Hoe zit het met de online marketingstrategie van politieke partijen?

6 maart 2006, 10:57

De PR machine van de politieke partijen draait op volle toeren in de aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart 2006. Iedere marketeer heeft ongetwijfeld de radiocommercial gehoord of het landelijke TV spotje gezien met scenes uit populaire programma’s zoals Idols, Dancing with the Stars, Gouden Loeki etc, waarin presentatoren laten weten dat u massaal gestemd heeft. De payoff “U stemt graag? Stem dan ook op 7 maart” suggereert dat u dit ook bij de verkiezingen gaat doen. Mocht je de datum vergeten zijn, dan kan je op de officiële campagne site een reminder SMS ontvangen.

Voor de verkiezingen worden dus verschillende online/offline kanalen ingezet om de kiezer te bereiken. Maar welke media gebruiken de (bekende) politieke partijen om hun media aandacht te vergroten en jongeren en ouderen te bereiken? Paul van Veenendaal maakte voor Marketingfacts een overzicht.

PvdA

Wouter Bos (PvdA) is met de Gemeenteraadsverkiezingen in aantocht niet van de TV weg te slaan met o.a. de spotjes van Eddy Terstall, optredens in Business Class, NOVA, 2Vandaag debat etc. Als eerste is hij gaan hyven (inmiddels 4000 vrienden) en heeft hiermee veel free publicity weten te creëren. Via de Podcast, genaamd BosCastFM houdt Wouter je op de hoogte van de campagne activiteiten, ook kun je via SMS, RSS en de Wouter Bos Weblog up-to-date blijven. Ook Ahmed Aboutaleb (PvdA/Amsterdam) is in verschillende TV programma’s vaak te gast.

CDA

Het CDA is voornamelijk op TV met Maxime Verhagen (weblog) en Premier Jan Peter Balkenende (onlangs gestopt met de JP Volkskrant Blog). Door persiflages in o.a. “Café de Wereld”, Kopspijkers en de Google Bom en gelijkenis met Harry Potter is de media aandacht voor Balkenende snel gestegen. Balkenende was recent in het NOS Journaal te zien op zijn flyer tour door Almere (streetmarketing). Naast JP is Minister Piet Hein Donner van Justitie (aka De Don) ook steeds bekender aan het worden mede door zijn hit op internet, de anti-wiet rap (inmiddels 50.000 downloads) in reactie op de rap van Gert Leers (wmv). Donner heeft op zijn eigen website een podcast staan. Voor de Gemeenteraadsverkiezingen heeft het CDA een speciale actiesite gelanceerd, waar je het CDA spel kan spelen (kans op een iPod Nano), E-cards kan sturen en verschillende CDA artikelen, zoals CDA sjaals, affiches, vlaggen kan bestellen.

VVD

Ook de VVD is vaak ruim in de spotlights met IJzeren Rita, Jozias van Aartsen (2Vandaag debat, eigen website, flyer campagne op leeg plein), Gerrit Zalm (OZB blunder), Ayaan Hirsi Ali (Submission), Johan Remkes en good old Wiegel. De beslissing inzake Kalou en Taida en Iraanse homo’s (na bezoek A’dams homo café) lijkt een zorgvuldig getimed moment van Verdonk voor media aandacht. Opvallend ook de Google bom ‘vreemdelingenhaat’, die leidt naar de website van Verdonk. En niet te vergeten het virale spotje van de VVD, waarmee men de PvdA op de hak wil nemen krijgt ruime media aandacht. Tenslotte worden Laetitia Griffith en Frank de Grave ingezet in de hyves jongeren strijd. Op de VVD site kan men middels RSS op de hoogte blijven van al het nieuws.

Overige Partijen

Jan Marijnissen van de SP heeft een eigen weblog, virale campagne, RSS feed en won het TV debat op Nederland 2. Femke Halsema nam o.a. deel aan het verkiezingsdebat van 2Vandaag en was te zien bij Barend & van Dorp op Talpa. D66 is ook met de hele 2e kamerfractie, in navolging van Wouter Bos, op Hyves te vinden (Lousewies van der laan en Boris van der Ham). Op de D66 website is D66TV en een webshop te vinden. Op het NOS Journaal was te zien dat de SGP manderijnen uitdeelt aan voorbijrijdende automobilsten in de zogenaamde ‘bible belt’. Marco Pastors (Leefbaar R’dam) krijg ik al zappend niet van mijn TV scherm af.

Google Adwords

Hoewel veel Politieke Partijen gebruik maken van online marketing is het echter bedroevend gesteld met de inzet van Google Adwords.

Uit de verkeersschatter (schatting) van Google blijkt dat het zoekwoord SP de meeste kliks kan verwachten namelijk 22 klikken/dag. Het minst populair is de LPF met slechts 2,2 kliks/dag. Uit een steekproef blijkt dat alleen de PvdA op veel termen adverteerd.

Politieke partijen en Google Adwords

De berekening is gebaseerd op de klikfrequentie van huidige adverteerders die deze zoekwoorden gebruiken

Wanneer verschillende zoekwoorden getest worden in Google, worden de volgende Adwords getoond (zondag 5 maart):

Algemene termen:

  • “Gemeenteraadsverkiezingen” (3 resultaten): www.uheefthetvoorhetzeggen.nl, www.pvda.nl en www.groenlinksenschede.nl
  • “Stemwijzer” (3 resultaten): www.pvda.nl, www.groenlinksenschede.nl en www.stijnvanbrugen.nl (nr 9, Nijmegen PvdA)
  • “Stemmen” (8 resultaten), waaronder: www.pvda.nl, www.cdabunschoten.nl, www.groenlinksenschede.nl en www.stemDrogevoeten.nl
  • “Verkiezingen” (5 resultaten): www.pvda.nl, www.groenlinksenschede.nl, www.stemDrogevoeten.nl, www.beeldengeluid.nl en www.newvote.nl
  • “Politiek” (3 resultaten): www.pvda.nl, www.parlement.com en www.2ehands.nl
  • “Politieke partijen” (4 resultaten): www.uheefthetvoorhetzeggen.nl, www.pvda.nl, www.parlement.com en www.geld-info.nl

Partijnaam termen:

  • “SP” (geen resultaten)
  • “CDA” (3 resultaten): www.leefbaaralmere.nl, www.groenlinksenschede.nl en www.actueleonderwerpen.nl
  • “PVDA” (5 resultaten): www.pvda.nl, www.leefbaaralmere.nl, www.groenlinksenschede.nl, news.google.nl en www.beeldengeluid.nl
  • “VVD” (2 resultaten): www.leefbaaralmere.nl, www.groenlinksenschede.nl
  • “D66” (3 resultaten): www.leefbaaralmere.nl, www.groenlinksenschede.nl en www.ecodirect.nl
  • “GroenLinks” (2 resultaten): www.groenlinksenschede.nl en www.ecodirect.nl
  • “SGP” (geen resultaten)
  • “Christenunie” (1 resultaat): www.cdabunschoten.nl
  • “LPF” (geen resultaten)

Politieke Personen:

  • “Wouter Bos” (2 resultaten): www.parlement.com/bos (Parlementair Documentatie Centrum) en www.pvda.nl
  • “Jan Peter Balkenende” (2 resultaten): www.parlement.com/balk en www.pvda.nl (!!!)
  • “Rita Verdonk” (1 resulaat): www.parlement.com/verdonk
  • “Jan Marijnissen” (1 resulaat): www.parlement.com/marijnissen
  • “Minister Donner” (1 resulaat): www.parlement.com/donner
  • “Jozias van Aartsen” (1 resulaat): www.parlement.com/aartsen
  • “Ayaan Hirsi Ali” (1 resulaat): www.parlement.com/hirsi
  • “Lousewies van der laan” (geen resultaten)
  • “Marco Pastors” (1 resulaat): www.stembas.nl (VVD, R’dam)

Ilse

In Ilse wordt op partijnamen en algemene termen alleen geadverteerd door de officiële campagne site (www.uheefthetvoorhetzeggen.nl).

Populaire termen volgens ilse.nl zijn o.a. politieke partijen, cda, vvd fractie, vvd.nl, verkiezingen vvd, politiek, politiek nederland, politiek weblog, cda westvoorne, sp, groen links, pvda etc.

Conclusie

Naast de gebruikelijke campagnestrategie waarbij flyers, campagneboekjes, TV optredens, NOS Journaal/RTL Nieuws, actiesites, opmerkelijke uitspraken, mensen op straat aanspreken etc worden ingezet, blijkt cross media zoals SMS, RSS, podcasts, virale spotjes, Google ads, weblogs, web TV etc. aan populairiteit te winnen bij Politieke partijen.

Persiflages op ministers en de premier op websites en TV, in bijv. “Café de Wereld” en “Kopspijkers/Koppensnellers” helpen ook om extra media aandacht en bekendheid te vergaren, echter hebben politieke partijen hier geen invloed op. Tevens worden politici steeds vaker het doelwit van Google bommen als protest tegen hun beleid (voorbeelden Bush, Blair, Verdonk).


Lees ook andere artikelen van deze auteur:

Interview Marissa Mayer: ‘In de toekomst zal Google nog meer over je weten’

57% van de Adwords campagnes heeft géén landingspagina!

Google 1 April grappen

GAP & GAPC, wat is het en wie zijn het in Nederland?

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

9 Reacties

    Elise

    Ah, sorry. niet goed opgelet;-)


    6 maart 2006 om 13:32
    yizmo

    Aan het overzicht kunnen nog een aantal communicatie kanalen toegevoegd worden, zoals tijdschriften/kranten, buitenreclame (verkiezingsposters, abri’s, truckvertising, billboards), affiliate marketing, Imode, Vodafone Live, narrowcasting, chatten, MSN messenger tab, Vodcasting, zoekmachine optimalisatie, teletekst, tv krant, event marketing (PVDA festival?), sponsoring en overig (toiletreclame, bioscoop). Iemand nog meer suggesties?

    Echter veel van de innovatieve kanalen zijn nog een braakliggend terrein.


    6 maart 2006 om 13:45
    yizmo

    Met de PageRank van de sites van de Politieke Partijen zit het goed:

    CDA, D66, GL, PvdA, SP & VVD: PageRank 6

    ChristenUnie, LPF & SGP: PageRank 5


    6 maart 2006 om 14:30
    evroekel

    Inderdaad mooi overzicht zo vlak voor de verkiezingsdag… en voor herhaling vatbaar volgend jaar! Ik ben benieuwd welke wijzigingen we dan in de strategie zien.


    6 maart 2006 om 17:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!