E-commerce groeit in Europa met 19% naar 312 miljard euro in 2012

E-commerce groeit in Europa met 19% naar 312 miljard euro in 2012

De Europese online retailmarkt is het afgelopen jaar flink gegroeid. In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar 311,6 miljard euro. Dat blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van 276,5 miljard euro. Dat is 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 18,1% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het Verenigd Koninkrijk (€ 96 miljard), Duitsland (€ 50 miljard) en Frankrijk (€ 45 miljard) zijn de grootste Europese markten. De gezamenlijke omzet van deze 3 landen komt uit op 191 miljard euro, en is daarmee goed voor  61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28.

Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard.

Impact van e-commerce op de Europese economie

Het totale bruto binnenlands product (BBP) van Europa wordt in 2012 geschat op ongeveer 16 triljoen euro, waarvan 80% afkomstig is van de EU28. Ecommerce Europe schat het Europese aandeel van de B2C interneteconomie op 3,5%, een aandeel dat naar verwachting in 2016 verdubbeld zal zijn en in 2020 zelfs verdrievoudigd.

Het aantal banen dat door de B2C e-commerce sector direct en indirect gecreëerd wordt in Europa, wordt geschat op 2 miljoen. Dit aantal zal in de komende jaren verder groeien, met de verwachtte groei van de B2C e-commerce in alle delen van Europa. Ecommerce Europe schat het aantal B2C webwinkels eind 2012 op zo’n 550.000. Voor de komende jaren wordt een toename van nieuwe B2C webwinkels in Europa verwacht, waarmee het totaal aantal webwinkels jaarlijks met zo’n 15 tot 20% zal toenemen.

Ecommerce Europe schat het aantal B2C pakketten dat aan consumenten wordt verzonden, zowel nationaal als over de grens naar andere Europese landen, op 3,5 miljoen. Dit aantal zal naar verwachting blijven groeien vanwege de voorspelde toename van B2C e-commerce in Europa.

E-commerce penetratie en groei verschillen per regio

West-Europa (o.a. het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Benelux en Ierland) is de regio met de hoogste B2C e-commerce omzet in Europa. Centraal Europa – o.a. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen – is de op een na grootste e-commerce regio van Europa met 76,3 miljard euro (24,5% van de Europese e-commerce sector). 

Noord-Europa – o.a. Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland en de Baltische Staten – staat nu op de vierde plaats, met een omzet van 28,7 miljard euro, en daarmee een marktaandeel van 9,2%. Oost-Europa, met Rusland voorop, laat een indrukwekkende groei zien van 37%. Oost-Europa is goed voor een omzet van 12,6 miljard euro en een marktaandeel van 4%.

Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk leidend

Volgens Wijnand Jongen, vicepresident van Ecommerce Europe, is de sterke groei in Europa goed te verklaren: "Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 to 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adoptie van m-commerce via smartphones en tablets is groot.".

De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Jongen: “Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen.”

Oost- en Zuid-Europa belangrijkste groeiregio's

Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten. De Zuid-Europese landen zijn goed voor een omzet van 33,2 miljard euro en een groeicijfer van 33,6%. Het aandeel van Zuid-Europa in de totale e-commerce markt van Europa is 10,7%. De twee gebieden met de meest opkomende e-commerce markten zijn Oost-Europa en Zuid-Europa, met o.a. Spanje, Italië, Portugal, Griekenland en Turkije. Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel.

Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt

In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van 311,6 miljard euro en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%.

Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van 294,2 miljard euro en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van 227,8 euro miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%.

Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van 42,1 miljard euro (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van 10,8 miljard euro (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard.

Over het onderzoek

Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing, waar ook het Nederlandse Thuiswinkel.org in participeert. De Europese e-commerce cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK.

Afbeelding: Thijs Brouwers


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.