Facebook Messenger Kids: geniaal of gestoord?

Facebook Messenger Kids: geniaal of gestoord?
, SOCIAL.INC

Hoe jong is te jong? En dan heb ik het niet over de eerste keer alleen naar school fietsen of het eerste mobieltje, maar over het gebruiken van social media. Vorige week introduceerde Facebook de app Messenger Kids (vooralsnog alleen in de VS beschikbaar). Een messengerapp speciaal voor kinderen. Hiermee zet Facebook de eerste stap in het bereiken van haar mogelijke toekomstige gebruikers. Is dat wel gepast? Reden genoeg voor mij om eens goed in dit onderwerp te duiken!

Facebook Messenger Kids

Tieners weten al massaal hun weg te vinden naar platformen zoals YouTube, Instagram en Snapchat. De leeftijdsgrens voor het gebruik van deze platformen ligt op 13 jaar. Facebook Messenger Kids is dan wel voor kinderen jonger dan 13 jaar, een eigen account aanmaken kan nog steeds niet. De kinderen liften als het ware mee op het account van de ouders. Binnen het account van de ouders wordt er een profiel aangemaakt voor het kind, vervolgens kunnen vrienden en familie toegevoegd worden als ‘vriend’. Alle verdere vriendschapsverzoeken moeten goedgekeurd worden door de ouders. Kinderen kunnen dan vervolgens berichtjes sturen naar hun vriendjes en foto’s bewerken met filters en tekeningen.

Met het introduceren van Messenger Kids zorgde Facebook voor heel wat ophef. Een Australische opvoedingsdeskundige ziet enkel onheil in de nieuwe app. Zij stelt dat kinderen op deze wijze gestimuleerd worden om hun contacten online op te bouwen waardoor ze in het echte leven schuw kunnen worden of zelfs een angst voor sociaal contact kunnen ontwikkelen. Ook vreest ze dat kinderen veel meer blootgesteld worden aan cyberpesten. Daarnaast is privacy van het kind ook een issue waar veel ouders zich zorgen om maken. Welke data gaat Facebook nou precies verzamelen? Kinderen krijgen weliswaar geen advertenties te zien, maar wordt de data uit hun gesprekken wellicht wel gebruikt voor advertenties naar de ouders? Dit zijn vragen waar Facebook (nog) geen duidelijk antwoord op geeft.

Dan is er nog de vraag of kinderen niet al genoeg met hun gezichtjes tegen de beeldschermen geplakt zitten. Uiteindelijk bepalen ouders hoeveel screen time hun kinderen krijgen, maar de komst van zo’n aantrekkelijke app maakt het opvoeden weer een stukje lastiger voor de opvoeders. Dat worden veel ‘time-outs’ in de naughty corner, voorspel ik je.

Facebook Messenger Kids is dan misschien wel de meest spraakmakende app van het moment, maar het is niet de eerste app die zich richt op kinderen. Kudos, een foto-app, bestaat al een tijdje en is ook speciaal voor kinderen gemaakt. Met toestemming van hun ouders mogen zij met de app ‘spelen’. Toestemming is nodig vanwege de strenge regelgeving omtrent het verzamelen van gegevens van kinderen jonger dan 13 jaar.

YouTube Kids gaat de mist in.

Dat het moeilijk is een 100 procent kindvriendelijke omgeving te garanderen op het internet, weliswaar binnen een platform, bewijst YouTube. Er blijken veel gewelddadige ‘kinderfilmpjes’ te staan op het videoplatform. De filmpjes zijn vaak parodieën op populaire kindercartoons en absoluut niet bedoeld voor kwetsbare kinderoogjes. Door de autoplayfunctie op YouTube, worden deze video’s vaak tóch voorgeschoteld aan het jonge grut, zelfs op het zogenaamd kindvriendelijke YouTube Kids. Nadat ouders aan de bel trokken én na berichtgeving door Amerikaanse media, kondigde YouTube aan nieuwe maatregelen te treffen. Als gevolg daarvan zijn duizenden filmpjes gewist en meer dan vijftig kanalen gesloten. De kans dat je kind nu een scheldende en moordende Elsa uit Frozen tegenkomt op YouTube Kids is gelukkig weer wat kleiner.

Centjes verdienen?  

Facebook geeft aan dat het hun bedoeling is om een gecontroleerde omgeving te creëren voor kinderen, waar ze dát kunnen doen wat ze nu op hun eigen smartphone/tablet of die van hun ouders doen. Facebook Messenger Kids is gecreëerd in samenwerking met verschillende oudergroepen, pedagogen en veiligheidsinstanties. In de app wordt geen reclame getoond. Ook wordt het profiel niet automatisch omgezet naar een ‘volwassen’ account wanneer ze 13 jaar oud worden.

In de blogpost die Facebook publiceerde over Facebook Messenger Kids werd mij niet direct duidelijk hoe ze hier dan wel geld aan gaan denken te verdienen. Mijn gok is dat ze graag zien dat kinderen op jonge leeftijd gebonden worden aan Facebook, waardoor ze op latere leeftijd, wanneer ze een ‘volwassen’ account mogen aanmaken, waarschijnlijk snel geneigd zijn dit te doen. Consumer loyalty wordt op vroege leeftijd gekweekt. Daarnaast is niet alleen geld, maar ook data ontzettend waardevol. Facebook kan zoveel insights vergaren over hoe families en kinderen met elkaar communiceren. Ongetwijfeld heeft Facebook veel aan deze kennis!

Trend of te tricky?

96 procent van de kinderen in Nederland, tussen de 12 en 18 jaar zit op social media (bron: CBS). Ik vermoed dat deze leeftijd steeds lager gaat worden. Statistieken uit 2016 gaven aan dat 24 procent van alle 8-jarigen in Nederland in bezit is van een eigen smartphone. En wanneer kinderen 13 jaar zijn, is bijna 100% in het bezit van een smartphone. Niet gek dus dat app-ontwikkelaars er vroeg bij willen zijn. De middelen hebben de kinderen al fysiek in handen.

Ik ben benieuwd of Snapchat en consorten gaan afkijken bij Facebook en met hun eigen ‘kids-versie’ op de proppen komen. Veel zal afhangen van het succes van Facebook Messenger Kids. Ik houd het voor jullie in de gaten! 

Credits afbeelding: Facebook, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.