Je bekijkt een artikel van IKONS
partner

Een recruitment campagne die breekt met de regels en zoekt naar de jobhoppers – Dit is de ode aan de hop

Recruitment met maximale impact en minimaal budget. Met een heldere doelstelling: 6 nieuwe collega’s in 2023.

11 april 2023, 09:00 2704 x gelezen

En dat kunnen natuurlijk niet de eerste de beste zijn. Onze zoektocht is ambitieus. Eentje waarin we gaan voor alleen het allergrootste marketingtalent met een echte IKONS werk- en cultuur fit. En dat betekent meer dan alleen een perfectionistische, creatieve duizendpoot zonder 9 tot 5 mentaliteit. Nee, wij zoeken namelijk marketingtalent voor IKONS; een ondernemende club marketeers en creatieve projectmanagers met een digital mindset. Een groep professionals die tijdelijk aanhaakt op diverse marketingcommunicatie vraagstukken bij verschillende inspirerende organisaties.

Nieuwe IKONS

Vanuit onze recente hero campagne, in samenwerking met Weekend Creative Agency, hebben we 23 sollicitaties ontvangen, waarvan er 12 zijn uitgenodigd voor een gesprek, 3 een aanbod hebben gehad en al één nieuwe jobhopper is aangenomen. En dat is nog maar het begin.

Een ode aan de hop

In deze campagne gingen we op zoek naar de jobhoppers. Onrustige zielen die altijd op zoek zijn naar de volgende prikkel. Diegene die gek worden van het idee dat ze de komende 10 jaar naar hetzelfde systeemplafond zitten te kijken.

Het fijne aan deze groep mensen is dat zij – net als wij – gevoelig zijn voor dat wat opvalt. Anders dan de rest. Het zijn diegene die aan gaan wanneer zij positief geprikkeld worden. En dat is precies wat we gaan doen. Prikkelen door de jobhop een podium te geven en deze gebruiken om de juiste personen los te weken uit deze routine. Het is tijd voor een ode aan de hop.

Ons campagne manifest

En die ode hebben we letterlijk genomen in het campagne-manifest. De ode aan de hop. Een manifest dat iedere potentiële hopper oproept te ontsnappen. Het moment te pakken nu het kan. Voor jezelf te kiezen en die sprong te maken. Een oproep aan iedereen die liever sprongen neemt dan stappen zet.

Out of office

En springen deden we. Ons campagneverhaal startte met de ontsnapping, die je ziet in deze campagnevideo. Op 4 verschillende plekken in Brabant zagen we de restanten van zij die ons voorgingen. Van degene die de stap genomen hebben, letterlijk het corporate plafond doorbroken hebben en ontsnapt zijn. Zij die IKONS gevonden hebben.

Op deze strategisch gekozen plekken barst het van het marketingtalent. Het zijn de hubs waar bedrijven en professionals samenkomen en waar onze oproep haar perfecte publiek vond. De Triple O campus in Breda, de spoorzone in Tilburg, Strijp-S in Eindhoven en de binnenstad van ‘s Hertogenbosch.

Op deze plekken konden we zien wat het betekent om die sprong te durven nemen. Je vastgelopen schepen te verbranden en voor jezelf te kiezen. We activeerden iedere twijfelaar, dromer en ambitieuze professional hetzelfde te doen. Of er in ieder geval over na te denken.

Tijd om te dromen

Naast deze fysieke aftrap gebruikten we een digitale hypertargeting campagne via Google Ads, Instagram, Facebook en LinkedIn om onze doelgroep op locatie verder mee te nemen in onze campagneboodschap. We motiveerden ons publiek de sprong minimaal te overwegen en zich via een speciaal ingerichte campagnepagina (www.odeaandehop.nl) aan te melden om een biertje te komen drinken.

Niet zomaar een biertje natuurlijk. Want ook in deze fase van de recruitmentreis brengen we diezelfde ode aan de hop. Een ode in de vorm van een eigen gebrouwen Weizen in dit geval. Klaar en koud voor iedereen die overweegt de sprong te maken. Zonder druk, op je eigen moment en precies wanneer jij er zelf klaar voor bent. Want, zoals we inmiddels geleerd hebben, Als een potentiële kandidaat écht bij IKONS past, doe ‘ie toch wel wat je zelf wil.

Marketing inception

Een marketingcampagne met marketingactiviteiten waarmee we marketingcontent ontwikkelen voor marketing professionals. Volg jij ‘m nog? Even in normaal Nederlands dan. We vinden het natuurlijk super tof om een guerilla activatie te doen en meer dan 50 systeemplafond tegels in Brabant te hypen, maar weten ook dat deze niet allemaal direct zullen converteren naar nieuwe collega’s.

Maar waar we wel van overtuigd zijn: dat potentiële IKONS kandidaten goed gaan op originele, inspirerende marketing content en hun nieuwe werkgever kiezen op basis van de creatieve energie die zij als organisatie in al hun activiteiten stoppen. Ook een guerilla-actie dus. Sterker nog – het zou zomaar kunnen dat je als marketing professional dit stukje leest en je afvraagt waarom jij eigenlijk alleen nog maar bezig bent met stappen zetten, wanneer je ook sprongen kunt maken.

En wat zeggen de cijfers?

Los van de kwalitatief hoogwaardige sollicitanten, kunnen ook de ondersteunende cijfers de handjes op elkaar krijgen: Met onze Facebook en Instagram Ads hebben we meer dan 368.000 impressies behaald, en meer dan 103.000 accounts bereikt. Onze 3-seconden video views bedroegen 48.047 en hebben 681 link kliks gegenereerd.

  • De teaser campagne bereikte 45.488 accounts en genereerde meer dan 156.000 impressies. Dit alles werd bereikt met een CPM van slechts €1,72 – minder dan de helft van de benchmark.
  • Onze launch campagne voor video views resulteerde in meer dan 42.000 3-seconden video views met een CPVV van slechts €0,01 – minder dan de helft van de benchmark. We hebben ook meer dan 300 linkkliks gegenereerd met een CPC van slechts €0,17 en een CTR van 2,81%.
  • Ook de Google Ads campagnes leverden indrukwekkende resultaten op. Onze teaser campagne genereerde 3.580 klikken met een CPC van slechts €0,10 en een interactie percentage van 2%. De launch campagne genereerde 3.231 klikken met een CPC van slechts €0,09 en een interactie percentage van 2,5%.
  • De bijbehorende landingspagina behaalde meer dan 5.300 weergaven, met een gemiddelde betrokkenheid van 10 seconden en 22 ingevulde formulieren.
  • De LinkedIn berichtensets waren gericht op het toevoegen van freelancers aan ons freelance netwerk. Door een vernieuwde insteek van deze berichten, gebaseerd op ons manifest, hebben we ons netwerk 50% sneller kunnen laten groeien dan in voorgaande maanden.
  • Naast de positieve kwalitatieve feedback vanuit het straatbeeld, zorgde de guerilla campagne voor 300% meer landingspagina weergaven op de dag van de marketingcampagne, met een verhoogd aantal terugkerende bezoekers in de week erna.

Ons eigen plafond

Deze hero campagne heeft niet alleen directe resultaten opgeleverd, maar ook indirecte voordelen. We hebben ons taalgebruik veranderd, waardoor onze employer branding sterker is geworden. Dit heeft geleid tot betere resultaten op e-mailcampagnes en meer reacties op LinkedIn berichten.

Door het manifest, de tone of voice en het campagnemateriaal is er veel veranderd in onze algemene communicatie. Zo zijn we langzaam bezig om minder Engels taalgebruik in de teksten te verwerken, hebben we nieuwe slagzinnen (zoals ‘sprongen maken’, ‘stappen zetten’, …) en merken we dat onze employer branding (stiekem toch nog Engels taalgebruik) een stuk sterker is geworden.

Dit heeft geresulteerd in betere resultaten op e-mailcampagnes, meer interactie op LinkedIn berichten en vernieuwde inspiratie voor social posts en whitepapers. Daarnaast een meer betrokken en enthousiastere groep collega’s die nog meer achter het merkverhaal staan.

Kortom: deze campagne heeft ook ons geholpen om ons eigen plafond te breken! Hop. En door.

Wij zijn IKONS. Een ondernemende club marketeers en creatieve projectmanagers met een digital mindset. Een groep professionals die hopt tussen tijdelijke marketingcommunicatie vraagstukken bij verschillende inspirerende organisaties. We komen samen en gaan los het wild weer in. Iedere keer opnieuw.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!