’n 134 euro. Klinkt aardig, maar hier zit toch wel wat nuance in.

Twee soorten likers

Laten we eerst vooropstellen dat er twee verschillende likers zijn op Facebook. Allereerst heb je de echte fan. De echte fan waardeert je merk en heeft er bewust voor gekozen om je te liken omdat hij graag de ontwikkelingen rondom je merk bij wil houden. Daarnaast heb je de 'gemaksfan', diegene die een like voor een Facebook-pagina geeft als deze er snel iets voor terug krijgt. Je kunt iets winnen, je kan gebruikmaken van de wifi-aansluiting, etcetera.

Deze laatste likes noem ik geforceerde likes. Daadwerkelijke interesse in je merk hebben de likers niet, ze hebben interesse in de dienst die ze krijgen voor de like. Erg waardevol zijn deze likes in mijn optiek niet. Zodra de fan een post van je voorbij ziet komen op Facebook, zal deze vaak de pagina snel ‘niet meer leuk vinden’. Het opbouwen van een trouwe fanbase is daarom veel waardevoller dan het genereren van zoveel mogelijk likes.

Bijzonder aanbod

Organisaties krijgen dit ook steeds vaker door. Waarom zou ik mijn klanten gratis wifi aanbieden voor een like als deze een dag later de pagina weer unliket? Het is tijd om de consument de keuze te geven. Forceer de klant niet om iets te doen wat hij in principe niet wil doen, maar biedt hem iets aan wat hem naast toegang tot jouw wifi-netwerk nog een extra waarde oplevert.

Wifi-marketing kan zoveel meer bieden, je kunt bijvoorbeeld een bijzonder aanbod laten zien, een handige app als download aanbieden of hen het menu van de dag laten bekijken. Er zijn zo veel meer manieren om een klant een fan te laten zijn dan een geforceerde like op Facebook. En als je straks via andere kanalen een goede relatie hebt opgebouwd met je klant, kan de Facebook-like niet uitblijven. En je hoeft dan niet bang te zijn dat deze like na een dag weer verdwijnt. Tenzij je echt alleen maar onzin post natuurlijk!

Credits afbeelding: Cisco.com

Oprichter van FriFi Nederland BV

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart van der Kooi

    Rogier Melkman

    Oprichter van FriFi Nederland BV

    FriFi is het goedkope sociale wifi marketing instrument voor ondernemend Nederland! Met de Wifi HotSpot Maker kunt u snel een veilig en gratis wifi netwerk …

    Beetje vorm van zelfpromotie?


    9 januari 2014 at 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief