Epidemic Sound gooit het muziekmodel om

7 augustus 2018, 13:00

Sietze Rademaker (managing director Epidemic Sound): “We doen alles net even anders”

De muziekindustrie is de afgelopen jaren enorm veranderd. Er zijn verschillende verdienmodellen, maar die zijn vaak niet al te gunstig voor de muzikant. Hoe zorgt het nieuwe ecosysteem van Epidemic Sound voor een eerlijkere betaling van componist en artiest? Over deze oplossing en andere digitale muziekontwikkelingen praat Ronnie Overgoor met Sietsze Rademaker van Epidemic Sound Benelux en Frankrijk.

De Zweedse start-up Epidemic Sound breidt rap uit in Europa. Managing director Rademaker heeft meer dan tien jaar ervaring in de wereld van muziek en tech. Hij werkte voorheen bij bedrijven als Vice, XITE, Spotify en MassiveMusic. “We zijn een muziekbedrijf dat alles net even anders doet. Gekeken naar het verleden heb je libraries en stock-bedrijven die redelijk eenvoudige productiemuziek maken. We zijn bij Epidemic Sound ontstaan uit de frustratie van enkele tv-productie-eigenaren die moeite hadden met het licentiëren van goede muziek. Epidemic Sound wilde het model omgooien.”

“In plaats van dat de componisten moeten wachten tot het eind van de rit, betaalt Epidemic Sound ze vooraf”

“Er zijn zoveel componisten-vrienden die niet verdienden. In plaats van dat de componisten moeten wachten tot het eind van de rit – iedere keer als er muziek gedraaid is – betaalt Epidemic Sound ze vooraf en licentiërt het rechtstreeks door naar de tv-producent. Deze producent heeft niks te maken met de muzikant of het label, maar alleen met Epidemic Sound. Vervolgens zijn we onze library op gaan bouwen tot dertigduizend tracks. Inmiddels hebben we onze kunde verbreed naar audiovisueel, streaming en instore. We kunnen alles met de muziek doen, omdat we er eigenaar van zijn”, aldus Rademaker.

Oud versus nieuw model

Veel gehoorde kritiek in de muziekindustrie: iedereen verdient geld, behalve de artiest. “Epidemic Sound is ontstaan uit deze frustratie. In eerste instantie willen we er juist voor de componist zijn. Het oude idee is dat je als muzikant een hit moet hebben, wil je geld verdienen. Dat is bij ons niet zo. Je maakt muziek, krijgt vooraf betaald en je weet waar je aan toe bent.”

“We creëren een ecosysteem waarbij je niet afhankelijk bent van allerlei publishers, labels en copyright-organisaties”

“Veel gestelde vraag daarbij is: ‘wat nu als die track ontploft en een hit wordt?’ Dat ‘risico’ loop je als muzikant, maar tegelijkertijd heb je nog tien andere nummers die geen hit zijn geworden, maar waar je wel voor betaald krijgt. Mocht een hit bij ons in de library staan en wij zetten die track op een streamingsserver, en de track ontploft, dan is de opbrengst fiftyfifty.”

Gezond ecosysteem

“Voor zowel de creators als voor de muzikanten willen we een ecosysteem creëren waarbij je niet afhankelijk bent van allerlei publishers, labels en copyright-organisaties. Voor de componisten zorgt dit voor een regelmatige inkomstenbron waar ze op kunnen vertrouwen. Er is nog een massa aan componisten die gematched moeten kunnen worden aan de massa-video. Zeker bij de verwachting dat video over drie jaar ongeveer 80 procent van het internetverkeer zal zijn.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief