Employee experience-specialist als stuk opleiding

Marketingtechnieken maken het verschil in krappe arbeidsmarkt .

6 april 2023, 12:01 1356 x gelezen

De markt vraagt steeds vaker om een samenwerking tussen marketing, communicatie en HR. M!-partner SchaalX gaat om die reden een samenwerking aan met bureau PROOF, om zo jong marketingtalent klaar te stomen om organisaties te helpen met het aantrekken, binden en boeien van medewerkers.

Het is de talk of the town in marketing: goede customer experience begint bij een goede employee experience. Sterke merken trekken extra sollicitanten. Het besef dat het succes van organisaties begint én eindigt bij de mensen die er werken leeft meer dan ooit tevoren. Dat gaat over capaciteit en vacatures vervullen, maar vooral ook over tevredenheid en verbinding: een optimale klantervaring, begint bij medewerkers. Daarom staat employee experience nu bij veel organisaties bovenaan de agenda. Het is ook een ‘Hot Topic’ in het aanstaande Marketingfacts Jaarboek. Het was ook het thema van de laatste NIMA Lunchbreak Future of Marketing. Eerder deze week verscheen het artikel Marketing infiltreert in HR.

Steeds vaker beroep op marketing
Marketeers hebben de benodigde kennis en vaardigheden vaak al in huis. Branding, journeys, customer experience, conversieoptimalisatie, campagnes: allemaal bruikbare expertise waar collega’s van de HR-afdelingen een dankbaar beroep op doen. Vul die basis aan met meer specialistische HR-kennis, en je kunt aan de slag met employer branding, employee value propositions, recruitment marketing, onboarding en employee journeys.

In het Employee Experience Programma moeten talentvolle young digital marketeers leren over  de ins- en outs van employee experience. Young professionals staan daarna opgeleid klaar om te werken op het snijvlak van HR, Communicatie en Marketing. De specialisten in het programma van SchaalX staan intussen klaar om organisaties voor minimaal een half jaar te ondersteunen als employee journey specialist, arbeidsmarktcommunicatiespecialist, recruitment marketeer, coporate-communicatiespecialist, interne-communicatiespecialist of HR-communicatiespecialist. Het programma is opgezet met Bea Aarnoutse, expert op het gebied van leadership- en employee alignment. Ze is boardroom consultant, partner en associated consultant van PROOF en betrokken bij veel verandertrajecten van strategie-implementaties tot fusies.

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!