Effectief benutten social media prioriteit in 2012

Social business verslaat authenticiteit als belangrijkste marketingtopic

Effectief benutten social media prioriteit in 2012

Waarde halen uit, en het benutten van social media is de grootste uitdaging voor de Nederlandse marketeer. Bijna 50% van de marketeers noemt het effectief benutten van social media als prioriteit. De mogelijkheid tot dialoog met de klant wordt vooralsnog  onderbenut. Dat blijkt uit het negende Marketingtrendonderzoek van Berenschot en o.a. Marketingfacts, waar aan 700 marketeer meewerkten.

Ook authenticiteit houdt prioriteit

Samen met ‘klant centraal’ en ‘authenticiteit’, wat vorig jaar de belangrijkste uitdaging was, vormen social media de toptrends in 2012. Veel marketeers gebruiken social media nog vooral om hun eigen boodschap te zenden. De dialoog blijft nog te vaak onbenut. Vooral marketeers in de industrie zeggen social media te gaan gebruiken vanwege de kostenvoordelen voor het marketingbudget.

Zo’n 35% van de marketeers ziet ‘klant centraal’ als een belangrijke trend. In de financiële sector zegt zelfs bijna 50% op deze trend te gaan inzetten. De publieke sector daarentegen scoort zeer laag als het gaat om ‘klant centraal’: slechts ongeveer 25% noemt dit als prioriteit. Bij ‘authenticiteit’ komt eenzelfde beeld naar voren. Overall staat deze trend op de derde plaats (30% van de marketeers acht het een prioriteit), maar bij de marketeers in de publieke sector scoort de trend zeer laag, minder dan 10%.

Andere toptrends zijn ‘mobile marketing’ (26%), ’innovatie’ (20%) en ‘accountability’ (19%). Marketeers verwachten dat de trends vooral invloed zullen hebben op promotie (63%) en productontwikkeling (44%). De impact op channel management (34%) en prijsbeleid (22%) achten zij geringer.

Over het onderzoek

Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot is een langlopend trendonderzoek, waarmee de ontwikkelingen van de trends in marketing worden vastgesteld. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Qua functie zijn de deelnemers aan het Marketingtrendonderzoek gelijkelijk verdeeld over directieniveau (30%), marketing- en salesmanagement (30%) en meer operationeel niveau (20%).  Zoals verwacht wordt op directieniveau meer aandacht gegeven aan innovatie en het verdienmodel, en wordt op marketingmanagementniveau en door communicatiespecialisten vooral gekeken naar relevantie.

De initiatiefnemers van het Marketingtrendonderzoek 2012:


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.