Het doel van het Google Advertising Professional programma kan het beste verwoord worden door Sukhinder Singh, general manager of Google Local and third party sales: "The key part of the program is empowering the base of folks that have organically grown around AdWords and giving them the tools necessary to showcase themselves to potential advertisers" (bron: Adverto).
Om de erkenning als Google Advertising Professional te verkrijgen dient men te slagen voor het GAP examen, een trainingsprogramma opgezet door Google in samenwerking met Thomson Prometric. Ook moeten zij aan andere vereisten voldoen en hun vaardigheden in de praktijk aantonen. Hiertoe dient men een Adwords account gedurende 90 dagen succesvol te beheren, een bepaald minimum bedrag (minimaal $1000 of een equivalent in de munteenheid van het desbetreffende land) te besteden én het Google examen met succes af te leggen (bron: Adwords Support).
Voor het behalen van de status van Google Advertising Professional ontvangt men van Google extra promotiekredieten, deze kredieten kan men gebruiken voor een nieuw klantaccount (niet ouder dan twee weken) die door de GAP wordt beheerd (bron: Adwords Support):
- Gekwalificeerde Individuen ontvangen pakketten van vijf kredieten ter waarde van USD 100 (of dit bedrag in lokale valuta).
- Niet-Gekwalificeerde Individuen ontvangen pakketten van drie kredieten ter waarde van USD 50 (of dit bedrag in lokale valuta).
Sinds 1 januari 2006 is Google met een nieuw keurmerk in Europa van start gegaan, nl. het third party programma Google Advertising Professional Company, waarmee bedrijven die zich hebben gekwalificeerd het officiële Qualified GAPC logo mogen voeren.
Om voor het GAPC programma in aanmerking te komen dient aan verschillende eisen te worden voldaan. Naast onder andere budgettaire criteria (omzet van € 100.000 per kwartaal), moeten er minstens twee medewerkers van het bureau geslaagd zijn voor het Google Adwords Professional (GAP) examen en een facturerings- en postadres in een staat of territorium van de Verenigde Staten of in Europa, het Midden-Oosten of Afrika (EMEA) (Bron: Adwords Support). Om in aanmerking te komen voor het 'third party program' (korting op de clicks) van Google Adwords is een omzet van minimaal € 250.000 per kwartaal vereist.
In Nederland zijn inmiddels 28 ondernemingen met een vestiging in Nederland die het GAPC certificaat hebben ontvangen. In België is SE-Marketing de eerste die het certificaat Google Advertising Professional Company mocht voeren (Bron: Digimedia).
Voor o.a. eFocus, Onetomarket, Tribal, Traffic4u is de Google GAPC accreditatie een zeer belangrijk kwaliteitscertificaat blijkt uit persberichten van deze bedrijven:
Traffic4u (bron: Persbericht 15 december 2005)
"Traffic4u voldoet ruimschoots aan deze eisen. Zo hebben sinds de lancering van het GAP-programma, eind 2004, al onze Search Advertising specialisten het examen gehaald. Het behalen van dit examen vormt één van onze standaardeisen voor nieuwe Advertising medewerkers in hun proeftijd", aldus Gert-Jan Munneke, directeur van Traffic4u.
Eén van de grootste voordelen voor zowel het bureau als de adverteerder is dat gekwalificeerde bureaus in aanmerking komen voor een financiële incentive gebaseerd op een percentage van het gespendeerde budget. Door deze mogelijkheden kunnen bureaus verder investeren in de kwaliteit van hun dienstverlening. Traffic4u verwacht dan ook dat de Search Advertising afdeling het komend jaar sterk door zal groeien, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Onetomarket (bron: Persbericht 12 januari 2006)
"Bij Onetomarket waren medewerkers al langer individueel gecertificeerd om de kwalitateit naar haar opdrachtgevers te waarborgen. Adverteerders die de professionele diensten van Onetomarket inschakelen kunnen er, mede door onze accreditaties van Google en Overture, verzekerd van zijn dat ze te maken hebben met een bureau waar kwalitatief hoog aangeschreven staat, aldus CEO Jac van Ommen."
Tribal (bron: Persbericht 13 januari 2006)
"De kwalificatie is wederom een stap richting structurering van de branche voor zoekmachine marketing", aldus Jan Beekwilder, directeur van Tribal Internet Marketing BV. "Wij zien deze kwalifica-tie en onze deelname aan het Google Third Party Programme als een erkenning voor de voortgang die we in de afgelopen jaren geboekt hebben als belangrijke speler binnen onze branche."
eFocus (bron: Persbericht 7 april 2006)
Huub van Mierlo - Directeur eFocus: “We zijn bijzonder trots op deze certificering omdat het onze professionele aanpak van Zoekmachine Marketing erkent. Als enige full service internetbureau geeft het ook direct erkenning aan onze visie, namelijk dat zoekmachine marketing een geïntegreerd onderdeel van de realisatie en optimalisatie van websites is. Wij vinden dat het succes van een website ook tot onze verantwoordelijkheid behoort en daarom hechten wij niet alleen veel waarde aan de realisatie van een website, maar ook het in markt zetten of het stimuleren van de verkoop. Niet voor niets dat ons motto is: ‘effectieve online projecten’, een aanpak die ons duidelijk onderscheidt van andere internetbureau’s. Het is ook fantastisch om te zien dat we het enige internetbureau zijn dat zich een stevige positie tussen de gespecialiseerde SEMS (zoekmachine marketing bureau’s) heeft verworven. Het geeft maar eens te meer aan dat onze professionals op hetzelfde niveau opereren. Het is een pluim voor hun inzet en kunde, maar vooral voor hun visie om te willen sturen op uiteindelijk rendement van een campagne”
Google's Voorwaarden
Toch wordt het logo op verschillende sites niet goed geïmplementeerd, zoals aangegeven door Google in hun voorwaarden (bron: Adwords Support):
Het aantal bedrijven die het GAPC certficaat ontvangen hebben, voeren nog niet altijd het GAPC logo. Of SEM bureau's die GAPC logo voeren, blijken na de verifylink nog GAP individual te zijn.
Ook het vermelden van het aantal personen bij GAP individuals op de site wordt bijna nooit toegepast, alleen bij Clearsense is dit overzichtelijk weergegeven. Meestal is de naam van de GAP individual wel aangegeven op de speciale (beveiligde) Google pagina, waarbij de bedrijfsnaam en de ratificatie van Google weergegeven word. HollandPuntCom heeft wel een GAP logo op de site staan, maar geen verify link.
Vragen aan Google (Yan Stuyf Roncal, Bureauverantwoordelijke bij Google Nederland):
Vraag 1: Komen er in de toekomst meer accreditatieprogramma's? Bijv. voor Adsense
Antwoord: Kan ik niet inschatten, dit soort operaties worden op Europees niveau geinitieerd en uitgerold.
Vraag 2: Zijn jullie tevreden met het aantal bedrijven dat zich tot nu toe hebben geaccrediteerd als GAP of GAPC?
Antwoord: Ja, we zijn tevreden met de bedrijven die zich hebben gevoegd en met de vorderingen die we maken.
Vraag 3: Wat is de omzetverhouding van GAPC/GAP in vergelijking met gewone accounthouders in %?
Antwoord: Hier kan ik je geen antwoord op geven, dit is informatie die Google niet verstrekt, helaas kan ik je hier dus niet mee helpen.
Een overzicht van bedrijven in Nederland, die GAP of GAPC gecertificeerd zijn (updated 13 januari 2008):
Zoekmachine Marketing bedrijven
GAPC (met vestiging in Nederland)
- Bloosem Media (www.bloosem.nl) - GAPC
- Checkit (www.checkit.nl) - GAPC
- ClearSense (www.clearsense.nl) - GAPC
- eGate Internet Solutions (www.egate.nl) - GAPC
- Gladior (www.gladior.com) - GAPC
- Hurra (www.hurra.com) - GAPC
- InfoTrade (www.infotrade.nl) - GAPC
- iProspect (www.iprospect.nl) - GAPC
- J8 Zoekmachine Marketing (www.j8seo.nl) - GAPC
- Mark van Werven (www.markvanwerven.nl) - GAPC
- Maxlead (www.maxlead.nl) - GAPC
- Media Solutions (www.mediasolutions.nl) - GAPC
- MeToo Media (www.metoomedia.nl) - GAPC
- Modation (www.modation.nl) - GAPC
- Netsociety (www.netsociety.nl) - GAPC
- Onetomarket (www.onetomarket.nl) - GAPC
- QueroMedia (www.queromedia.nl) - GAPC
- S&D Interactive Media (www.sdim.nl) - GAPC
- SearchFactory (www.searchfactory.nl) - GAPC
- SearchResult (www.searchresult.nl) - GAPC
- The Marketing Shop (www.themarketingshop.nl) - GAPC
- Topclick (www.topclick.nl) - GAPC
- Traffic4u (www.traffic4u.nl) - GAPC
- Traffic-Builders (www.traffic-builders.com) - GAPC
- Tribal Internet Marketing (www.tribal.nl) - GAPC
- Wazooky (www.wazooky.com) - GAPC
- Zeo (www.zeo-zoekmachine-marketing.nl) - GAPC
GAPC (met vestiging in buitenland en richten op NL markt)
- 3Gnet (www.3gnet.de/nl/) - GAPC
- Webcertain (www.webcertain.com) - GAPC
GAP (met vestiging in Nederland)
- A-side media (www.a-side.nl) - GAP individual
- Adwin Online Media (www.adwin.nl) - GAP individual
- Aklik (www.aklik.nl) - GAP individual
- Bratpack (www.bratpack.nl) - GAP individual
- Bruring Media (www.bruring.net) - GAP individual
- Coppervine (www.coppervine.com) - GAP individual
- Daisycon (www.daisycon.com) - GAP individual
- Davici (www.davici.nl) - GAP individual
- Digital Promotion Affiliates (www.digitalpromotion.nl) - GAP individual
- Direct Matters Online Marketing (www.directmatters.nl) - GAP individual
- Dokter Klik (www.dokterklik.nl) - GAP individual
- Easy Internet Marketing (www.e-asy.nl) - GAP individual
- Hayona (www.hayona.nl) - GAP individual
- Ipsis (www.ipsis.nl) - GAP individual
- Ixeyes Interactive Marketing (www.de-adwords-specialist.nl) - GAP individual
- Keyon BV (www.keyon.nl) - GAP individual
- Kooman (www.kooman.nl) - GAP individual
- Leads2business (www.leads2business.nl) - GAP individual
- Long Tails (www.longtails.nl) - GAP Individual
- MarketShare (www.marketshare.nl) - GAP Individual
- Moniforce (www.moniforce.nl) - GAP individual
- NR6 (www.nr6.nl) - GAP individual
- N-Media (www.n-media.nl) - GAP individual
- Netprofiler (www.netprofiler.nl) - GAP Individual
- Pauwr (www.pauwr.nl) - GAP Individual
- Peter van der Graaf (www.vdgraaf.info) - GAP Individual
- Pro-Partners (www.pro-partners.nl) - GAP individual
- PROSEO (www.proseo.nl) - GAP individual
- Ten Kate Internetmarketing (www.tenkate-internetmarketing.nl) - GAP individual
- The Metatags Company (www.themetatagscompany.eu) - GAP individual
- Toading (www.toading.com) - GAP individual
- Universal XS (www.universalxs.nl) - GAP individual
- Van Tuinen ICT (www.vantuinen-ict.nl) - GAP individual
- Vinden.net (www.vinden.net) - GAP individual
- Webfinder (www.webfinder.nl) - GAP individual
- Word of Mouth (www.word-of-mouth.nl) - GAP individual
- Yellow Online (www.yellow-online.nl) - GAP individual
- Zeo Zoekmachine Marketing (www.zeo.nl) - GAP Individual
Internet Bureau's
- eFocus (www.e-focus.nl) - GAPC
- De Heus (www.deheus.nl) - GAP individual
- En Ville (www.enville.nl) - GAP individual
- Infinit webdesign (www.infinit.nl) - GAP individual
- Kicker-ID (www.kicker-id.com) - GAP individual
- Mangrove thinks ahead (www.mangrove.nl) - GAP individual
- Mirabeau (www.mirabeau.nl) - GAP individual
- MASC Software (www.masc.nl) - GAP individual
- Nedfinity (www.nedfinity.com) - GAP individual
- PrimoVista (www.primovista.nl) - GAP individual
- Sigma Solutions (www.sigmasolutions.nl) - GAP individual
- Webdesign.nl (www.webdesign.nl) - GAP individual
- X-Com ICT Solutions (www.x-com.nl) - GAP individual
- Yes2web (www.yes2web.nl) - GAP individual
Media Bureau's
- Kobalt (GAPC) [bevestigd door Menno Jansen]
- Digital Media & Z.O. (www.dmenzo.nl) - GAP individual
GAP & GAPC in België
- bSeen.be (www.bseen.be) - GAPC
- Extenseo (www.extenseo.com) - GAPC
- FastBridge (www.fastbridge.be) - GAPC
- OptiSeo (www.optiseo.be) - GAPC
- Publicityweb (www.publicityweb.com) - GAPC
- QueroMedia (www.queromedia.be) - GAPC
- Clickwise (www.clickwise.be) - GAP individual
- LetzGo (www.letzgo.be) - GAP individual
- Pôle position Web (www.pole-position-web.be) - GAP individual
- Vizibel (www.vizibel.com) - GAP individual
Bedrijven zonder (werkende) Google verificatielink
- 4 Sight (www.4sight.be) - (url error)
- Ace Group bv (www.acegroup.nl) - (url error)
- Bureau van der Heijden (www.bvdh.org) (url error)
- Brainjockey (www.brainjockey.com) - (url error)
- Conba BE (www.conba.be) - (geen link aanwezig)
- Eurolutions (www.eurolutions.nl) - (url error)
- Grand-Q (www.grand-q.com) - (url error)
- HitProfs (www.hitprofs.com) - (url error)
- HollandPuntCom (www.hollandpuntcom.com) - (url error)
- iMetrix (www.imetrix.nl) - (url error)
- MaxServ (www.maxserv.nl) - (geen link aanwezig)
- Multimedia Professionals (http://www.multimedia-professionals.nl) - (geen link aanwezig)
- n-Media (http://www.n-media.nl) - (geen link aanwezig)
- Netresult (www.netresult.be) - url error
- Schutte Systems B.V.(www.zoekmachineoptimalisatie.nu) - (url error)
- These Days (www.thesedays.com) - (url error)
- Webnoise (www.webnoise.nl) - (geen link aanwezig)
Alle GAP's en GAPC's wereldwijd kunnen gevonden worden op de onofficiële site www.whoisagap.com.
Update
Na input van Google een paar kleine correcties doorgevoerd in bovenstaand artikel:
- Om voor het incentive in aanmerking te komen dient men € 250.000 per kwartaal te investeren en geen € 80.000,- zoals in het artikel staat
- Kobalt is geen SEM, maar staat er niet bij. Er zijn dus ook traditionele bureaus die in het 3P Programme participeren of de intentie hebben uitgesproken om dit te willen gaan doen.
- Daarnaast had er moeten staan dat het bureau dat factureert ook de campagnes actief dient te managen.
Rectificatie:
In het artikel stond de volgende passage "Universal XS gebruikt het GAP logo in hun ontwerp, wat niet toegestaan is." Na contact met Google door Universal XS is het gebruik van het logo goed bevonden.
Lees ook andere artikelen van deze auteur:
- 57% van de Adwords campagnes heeft géén landingspagina!
- Google 1 April grappen
- Hoe zit het met de online marketingstrategie van politieke partijen?