Food ook op internet booming?

5 november 2006, 06:26

Food ook op internet booming?Met belangstelling volg ik het laatste jaar de online ontwikkelingen op het gebied van food. Na eerdere successen als Smulweb (online community voor uitwisseling recepten) en Iens (restaurantgids), lijken nu ook de foodblogs definitief door te breken. Zo melde Aldo Wink eind vorige maand dat de lijst van 100 foodbloggers bijna compleet is (wordt dat nog gevierd?) en maakten we afgelopen week op Foodlog nog melding van Yahoo! Food. Yahoo! Food is een nieuwe verticale zoekmachine voor recepten (in samenwerking met allrecipes.com). Het is echter meer dan alleen een zoekmachine, het biedt o.a. ook weblogs en kookvideo’s van bekende (Amerikaanse) sterrenkoks zoals Rachael Ray, Wolfgang Pucken en de onvermijdelijke Martha Stewart.

En als we ons realiseren dat food de allergrootste markt is (groter dan bijvoorbeeld automotive of chemie), dan is het natuurlijk interessant om eens te kijken wat er in Nederland op dit vlak gebeurt. Wat doen bijvoorbeeld Unilever, Albert Heijn of Sanoma? Vrijdag werd in ik ieder geval positief verrast door een email van Vincent Luyendijk waarin hij trots melding maakte van de nieuwe website voor Grand’Italia. Het sluit niet helemaal aan bij de hierboven beschreven trend van communities en user generated content (misschien nog een idee voor uitbreiding?), maar het is een site die meer dan de moeite waard is om eens te bekijken. Laat je door Nadia rondleiden in een Italiaanse Bottega en ervaar eens hoe je ook op een andere manier door een site kunt worden geleid.

Iemand nog meer leuke of interessante Nederlandse online initiatieven gezien op het gebied van food?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    venturo

    Ook goede morgen! Van Albert Heijn weet ik dat ze de mogelijkheden van van web/iptv bekijken, Sanoma heeft iets dergelijks doorgeschoven naar 2007.


    5 november 2006 om 07:15
    media

    Wanneer en waar is het feestje Aldo?


    5 november 2006 om 18:58
    Aldo

    Het programma ligt eigenlijk al klaar. Met Dick ben ik er mee bezig, enige uitdaging is nog een(culinaire) locatie welke voor iedereen goed bereikbaar is. Vanzelfsprekend gaan we voor veel publiciteit zorgen, veel artikelen binnen de community, de pers en zoals het tegenwoordig hoort ook een videoverslag. iemand tips, een suggestie?


    5 november 2006 om 19:05
    gewoonbob

    ik werd de 100ste foodlogger! en wel dankzij het lezen van dit artikel! jaja… ik vind me dr wat van 😉


    5 november 2006 om 20:25
    Petra de Boevere

    Bingo!! gewoonbob, welkom bij de club!


    5 november 2006 om 20:39
    ewout@onedaycompany.nl

    Voorspelling : Het ultieme Foodblog zal niet een marketing foodblog blijken.


    15 november 2006 om 21:05
    media

    Je bent wel erg kryptisch Ewout; wat bedoel je daarmee? Dat er geen commerciele partij achter zit of dat het niet over de marketing van food gaat? In beide gevallen geef ik je gelijk. De massa zal nog steeds op zoek gaan naar handige tips, recepten, etc. Maar de groep die wil weten wat ze eten en daar ook een mening over heeft, zal ook steeds groter worden.


    15 november 2006 om 21:15
    Peter van Schaik

    Op z.nu.nl staat een serie bedrijfsreportages “bedrijven van nu”. Daar is Ien(s) eerder aan het woord geweest en in dat interview sprak ze over veel van de plannen die je nu noemt Marco. Wellicht interessant. Op een of andere gekke manier is er geen archief van die bedrijfsreportages. Heb Nu.nl daarover gemaild maar geen antwoord mogen ontvangen. Ik weet dus niet of je het nog kan vinden


    28 oktober 2007 om 17:35
    Aldo

    Binnenkort uiteindelijk dan toch een feestje voor de Foodies onder ons -:) Lancering eind november http://www.vinoo.nl (wijn 2.0) en natuurlijk zijn alle food en wijnbloggers van harte welkom!


    30 oktober 2007 om 12:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!