Vijf slimme tips om Facebook-marketing te optimaliseren

27 juni 2018, 06:00

Terugblik op Congres Facebook & Instagram Marketing

Vraag willekeurige bedrijven hoe hun online marketingstrategie eruitziet en vrijwel allemaal zullen ze iets over Facebook of een ander social media-kanaal zeggen. Facebook-marketing is na al die jaren nog steeds helemaal hip en happening, en daarom werd deze maand voor de zesde keer het Congres Facebook & Instagram Marketing gehouden. Meer dan vierhonderd marketeers uit Nederland en België kwamen naar dit event om over de nieuwste ontwikkelingen op beide platformen te horen. Dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Facebook-marketing die werden genoemd.

1. The Three Big Shifts

“Conversation is the new lead.” ”Community is the new brand.”

“Your customer is the hero, you are the guide.”

Aldus Thomas Moen, een van de keynote speakers en een vooraanstaande Noorse marketeer, influencer en business-coach. Bovenstaande ’three big shifts’ onderstrepen het feit dat merken niet langer alleen over zichzelf moeten communiceren. De consument staat tenslotte centraal. De kunst is om met hem het gesprek aan te gaan en daarmee zijn behoeftes bloot te leggen. Praat dus niet alleen over je merk, maar luister ook echt naar je doelgroep. Dit wordt ook wel de ‘Jab Jab’-methode genoemd. Voordat je je salesgesprek begint, is het zaak om eerst een relatie met de doelgroep op te bouwen, door daar meer waarde aan toe te kennen dan aan de service die je aanbiedt of het product dat je verkoopt.

2. Gebruik illustraties

Aangezien Facebook bekend heeft gemaakt dat ze voorrang geeft aan videocontent ten opzichte van statische visuals, staat inmiddels menig tijdlijn vol met videomateriaal. Hierdoor is het wederom een uitdaging om op te vallen in de menigte. De oplossing? Gebruik vaker illustraties.

3. Facebook-pixel is koning

Geef Facebook de ruimte om te doen wat het als de beste kan: data verzamelen. Hoe kun je ze hier een handje bij helpen? Door altijd de Facebook-pixel te installeren op de pagina’s waar naartoe wordt gelinkt vanuit Facebook. Deze pixel is een hulpmiddel voor data-analyse, waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten. Je kunt de Facebook-pixel gebruiken om inzicht te krijgen in welke acties bezoekers uitvoeren op je website en om interessante doelgroepen te bereiken. Daarnaast is deze pixel ook uitermate handig om remarketing-campagnes op te stellen, waarmee je je doelgroep als het ware door een salesfunnel leidt. Bezoekers die positief hebben gereageerd op je eerste advertentie vang je op in een zogenaamde remarketinglijst en laat je vervolgens een tweede advertentie zien die ze dichterbij een mogelijke aankoop brengt.

4. Gebruik Facebook Messenger

Wereldwijd heeft Facebook Messenger momenteel meer dan 1,3 miljard actieve gebruikers. Gezien de veranderingen in het Facebook-algoritme van afgelopen februari – waarbij Mark Zuckerberg aankondigde meer betekenisvolle interacties te willen genereren – is het niet meer dan logisch dat Facebook Messenger bestempeld is als het nieuwe Facebook. Door middel van bots kun je automatisch berichten sturen naar je volgers. Daarnaast kun je berichten ook filteren en automatiseren hoe je communiceert met je publiek. Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat 66 procent van de consumenten liever benaderd wordt door merken via messaging dan via een ander platform. Daarnaast is het ook zo dat de gemiddelde persoon in 2020 waarschijnlijk meer gesprekken met bots zal hebben, dan met echte mensen, aldus Gartner.

5. Specifieke doelgroep vergroot je organische bereik

Facebook is altijd op zoek naar zo relevant mogelijke content voor gebruikers. Door gebruik te maken van de doelgroepbeperking voor organische berichten, al is het maar door een leeftijds- of locatiebeperking te selecteren, geef je aan dat jouw content specifiek bedoeld is voor een bepaalde groep mensen en je niet lukraak berichten op het platform aan het schieten bent. Onderstaande afbeelding laat zien hoe je deze doelgroepbeperking kunt instellen voor organische berichten.

Bovenstaande tips zijn uiteraard slechts een tipje van de sluier wat betreft best practices op het gebied van Facebook-marketing. Welke tips zijn jou bijgebleven van het congres of pas jij al langer toe om jouw Facebook-strategie naar een hoger niveau te tillen?

Carlijne Brouwers
Paid Media Specialist bij LEWIS

Carlijne Brouwers werkt als Paid Media Specialist bij LEWIS Nederland. Ze heeft European Studies gestudeerd aan de hogeschool Zuyd in Maastricht en belandde uiteindelijk wegens haar talenknobbel in de online marketing. Carlijne is verantwoordelijk voor de onlinecampagnes van zowel B2C als B2B klanten. Laat je niet misleiden door haar Hollandse uiterlijk, want door haar internationale opleiding, doet ze net zo gemakkelijk zaken in het Engels, Frans of Spaans.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frits Bomba

    Tip 6 “always be testing” 🙂


    28 juni 2018 om 13:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!