Free a Girl: non-profit, maar ook gewoon commercieel

19 februari 2019, 14:00

Evelien Hölsken over NGO-marketing

Het is Free a Girl de afgelopen tien jaar gelukt om meer dan 4.500 jonge meisjes te bevrijden die gedwongen worden tot prostitutie. Hoe runt Evelien Hölsken deze non-profit organisatie? “We zijn gewoon een bedrijf en we weten echt wel waar we mee bezig zijn.”

Evelien Hölsken is oprichter en CEO van Free a Girl. Ze heeft meer dan twintig jaar ervaring binnen het bedrijfsleven en ontwikkelingsorganisaties, onder meer bij Plan Nederland als fondsenwerver en projectcoördinator Azië. Ze heeft een heldere visie, maar is ook vooral een doener. Hölsken ziet overal kansen om te groeien en is vastbesloten om Free a Girl ook internationaal de komende jaren op de kaart te zetten. Haar specialisaties: new business, fondsenwerving, projectbeheer en netwerken.

Voor de Lock Me Up-actie worden mensen symbolisch opgesloten in een hokje van twee vierkante meter, gedurende twaalf uur op een locatie in het land. Het doel is om 1 miljoen op te halen in de actieweek.

“We zijn hardcore ondernemers”

“Mensen denken dat we maar wat doen”, zegt Hölsken. “In het verleden hebben allerlei mensen ons goedbedoelde adviezen willen geven. Maar we zijn gewoon een bedrijf en weten echt wel waar we mee bezig zijn. Alleen de winst die wij maken gaat naar projectpartners, maar verder ben je heel erg commercieel bezig. Het is best wel ingewikkeld, want je kunt heel weinig concreet teruggeven. Dat is voor ons een uitdaging.”

Lock Me Up-actie

Een beleidsplan, een orgaan dat toezicht houdt op de stichting en een transparante boekhouding: er zijn veel eisen om het ANBI-keurmerk te mogen uitdragen. De verhouding tussen kosten en opbrengst moet in verhouding zijn. “Daarnaast moet je donateurs en sponsoren tevreden houden, zodat je ze volgend jaar ook aan boord hebt. Dat is echt een challenge. (…) Wij spreken in de sector van collega’s als het andere non-profit organisaties betreft, maar in praktijk zijn het natuurlijk gewoon concurrenten.”

Naast die duizenden bevrijdingen wordt er keihard gewerkt aan preventie, het aanpakken van straffeloosheid, lobby en advocacy, rehabilitatie en de re-integratie van deze meisjes. Ieder jaar organiseert Free a Girl de landelijke Lock Me Up-actieweek (van 13 tot 19 mei) waar talloze BN’ers hun steentje aan bijdragen. Free a Girl is in Nederland vooral bekend geworden door de actie. “Die actie is dit jaar uitgegroeid tot veertig locaties, waar vierhonderd mensen aan meedoen. Het streven is om een miljoen euro op te halen. Dit is voor ons de grootste actie waar we de meeste tijd in investeren”, aldus Hölsken.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief