Femke Hogema (Healthy Finance): “Ik wil zzp’ers financieel bewust laten ondernemen”

14 maart 2017, 14:00

Femke Hogema gelooft ten diepste dat je alleen dán een succesvol bedrijf kunt hebben wanneer je zelf grip op cijfers hebt. In 2007 heeft ze Healthy Finance opgericht. Sindsdien is ze werkzaam als trainer, auteur en spreker. Ze heeft de afgelopen jaren honderden zzp’ers en mkb’ers getraind in financieel bewust ondernemerschap. Ze wil zzp’ers financieel bewust laten ondernemen.

Haar boek verkocht al tienduizend exemplaren en daarnaast blogt ze, vlogt ze en geeft ze trainingen. Femke: “Het belangrijkste wat ik merk, en dat snap ik dan ook wel weer, is dat ondernemers het echt niet leuk vinden, er soms een beetje angstig voor zijn, het vaak ook echt niet snappen, maar ook zoiets hebben van: ik wil ondernemen, ik wil die financiën niet.”

Femke snapt dat veel zzp’ers worstelen met financiën, maar ze ontkomen er niet aan. Bonnetjes in een schoenendoos verzamelen en aan je accountant geven is niet meer van deze tijd. De allereerste tip die ze geeft is online boekhouden: “Alle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat je echt veel tijd, en dus geld, kunt besparen.” De tweede tip is om een stappenplan te maken: “Het doel is dat je je aandacht richt, en het doel is dat je er van tevoren over nadenkt of je plannen überhaupt winstgevend zijn.”

Profit first

Een controversiële methode waar Hogema erg enthousiast over is, is profit first: “Het idee is dat winst niet een restje is wat aan het einde van het jaar, als je geluk hebt overblijft, maar dat je echt plant dat iedere rekening die je verstuurt, iedere keer dat een klant jou betaalt, dat je winst maakt.”

Volgens de methode rekent de ondernemer met vooraf gestelde percentages uit hoeveel procent van elke verdiende euro in welk ‘potje’ terecht komt: winst, eigen salaris, belasting en bedrijfskosten. Er zit een psychologisch concept onder, namelijk het idee dat mensen de beschikbare ruimte benutten. Men wordt creatiever met uitgeven zodra de vastgestelde potjes iets minder vol zitten.

Hogema merkt op dat niet alle boekhouders er heil in zien, beoordeeld vanuit de financiële theorie, maar dat ze wel begrijpen dat het voor zzp’ers werkt: “Dit is de oplossing eigenlijk, voor de financiële vraagstukken waar ondernemers al jaren tegenaan lopen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief