“Feiten en inzichten zijn de basis van onze communicatie”

14 januari 2022, 07:00

Gezond werken in de zorgsector stimuleren: zo doen ze dat bij IZZ

Hoe vertalen organisaties hun maatschappelijke missie naar aansprekende content? Daarover gaat de serie ‘Betekenisvolle Business’. In deze aflevering: Cynthia van Wachem en Marieke Harmsen van Stichting IZZ, die gezond werken in de zorgsector stimuleert. “De balans tussen onze missie uitdragen en een commerciële boodschap overbrengen, is soms best ingewikkeld.”

Eén miljoen zorgmedewerkers in Nederland zetten zich iedere dag met hart en ziel voor onze samenleving in. “Maar zichzelf vergeten ze nog weleens”, vertelt communicatieadviseur Van Wachem. Daarom richtten werknemers en werkgeversorganisaties IZZ bijna vijftig jaar geleden op. “Wij helpen zorgmedewerkers én zorgorganisaties bij gezond leven en werken.”

Producten en kennis delen

Een belangrijke missie, zeker in tijden waarin de druk op de sector enorm is. Maar hoe bereik je de twee verschillende doelgroepen? En hoe zet je ook nog eens aan tot gedragsverandering?

“Voor zorgmedewerkers bieden we de IZZ Zorgverzekering aan”, begint Van Wachem. “Dat is de enige verzekering in Nederland speciaal voor deze doelgroep.” In het pakket zitten bijvoorbeeld extra vergoedingen voor fysiotherapie of psychische hulp. Ook wordt het eigenrisico van verzekerden gecompenseerd wanneer zij zorgkosten vanwege corona maken.

“Medewerkers willen praktische hulpmiddelen, organisaties willen weten hóe ze die gezonde werkomgeving creëren.”

“Daarnaast delen we het hele jaar door onze kennis over gezond werken”, vult Harmsen aan. “Die vertalen we naar praktische hulpmiddelen. Daarmee geven we medewerkers praktische handvatten om beter voor zichzelf zorgen. Van slaaptips tot webinars over de balans tussen werk en privé.”

Factbased communicatie

Naast de medewerkers zijn Nederlandse zorgorganisaties een belangrijke doelgroep. “Besturen, directies, leidinggevenden en HR-afdelingen kunnen invloed uitoefenen op een gezonde werkomgeving”, verklaart Cynthia. “Om hen te bereiken, zetten we kennis en tools in. Maar dan afgestemd op organisatieniveau.”

Denk daarbij aan trainingen om gesprekken in teams op gang te helpen. Of aan feiten en cijfers, om organisaties inzicht te geven in thema’s rondom gezond werken. “Alle communicatie is factbased”, vat van Wachem samen.

See-Think-Do

Hoe die feiten boven tafel komen? “We doen zelf en samen met universiteiten wetenschappelijk onderzoek onder zorgmedewerkers”, vertelt Cynthia. “We hebben 410.000 leden en werken samen met vakbonden, brancheorganisaties, verzekeraars en pensioenfondsen. Samen beschikken we dus over veel anonieme data.”

Op basis van die data zetten de adviseurs het See-Think-Do model in. Een voorbeeld: uit onderzoek blijkt dat 25% van de zorgmedewerkers slecht slaapt (See). Harmsen: “Zo’n inzicht gebruiken we eerst om bewustwording te creëren. Bijvoorbeeld door een nieuwsbericht, factsheet of whitepaper met cijfers te delen.”

Na deze fase (Think) volgt de vertaling naar praktische tools (Do). “Daarvoor werken we veel samen met experts”, vertelt Harmsen. “Zo hebben we met een van onze partners een slaapscan op maat gemaakt voor zorgmedewerkers. Daarmee kunnen ze hun eigen slaappatroon checken. Maar we bieden ook e-books, masterclasses en online zelfhulpmodules aan. En ledenvoordelen, zoals korting op een speciale lichtbril voor nachtdiensten.”

Bij de organisaties ligt de focus net even anders. “Organisaties willen vooral weten hóe ze die gezonde werkomgeving creëren”, licht van Wachem toe. Daarom is de Do-fase voor deze doelgroep gericht op het voeren van teamgesprekken. “Ervaren de medewerkers in je team ook slaapproblemen? En zo ja, wat kun je daar samen dan aan doen? “Onze programma’s helpen daarbij.”

Bovenop de actualiteit

Tot slot wil IZZ het hele jaar door haar meerwaarde laten zien. “Daarvoor sluiten we telkens aan bij wat er in de sector gebeurt”, zegt Harmsen. “Toen corona net uitbrak, hadden veel medewerkers stress door de oplopende besmettingen en werkdruk. Samen met een van onze partners hebben we toen vrij snel het platform Stress de baas in het leven geroepen.”

Later werd ook de podcastserie Zorg voor mensen in de zorg gelanceerd. Van Wachem: “Dat was in de periode toen mensen massaal ommetjes maakten. Zo gaven we hen tijdens het wandelen extra zelfzorgtips en stimuleerden we organisaties werk te maken van een gezonde werkomgeving.”

Kanalen afstemmen op doelgroepen

De verschillende behoeften van de doelgroepen vragen ook om de inzet van verschillende kanalen. Zo is er op de website een speciale omgeving voor zorgmedewerkers en eentje voor zorgorganisaties.

Verder bestaan er van de meeste communicatiemiddelen twee soorten, zoals twee versies van de online nieuwsbrief. En zelfs de communicatieadviseurs zijn er in twee smaken. Van Wachem neemt de communicatie naar organisaties voor haar rekening; Harmsen die voor de medewerkers.

Een magazine is bij de ene doelgroep een groot succes, terwijl bij de andere een nieuwsbrief veel beter werkt”

Het succes van de middeleninzet verschilt ook. Zo is het printmagazine De Zorg onder de medewerkers populair, weet Harmsen. “Medewerkers ontvangen het blad thuis. Voor hen is het een rustmoment om de verhalen van andere medewerkers of experts te lezen. Of om op de hoogte te blijven van leuke voordeelacties of nieuwtjes over onze verzekering.”

Voor zorgorganisaties ligt dat anders. Van Wachem: “Tijdens de coronacrisis kwamen we erachter dat veel HR-medewerkers en managementleden vooral thuiswerkten. En dat ze minder tijd hadden om ons magazine Inzicht te lezen. Ze werden liever geïnspireerd met praktijkcases, inzichten en korte, actuele informatie.”

Daarom verschijnt voor deze doelgroep nu tien keer per jaar een digitale nieuwsbrief. “Daarin staan onderzoeksresultaten, tips over gezond werken en nieuwe congressen en workshops. Dat past veel beter bij de behoeften van deze doelgroep.”

Maatschappij versus commercie

Ondertussen staat IZZ voor uitdagingen. Een daarvan is een goede balans vinden tussen het uitdragen van de missie en het overbrengen van een commerciële boodschap.

Harmsen: “Dat is soms best ingewikkeld. Onze missie is vooral om de zorgsector gezonder te maken. Maar dat kunnen we alleen bereiken als voldoende mensen zich aansluiten bij ons collectief. En als meer zorgmedewerkers kiezen voor onze verzekering. Zo kunnen we ons bereik en onze impact steeds verder vergroten.”

Die balans komt onder andere terug in de keuzes voor de eindejaarscommercial van 2021. “We willen dan goed zichtbaar zijn, omdat veel mensen aan het einde van het jaar hun nieuwe zorgverzekering kiezen”, verklaart van Wachem. Maar in de video draait het niet om de commerciële boodschap: juist het gevoel en de emoties staan centraal.

Harmsen: “De video gaat over familieleden en vrienden van zorgverleners, die zich zorgen over hen maken. Zo willen we laten zien wat er speelt onder zorgmedewerkers en hun naasten. We benadrukken dat ze ook aan zichzelf moeten denken. En dat wij ze daarbij kunnen helpen.”

Het hele jaar relevant

Verder denken veel mensen dat IZZ een zorgverzekeraar is. “Dat klopt niet”, zegt van Wachem. “Námens onze leden zorgen we voor een goede zorgverzekering bij verzekeraars VGZ en CZ. En dankzij onze omvang en inzichten kunnen we de verzekering goed afstemmen op de behoeften van de medewerkers. Maar we moeten ook laten zien dat we het héle jaar door relevant zijn.”

Daarom zal de komende jaren het onderwerp ‘preventie’ hoog op de agenda staan. “De zorg staat onder grote druk en de personeelstekorten lopen op. Wij willen onze bijdrage leveren aan het behoud van de huidige zorgverleners”, aldus van Wachem.

Volgens de adviseurs blijft het de kunst daarbij de juiste balans te vinden tussen zo’n groot, serieus thema en leuke, praktische tools voor medewerkers. Van Wachem: “Werkdruk verander je niet in één dag. Maar je kunt als individu of als organisatie wél vandaag de eerste stap zetten. Sta stil bij hoe het met je gaat. En vraag als organisatie goed door hoe het nu écht met je medewerkers gaat. Dat maakt al een groot verschil. En daar zetten wij op in.”

Als redacteur bij Beklijf contentbureau maak ik redactionele content voor klanten als Nationale-Nederlanden, de Nationale Ombudsman, TNO en TalentCare. In de jaren ervoor werkte ik onder andere op de marketing & communicatieafdelingen van dierenpark Apenheul en Gelre ziekenhuizen. Hierdoor heb ik veel ervaring opgedaan met de verschillende aspecten van het content- en communicatievak. Daarnaast heb ik een bachelordiploma Journalistiek en een masterdiploma Communicatiewetenschappen op zak.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!